اعظم طالقانی: تا زنده هستم در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنم

کد خبر: 724707

اعظم طالقانی با بیان اینکه تا زمانی که زنده باشم، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنم، گفت: «بعد از اولین ثبت نامی كه برای انتخابات ریاست جمهوری كردم خیلی‌ها به من انتقاد كردند. من این انتقادها را به چشم اتفاق مثبت می‌بینم و فكر می‌كنم آگاهی‌بخشی ارزش دارد و باعث می‌شود فضای بازتری برای بیان مطالبات مطرح شود. همانطور كه در دوره‌های بعد كه در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام كردم، با موافقت‌ها و حمایت‌های بیشتری از سوی زنان و حتی مردان مواجه شدم.

سرویس سیاسی فردا:

اعظم طالقانی فرزند مرحوم آیت‌الله طالقانی یکی از فعالان حوزه زنان با خبرآنلاین گفتگو کرده است. او در اعتراض به برداشت‌ها از عبارت «رجال سیاسی» گفته: «دوره اول نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، تجربه‌ای شد که بدانم در مجلس یا باید با مسائلی مبارزه کرد یا اصلا نباید به مجلس ورود پیدا کرد. بعد از آن، سال 1376 برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام كردم. آن اولین بار بود. بار دوم بعد از اعلام رد صلاحیت بود که جلوی مجلس تحصن و بیانیه صادر كردیم. امسال هم با كسالتی كه داشتم، باز هم به نشانه اعتراض، به عنوان یكی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام كردم. دغدغه‌ام در این مورد به سال 1376 برنمی‌گردد. تا قبل از سال 76 به این موضوع اعتراض داشتم و روی آن تحقیق می‌كردم، اما در آن سال دیدم باید آن را مطرح كنم. از همان زمان انقلاب درمورد مسائل زنان با پدرم صحبت می‌كردم و ایشان با صبوری به سوالات و ابهامات من جواب می‌دادند. بعد از این كه مجلس خبرگان تشكیل شد، مسائل آن را پیگیری می‌كردم و می‌دیدم كه خانم گرجی كه در مجلس خبرگان بودند، با این جمله که «رییس‌جمهور باید مرد باشد» مخالفت كردند. این در حالی بود كه در پیش‌نویس قانون اساسی، اصلا بحث جنسیت مطرح نبود و اینطور كه شنیده‌ایم امام هم آن را قبول داشتند ولی بعضی از آقایان گفتند اجازه نمی‌دهیم زنان رییس‌جمهور شوند و باید جنسیت حتما مشخص شود. این اصرار آقایان و موقعیتی كه داشتند، باعث شد مرحوم بهشتی و آیت الله منتظری كه هر دو در هیات رییسه مجلس خبرگان بودند، كاری كنند كه از این واژه بشود مفهوم دوپهلو برداشت كرد و عبارت «رجال سیاسی» را جایگزین كردند. آن چیزی كه درباره عبارت «رجال سیاسی» مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است كه «رجل» مرد است ولی «رجال» ممکن است منظور مردان یا زنانی باشد که فرهیخته و نخبه‌های سیاسی مدبری باشند بنابراین عبارت رجال، جنسیت ندارد. در قرآن من 16 بار این واژه را دیده‌ام كه بعضی به معنی مرد است؛ ولی در صورتی که قرینه‌ای یا اشاره‌هایی داشته باشد. معنی رجال در فرهنگ لغات مختلف فارسی هم به معنی نخبگان و فرهیختگان آمده است نه مردان. كسی كه قرار است مدیر و مدبر باشد شامل كلمه رجال می‌شود و ربطی به جنسیت ندارد. زبان ما فارسی است و كلمات غیرفارسی برای ما معنی لغوی ندارد بلكه معنی اصطلاحی دارد بنابراین نباید معنای مردان را از آن برداشت کرد.»

اعظم طالقانی با بیان اینکه تا زمانی که زنده باشم، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنم، گفت: «بعد از اولین ثبت نامی كه برای انتخابات ریاست جمهوری كردم خیلی‌ها به من انتقاد كردند. من این انتقادها را به چشم اتفاق مثبت می‌بینم و فكر می‌كنم آگاهی‌بخشی ارزش دارد و باعث می‌شود فضای بازتری برای بیان مطالبات مطرح شود. همانطور كه در دوره‌های بعد كه در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام كردم، با موافقت‌ها و حمایت‌های بیشتری از سوی زنان و حتی مردان مواجه شدم. بعضی هم می‌گویند تو كه می‌دانستی پذیرفته نمی‌شوی چرا این كار را كردی؟ اما من فكر می‌كنم زن‌ها باید اعتماد به نفس حضور را داشته باشند. قرار نیست با این برخوردها ناامید شویم. همین كه شورای نگهبان درباره این موضوع واكنش نشان داده، اتفاق خوبی است. اصلا ناامید نیستم، ممكن است من دیگر نباشم ولی دیگران بتوانند به این خواسته برسند. تا زمانی كه زنده باشم، این اعتراض را نسبت به این خواسته زنان خواهم داشت و امیدوارم زن‌ها بتوانند با تركیب عقلانیت و عاطفه، که مجموعا تقوا می‌شود، به درجات بالاتری از وضعیت فعلی برسند چون معتقدم به جای جنسیت، شعور باید ملاك قرار بگیرد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها