گزیده نمازجمعه سراسر کشور

کد خبر: 934247

ائمه جمعه سراسر کشور امروز در سومین جمعه سال جدید با تبریک اعیاد شعبانیه، به موضوع رفع مشکلات مردم و به یژه سیل‌زدگان اشاره کرده و توجه به آن را خواستار شدند. هم‌چنین ضرورت توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از مواردی بود که در خطبه‌های نمازجمعه بر آن تاکید شد.

گزیده نمازجمعه سراسر کشور

خبرگزاری ایسنا: امام جمعه موقت مشهد گفت: مجموعه‌ای از جوانان حزب‌الهی و انقلابی می‌توانند مشکلات این کشور را حل کنند و این حرف عجیبی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه امروز در خطبه‎های عبادی-‌سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مروی این افتخار را پیدا کردند و حکم تولیت آستان قدس را از دست مبارک رهبر انقلاب گرفتند و منصوب شدند. خداوند به این چهره متدین، مبارز، سالم، امین و خوش‌فکر توفیقات مضاعف عنایت کند و خدمات ایشان را مورد نظر امام رضا(ع) قرار دهد. از زحمات آیت‌الله رئیسی تشکر می‌کنم که در این چند سال کارهای اساسی کردند و زمینه‌های خوبی را فراهم نمودند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند که ایران اسلامی در این شرایط برای حل مشکلات نیازمند به یک مجموعه‌ای است که چند خصوصیت داشته باشد، تصریح کرد: مجموعه‌ای از جوانان حزب‌الهی و انقلابی می‌توانند مشکلات این کشور را حل کنند. این حرف عجیب نیست. ما به کسی اهانت نکرده و کسی را تحقیر نمی‌کنیم اما بیان می‌کنیم که حل مشکلات کشور با وجود چنین مجموعه‌ای است که در نسل جوان قرار دارد. نمونه‌های آن وجود دارد. مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مگر مشکل جنگ را به خوبی به پایان نرساندند؟ مگر در دهن گروهک‌های الحادی نزدند؟

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: مگر سلاح نظامی این کشور یعنی موشک را به جایی نرساندند که دنیا از آن وحشت دارد؟ مگر سپاه قدس در خارج از مرزها حلق آمریکا را نچسبید، او را از عراق بیرون نکرد، سوریه و لبنان را حفظ و یمن را کمک نکرد؟ مگر در کار سازندگی موفق نیستند؟ مگر هزاران گروه جهادی را برای حل محرومیت به روستاها و مناطق محروم سازماندهی نکردند؟ مگر امنیت هواپیمایی را در آسمان در طول این 40 سال به بهترین نحو تامین نکردند؟ مگر امنیت مرزها را تامین نکردند؟

امام جمعه موقت ورامین: سنگ اندازی مقابل تولیدکننده هنر نیست

امام جمعه موقت ورامین گفت: سنگ اندازی مقابل تولیدکننده هنر نیست بلکه با برداشتن سنگ ها و موانع به آنها کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام سیدمحسن محمودی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ورامین طی سخنانی ضمن تبریک روز پاسدار اظهار داشت: امروز نیز شاهدیم، در کمک رسانی و امدادرسانی به مناطق سیل زده سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی چگونه به یاری مردم شتافتند، اگر این عزیزان نبودند، مشخص نبود عمق حوادث در چه حد بود، اگر چه برخی مسئولان قدردان سپاه نیستند، اما پاسداران عزیز در این کسوت سربازان ولایت هستند و با قدرت به این سربازی ادامه خواهند داد.

امام جمعه موقت ورامین در ادامه با اشاره به روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت هنرمند شهید، مرتضی آوینی گفت: بسیار متأسفم که برخی اسم، ولنگاری‌ها و لاابالی گری‌ها را هنر و اسم رقاصی و لاقیدی را نشاط می‌گذارند، دشمنان از بیرون با صدها شبکه ماهواره‌ای الگوهای غلط و ضد دینی به جوانان ارائه می‌دهند و در داخل نیز برخی با کج فهمی و بی تفاوتی ارزش‌های اخلاقی و انقلابی را به سخره می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما دست هنرمندان متعهد و دلسوز را می‌بوسیم و به وجود آنها افتخار می‌کنیم و از جوانان متعهد و انقلابی نیز می‌خواهیم، با ورود به عرصه هنر، فضا را بر برخی هنرمند نمایان لاقید تنگ کرده و پاسدار خون شهید آوینی و صدها هزار شهید و جانباز فداکار باشند.

خطیب جمعه ورامین در ادامه مساله سیل را از مسائل مهم امروز کشور دانست و افزود: اولاً باران رحمت الهی است و سال‌هاست، برخی از نقاط کشور از کم آبی رنج می‌برند، سفره‌های زیرزمینی در حال فروکش کردن هستند و حتی در برخی نقاط در همین دشت ورامین شاهد فرونشست تا ۳۵ سانتی متر نیز بوده‌ایم و کمبود آب از جمله تهدیدهایی بود، که دشمنان به آن چشم بسته بودند و می‌گفتند، ایران نیاز به آب پیدا خواهد کرد، اما با لطف الهی و بارش باران بسیاری از نگرانی‌ها برطرف شد.

محمودی گفت: ثانیاً وقوع سیل حادثه تلخ و ویرانگر و حقیقتاً غم انگیزی است و مسئولان اظهار می‌دارند، این سیل طی ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و خسارات فراوانی وارد کرده است، زمانی که رودخانه‌ها لایروبی نمی‌شود، در حریم رودخانه‌ها خانه سازی می‌شود و هشدارها را جدی نمی‌گیریم، عاقبت شاهد این حوادث تلخ خواهیم بود.

وی بر کمک رسانی مردمی به سیل زدگان تاکید کرد و گفت: امروز سیل مغازه و سرمایه و خانه بسیاری از هم وطنان را با خود برده است و باید با سخاوت به این عزیزان کمک کنیم.

امام جمعه موقت یزد تأکید کرد: لزوم ترویج فرهنگ امر به معروف بین اقشار مختلف جامعه

امام جمعه موقت یزد با اشاره به ضرورت حراست از ارزش‌های دینی و الهی، گفت: ترویج دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر جامعه اسلامی در برابر توطئه‌های شوم دشمنان دین بیمه می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمدجواد آیت‌الهی» در خطبه‌های این هفته 16 فرودین ماه نماز جمعه یزد، با بیان این‌که انسان‌های مومن نباید در برابر گناهکاران ساکت بنشینند، اظهار کرد: دشمنان دین اسلام به دنبال رایج کردن انواع گناه بین اقشار مختلف جامعه هستند.

وی دهن کجی به ارزش‌های الهی و خون شهدا را از جمله توطئه‌های شوم استکبار جهانی علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تمام آحاد جامعه در برابر فساد اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی موجود مسئول هستند.

امام جمعه موقت یزد در ادامه خطاب به مسئولان و دست‌اندرکاران استانی و ملی، گفت: مسئولان باید سعی کنند با تدوین برنامه‌های منسجم فرهنگی و آموزشی دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را بیش از پیش در جامعه نهادینه کنند.

امام جمعه زاهدان: اقتصاد به سمتی گرایش یابد که کسب و کارهای مولد احیا شود

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: باید اقتصاد به سمتی گرایش یابد که کسب و کارهای مولد احیا شود.

حجت‌الاسلام مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان افزود: نامگذاری امسال به نام رونق تولید بیانگر توجه رهبر معظم انقلاب به مسائل اقتصادی است و توجه به رونق تولید استقلال اقتصادی را به دنبال دارد.

امام جمعه زاهدان در ادامه به موضوع سیلاب های اخیر در برخی مناطق کشور نیز اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته مناطقی از کشور درگیر سیل شده‌اند و تلفات جانی هم داشتیم و همین‌طور خسارات مالی، پس خیر و شر همیشه هست، اما این بارندگی‌های اخیر باعث شد کشور ما از خشکسالی نجات پیدا کند و این خیر است اما شر هم در کنارش بود و باعث شد بسیاری تلفات برجا بگذارد.

وی اظهار کرد: مسئولین در کنار سیل زدگان بودند که جای تشکر دارد اما باید در کارها و کمک رسانی به مناطق سیل زده تسریع بیشتری داشته باشند. نیروهای نظامی، بسیج، جهادی در کنار مردم بصورت خودجوش در کنار سیل زدگان بودند که این نیز جای تقدیر و تشکر را دارد.

امام جمعه زنجان: ویرانی‌های حاصل از سیل با همت همگانی بازسازی شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان تاکید کرد: امروز زمان آن فرا رسیده که با همت همگانی نسبت به بازسازی ویرانی‌های حاصل از سیل اخیر، اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علی خاتمی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان ضمن قدردانی از مسئولان استان که در تعطیلات نوروز به صورت آماده‌باش کامل بودند تا در مواجهه با هرگونه بحران احتمالی به مردم خدمت کنند، افزود: امروز زمان آن نیست که همدیگر را در تخریب محیط زیست که بی‌تردید عامل اصلی بروز سیل است، مقصر بدانیم.

وی تاکید کرد: همدلی و مشارکت همگانی در بازسازی مناطق آسیب‌دیده، اولویت امروز است و نباید فراموش کنیم که رمز موفقیت در همه بحران‌ها، مشارکت همگانی است و در این موضوع نیز باید دست در دست یکدیگر داده و مشکلات را از پیش رو برداریم.

امام جمعه شهرکرد: برکات این باران‌ها بیشتر از خسارت‌های آن است

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش‌های اخیر، گفت: قطعا برکات این باران‌ها بیشتر از خسارت‌های آن است و به فضل خداوند خرابی‌ها با همت شما مردم درست می‌شود همان‌گونه که تا کنون کمک کرده‌اید و کمک‌هایتان ادامه دارد خسارت‌ها تمام می‌شود و برکات بارندگی‌ها برجای می‌ماند و این سختی‌ها و خشکسالی‌ها که داشت به نازیبایی، گناه و بی‌انصافی تبدیل می‌شد رخت برمی‌بندد.

به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری - حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام ۱۶ فروردین‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد اظهار کرد: در استان چهارمحال و بختیاری نیز خرابی‌هایی به بار آماده که از مردم و مسئولانی که کمک کردند و از ضایعات جلوگیری کردند تشکر می‌کنیم و قطعا گلایه‌هایی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه موگویی، دهدلی و چند روستای دیگر استان در محاصره برف هستند که چند سال گذشته نیز این اتفاق افتاد و نامه‌نگاری‌هایی نیز انجام شد اما متأسفانه کاری صورت نگرفت و امسال نیز این اتفاق تکرار شد، البته تا کنون امدادرسانی‌هایی انجام گرفته اما کافی نیست.

امام جمعه ایلام: حرکت جهادی مسئولان در جبران خسارت های سیل تداوم داشته باشد

امام جمعه ایلام ضمن قدردانی از تلاش جهادی مسئولان در سیل، گفت : امیدواریم این حرکت جهادی در جبران خسارت ها هم استمرار یابد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین الله نور کریمی تبار، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ، اظهار کرد: باران رحمت خداوند و آب مایه حیات است اما دلیل پدیده‌ای مانند سیل، به قصور و تقصیر مردم و مسئولان برمی‌گردد.

وی خانه‌سازی در بستر رودخانه و مانع ایجاد کردن در حریم رودخانه‌ها را از جمله این قصور عنوان کرد و گفت: متاسفانه در چندین سال کم بارش مسیر مسیل‌ها را تصرف کرده‌ایم و از لایروبی‌ها غفلت شده که نتیجه آن چنین اتفاقاتی است.

امام جمعه ایلام با قدردانی از همدردی و کمک مردم و مسئولان از جمله مجموعه استانداری د شورای هماهنگی مدیریت بحران و اطلاع رسانی صدا و سیمای مرکز استان گفت: حرکت مسئولان در این روزها جهادی بود و امیدواریم این حرکت در رابطه با جبران خسارت ها هم تداوم داشته باشد.

کریمی تبار با اشاره به خباثت آمریکا در ممانعت از کمک به سیل زدگان ایران، گفت: کسانی که نسبت به دشمن حسن ظن دارند از این موضوع درس بگیرند.

امام جمعه موقت بوشهر: سیل اخیر اتحاد، انسجام و همدلی مردم را به نمایش گذاشت

امام جمعه موقت بوشهر اظهار داشت: سیل اخیر اتحاد، انسجام و همدلی مردم را به نمایش گذاشت و کینه و دشمنی دشمنان اسلام را به ملت ایران اثبات کرد.

حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه ی این هفته بوشهر با بیان این‌که ادعای دلسوزی آمریکا نسبت به سیل زدگان ایران بی اساس و دروغین است، عنوان کرد: تحریم حساب‌های هلال احمر برای جلوگیری از روانه شدن کمک‌های سایر کشورها به سیل زدگان جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ای از اقدامات استکبار جهانی است که به معنای حمله به بشریت و جنایتی سنگین در حق انسانیت است.

امام جمعه موقت بوشهر تصریح کرد: هر چند سیل اخیر خساراتی در مناطق مختلف کشور به بار آورد اما تجربیات و درس‌های زیادی در بر داشت.

هاشمی با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و مردم تاکید کرد: سیل شور کمک رسانی ملت ایران به هموطنانشان را به نمایش گذاشت، لذا مسئولان نیز در این شرایط حساس بایست در رفع مشکلات و جبران خسارات وارد شده به مردم با همّت بیشتری اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بروز خسارت قبل از وقوع حادثه بسیار مهم است، در این راستا ضرورت اقداماتی چون لایروبی و حفظ حریم رودخانه ها و جنگل ها توسط مسئولان بیش از پیش احساس می‌شود.

امام جمعه ارومیه: اصلاح امور بانکی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

امام جمعه ارومیه گفت: رونق تولید ملی نیازمند کار جهادی است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در ارومیه افزود: در سایه داشتن روحیه جهادی وکار انقلابی و هم‌چنین حمایت مسئولان از تولیدکنندگان داخلی، ملت ایران پیروز جنگ اقتصادی دشمن خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بااشاره به سخنان نوروزی مقام معظم رهبری در حرم امام رضا(ع) تصریح کرد: مردم و مسئولان باید شعار سال و بیانات رهبری را نقشه راه خود قرار دهند و در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به آنها توجه کنند.

وی بااشاره به این‌که کشور درگیر جنگ اقتصادی با دشمن است، خاطرنشان کرد: همه مردم و مسئولان کشور طبق فرموده مقام معظم رهبری باید برای رونق تولید و پیروزی در عرصه اقتصادی پای کار بیایند و از تولید ملی حمایت کنند.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: اصلاح امور بانکی و نجات بانک‌ها از مشکلات فعلی باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

امام جمعه بجنورد: گرایش به مصرف گرایی از سوغات شوم افکار غربی است

امام جمعه بجنورد گفت: گرایش به مصرف گرایی از سوغات شوم افکار غربی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه با اشاره به اینکه همه مسئولان باید دست به دست یکدیگر بدهند تا شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است، محقق شود، اضافه کرد: افزایش رفاه مادی به معنای ترویج مصرف گرایی نیست بلکه این افکاری است که غربی ها برای جلوگیری از پیشرفت در زمینه تولید، آن را رواج می دهند.

یعقوبی با تاکید براین‌که رونق تولید به معنای رونق همه جانبه اقتصاد است، اظهار کرد: باید رونق اقتصادی و رواج تجارت و تولید با تکیه بر استعدادهای نیروهای داخلی به حد قابل قبول در کشور برسد و این مسئله زمانی محقق می‌شود که از نفت فاصله گرفته و به دیگر توانایی‌های خود توجه کنیم.

امام جمعه بجنورد با بیان این‌که مصرف‌گرایی را نباید فرهنگ قرار داد، افزود: باید سعی شود که تمام مردم تولیدگر باشند، چرا که آدم بیکار به دین خود صدمه می‌زند و از دین خود برای مسائل مادی و دنیوی استفاده می‌کند.

امام جمعه موقت اهواز: با جلب اعتماد مردم، کمترین آسیب را در سیل خواهیم داشت

امام جمعه موقت اهواز با بیان این‌که باید اعتماد مردم را جلب کنیم تا کمترین آسیب را در سیل داشته باشیم، گفت: رئیس جمهور آمریکا ادعا می کند هدف ما از تحریم ها مردم نیست اما می‌بینیم که هیچ کمکی از اینها نرسید بلکه هلال احمر هم تحریم شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه امروز با اشاره به وقوع سیلاب در کشور با بیان این‌که حجم بارندگی‌ها در کشور واقعا بی‌سابقه است، گفت: متاسفانه آنچه که بیماری مدیریت در جامعه است فکر کردن به کوتاه مدت است. مثلا مدیری آمده در زمان مدیریتش جایی که مسیل بوده را جاده و ساختمان ساخته است و شاید در همان زمان هم تشویق شده؛ اما اگر میان مدت را در نظر بگیریم متوجه این آسیب مدیریت خواهیم شد.

وی ادامه داد: دولت، قوه قضاییه و همه مسئولان به این اشتباهات پرداخته و برای اصلاح آن اقدام کنند؛ قوانین باید خوب، به‌روز و با قاطعیت انجام شوند. اگر یک صاحب‌منصب یا یک مدیر، پیمانکاری را برای کارهای عمرانی معرفی کند آن پیمانکار برای پرداخت هزینه به آن مدیر از سود کار کم می‌کند و استحکامی که باید در ساخت باشد را لحاظ نمی‌کند؛ به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد تاکید دارند؛ به سفارش کسی که کارشناس نیست توجه نشود و باید مدیریت علمی در کنار مدیریت جهادی قرار گیرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این‌که برکات این بارندگی‌ها بیش از خسارت‌هاست، گفت: اگر سد کرخه نبود تمان غرب خوزستان را آب می‌برد. در حال حاضر هم خوزستان سرریز تمام آب‌ها را دارد، یعنی همه بارندگی‌های استان‌های بالادست به خوزستان می‌ریزد. از رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی که به خوزستان آمدند قدردانی می‌کنیم، اما آقای رئیس مجلس و آقای رییس‌جمهور و نمایندگان خوزستان اعتماد مردم کم شده است. خسارت سال ۹۵ به کشاورزان پرداخت شود. باید این اعتماد را جلب کنیم تا کمترین آسیب را داشته باشیم. سپاه، بسیج، ارتش، دانشجویان همه مثل دوران دفاع مقدس وارد شدند و همه هدف‌شان این است که از درد مردم کم کنند.

امام جمعه موقت بندرعباس: تواضع باید از ویژگی های ضروری مسئولان باشد

امام جمعه موقت بندرعباس با بیان این‌که تواضع کلید ایمان و غرور کلید کفر است، تاکید کرد: این دو حالت را به صورت مرتب باید در خود بررسی کنیم چرا که کبر، ایمان را از بین می برد و موجب استکبار می شود.

منطقه خلیج فارس،حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن فروزان نژاد، در جمع نمازگزاران بندرعباس با اشاره به اینکه تواضع از ویژگی های بندگان خداوند است، اظهار کرد: اگر مسئولان امکانات و پول کافی برای رفع مشکلات مردم ندارند حداقل تواضع داشته باشند تا ارباب رجوع احساس نکند که آنها متکبر هستند.

فروزان نژاد با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در برخی از استان های کشور بیان کرد: کمک های نقدی و غیرنقدی خود اعم از وسایل گرمایشی، سرمایشی، تغدیه و… را به سازمان های مورد تایید تحویل دهید.

امام جمعه شیراز: مردم لرستان هم طعم محبت شیرازیها را می‌چشند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه نماز جمعه شیراز با اشاره به سیل اخیر در شیراز خاطرنشان کرد: بعضی مردم صحنه‌های زیبایی در روزهای سیل به نمایش گذاشتند؛ افرادی که به دنبال آن نبودند تا کسی آنان را ببیند، آنها برای باز کردن گره و کمک بودند؛ خیلی‌ از آنها را هم کسی ندید.

به گزارش ایسنا، امام جمعه شیراز با اشاره به این‌که مردم شیراز در سیل اخیر با مشکلاتی مواجه شدند، از همت عالی مردم در خلق صحنه‌هایی ارزشمند و انسانی، قدردانی و تاکید کرد که مدیران و مسئولان هم انصافا برای کنترل بحران کارهای شایسته‌ای انجام داده‌اند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد که با عبور از مرحله بحران سیل، باید به دنبال این باشیم که مسائل دخیل در ایجاد سیل را مرتفع کنیم تا دیگر باران رحمت خداوند تبدیل به زحمت نشود؛ باید کاری کنیم که سیل تکرار نشود، زیرا اصل باران رحمت است، کوتاهی‌هایی کرده‌ایم که این به ضرر بدل شد.

او با اشاره به این‌که برای پیگیری مسائل به مردم قول داده است، گفت: تصمیمات خوبی از سوی مسئولان اتخاذ شده اما تا زمان عملیاتی شدن این تصمیمات نباید اعلام شود، به استاندار فارس گفته‌ام که کار تمام شده تحویل می‌گیریم، ایشان هم تاکید کرده که کار تمام شده را تحویل می‌دهد.

امام جمعه شیراز هم‌چنین گفت: باید متوجه باشیم که هر عملیات و پروژه‌ای اگر بدون دقت کافی علمی شکل بگیرد آخر از جایی ضربه خواهیم خورد؛ این‌که خانه‌ای را به لحاظ ساخت، مقاوم و فنی و علمی اما در مسیر سیل بسازیم، کار درستی نیست.

او با بیان این‌که در احداث ساختمان‌ها باید به سیل و تاثیر آن نیز کاملا توجه کرد، گفت: طی سال‌های بعد از انقلاب، مهندسان و متخصصان توانمندی را تربیت کرده‌ایم، اما گاهی در عمل از این توان و تخصص بهره نمی‌بریم.

امام جمعه شیراز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جبران خسارات و مشکلات سیل، گفت: با رویکرد اداری نمی‌توان امور را دنبال و اجرایی کرد، باید هم مبنای مهندسی و هم اصل جهادی را در فعالیت‌ها مد نظر قرار داد.

دژکام با اشاره به این‌که مشکل سیل شیراز، جز در بخشی که موجب کشته شدن برخی از شهروندان شد، چندان گسترده نبوده و قابل جبران است، گفت: متاسفانه در لرستان 20 هزار خانوار دچار مسئله سیل هستند، مسلما پیش از آن‌که من بگویم مردم شیراز و فارس حرکت کرده‌اند؛ باید در این ایام با همت عالی همه مردم، هموطنان ما در لرستان نیز طعم محبت و مهربانی شیرازی‌ها و فارسی‌ها را بچشند.

امام جمعه قم: خسارات ناشی از سیل با قیمت روز پرداخت شود

امام جمعه قم گفت: خسارات ناشی از سیل به سیل زدگان در کشور با قیمت روز، محاسبه و پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به حوادث اخیر در کشور توضیح داد: در آغاز سال 98 در حدود 24 استان کشور به ویژه استان‌های فارس، گلستان، خوزستان و لرستان درگیر سیل شد و ملت به نوعی دچار گرفتاری و مصیبت ناشی از جان باختن تعدادی از هموطنان شدند.

وی تصریح کرد: ضمن همدردی و تسلیت به مصیبت دیدگان عرض می‌کنم که در این حوادث عبرت‌ها و نکته‌های فراوانی نهفته است.

سعیدی اظهار کرد:با توجه به فراگیر بودن سیل و غافلگیر شدن مردم و مسؤولان، سرعت عمل در حوادث اهمیت زیادی دارد، در وضعیت بحرانی باید با هم افزایی و اولویت بندی و بسیج همه ظرفیت‌ها و امکانات بر بحران غلبه کرد.

امام جمعه قم بیان کرد:آمادگی ملت برای حضور در صحنه به صورت خودجوش دارای اهمیت به سزایی است و باید مسئولان از این روحیه استفاده کنند زیرا این روحیه،نشانه توانمندی ملت در عبور از بحران‌هاست.

وی افزود: وضعیت بحرانی در برخی از استان‌ها نظیر خوزستان ادامه دارد و لرستان نیز هنوز به وضعیت پایدار نرسیده است. در این شرایط به وحدت عمل مسئولان کشوری و لشکری و همت آحاد ملت برای کمک رسانی نیاز داریم از طرفی باید خسارات ناشی از سیل به سیل زدگان در کشور با قیمت روز،محاسبه و پرداخت شود.

وی اظهار کرد: آینده نگری و جلوگیری از تکرار این حوادث و تقویت زیرساخت‌ها برای غلبه برای حوادث طبیعی اقتضای تدبیر و عقلانیت و مدیریت کارآمد است.

امام جمعه قم افزود: باید علل سیل از سوی کمیته‌های علمی به صورت دقیق بررسی شود تا در آینده گرفتار چنین حوادثی نشویم.

سعیدی عنوان کرد: امید است سال‌های خشکسالی تبدیل به سال‌های بارندگی شود و از خیرات و برکات آن برخوردار شویم.

وی گفت: از مدیرانی که در سراسر کشور در ایام تعطیلات برای کمک به زائران و مسافران نوروزی مرخصی‌های خود را لغو کردند نیز قدردانی می‌کنیم.

امام جمعه اراک: کمک‌های مردمی و خدمات اجتماعی به سیل زدگان مدیریت شود

خطیب جمعه اراک بر لزوم مدیریت کمک‌های مردمی و توجه به ارائه خدمات اجتماعی به سیل زدگان تاکید کرد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه‌های امروز نماز جمعه اراک با اشاره به حوادث اخیر در کشور توجه به خدمات اجتماعی را بعنوان یکی از وظایف مهم مردم و مسئولان در چنین شرایطی مورد تاکید قرار داد و گفت: بزرگترین شکست، تسلیم شدن در برابر حوادث روزگار است و وظیفه ماست که در چنین شرایطی با پشتیبانی از حادثه دیدگان آنان را از نظر روانی نیز حمایت کرده و اجازه ندهیم که روحیه خود را از دست بدهند .

وی پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام و عمل را ار تاکیدات اسلام در مقابله با حوادث عنوان کرد و بر لزوم حمایت همه جانبه مادی و معنوی از آسیب دیدگان تاکید کرد.

دری نجف آبادی با بیان این‌که ایران کشور بزرگ و پرجمعیتی در منطقه است، اما نسبت به برخی کشورهای همسایه از بارش سالانه کمتری برخوردار است، افزود: بارندگی امسال در ایران در 40 سال اخیر بی سابقه بوده و باید این نعمت الهی را قدر دانست ولی در عین حال این کشور مستعد بروز بسیاری از حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله است.

وی با اشاره به اقداماتی همچون تجاوز به حریم رودخانه‌ها و عدم لایروبی مصب رودخانه‌ها و بستن مسیل‌ها گفت: متاسفانه این اقدامات در شرایط وقوع بارندگی‌های گسترده زمینه بروز حوادث ناگوار همچون سیل را فراهم می‌کند که نمونه آن را در دروازه قرآن شیراز شاهد بودیم.

دری نجف آبادی بر لزوم پیشگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها و پیش بینی های درازمدت 100 ساله درخصوص مقابله با بلایای طبیعی تاکید کرد تا در شرایط بحرانی خسارات به حداقل رسیده و بهترین عملکردها صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که استان مرکزی نیز از بارش‌های اخیر صدماتی دیده است البته با عملکرد مثبت ستاد مدیریت بحران و با همکاری مردم و دیگر مسئولان خسارات در این استان به حداقل رسید گفت: موج سوم بارش‌ها در راه است و امید است پیش‌بینی‌های لازم برای آمادگی در مقابل این موج بارش نیز صورت بگیرد و در گام‌های بعدی باید به موضوع بازسازی پرداخت.

وی اظهار کرد: با وقوع سیل در اکثر نقاط ایران دانشگاهی به بزرگی ایران در این خصوص ایجاد شد و با تجربیات حاصل شده از این واقعه می‌توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و با تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز برطرف کرده و از آمادگی بیشتری برای مواجهه با چنین حوادثی برخوردار شویم.

امام جمعه رشت: مسئولان قدردان مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان باشند

امام جمعه رشت با اشاره به وقوع سیل در تعدادی از استان‌ها طی هفته‌های اخیر، اظهار کرد: اگرچه سیلاب خسارت‌های مادی فراوانی به زندگی مردم وارد کرد، اما چهره نورانی و مهربان مردم در چنین شرایط بحرانی بیشتر نمایان می‌شود.

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، با بیان این‌که مسئولان باید قدردان مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان باشند، تصریح کرد: زمانی که یک حادثه طبیعی رخ می‌دهد همه در حال یاری کردن یکدیگر هستند، اما در چنین شرایطی دنیای غرب مجددا چهره خبیت و خوی وحشی خود را نشان داد و با مسدود کردن حساب‌های بین‌المللی هلال احمر دشمنی خود با مردم ایران را ثابت کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، اقدام آمریکا در مقابل هلال احمر را واقعیت نظام سلطه دانست و افزود: کسانی که همچنان دل در گرو رابطه با غرب دارند بدانند که استکبار جهانی برای رسیدن به اهداف شومش همه مردم دنیا را فدا خواهد کرد و حتی از حوادث طبیعی نیز برای جنایت‌های خود بهره می‌گیرد.

این کارشناس دینی از مسئولان خواست به بهانه وقوع سیل از وضعیت اقتصادی غافل نشوند و گفت: شاهد وضعیت نابسامانی در بازار ارز، تورم و گرانی، واردات و صادرات و مواد غذایی هستیم و اگر مسئولان نسبت به این بخش بی‌توجه باشند، نارضایتی بیش از پیش مردم را به همراه خواهد داشت.

امام جمعه گرگان: نباید نسبت به تلاش مسئولان نظام در مناطق سیل‌زده بی‌انصاف باشیم

امام جمعه گرگان گفت: برخی به جای تسکین آلام مردم سیل زده، خدمات دولت و نظام در این مناطق را زیر سوال می‌برند که این کار، بی‌انصافی است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گرگان اظهار کرد: خسارت در مناطق سیل‌زده بسیار سنگین است و اگر مردم همانند دوران دفاع مقدس وارد نشوند، دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده حل این مشکلات برآید.

وی با بیان این‌که در حادثه سیل در حالی که مردم حضور همه را در کمک‎رسانی به سیل‎زدگان دیدند اما برخی در داخل و خارج کشور شروع به سیاه‎نمایی و زیر سوال بردن دولت، نظام مقدس جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی کردند، افزود: متأسفانه این افراد به جای دلگرمی و تسکین آلام مردم، با تهمت زدن و به زبان آوردن سخنان نامربوط و بی‎اساس، سعی در شعله‌ور تر کردن آتش گرفتاری مردم سیل‎زده دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها