محمدحسن آصفری: برای ایران فرقی ندارد جمهوری‌خواهان در آمریکا قدرت بگیرند یا دموکرات‌ها/ برجام نمونه واضح باور نداشتنن آمریکا به مذاکره است

کد خبر: 1010163

محمدحسن آصفری گفت: عده‌ای همچنان خوشبینانه به آمریکا نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند هنوز راه‌حل رفع مشکلات مذاکره است. واقعیت این است که گفتمان آمریکا زور است و نمی‌شود با چنین کشوری مذاکره کرد.

محمدحسن آصفری: برای ایران فرقی ندارد جمهوری‌خواهان در آمریکا قدرت بگیرند یا دموکرات‌ها/ برجام نمونه واضح باور نداشتنن آمریکا به مذاکره است

گروه سیاسی فردا: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام نشان داد که اعتماد به مقامات این کشور در هر سطحی می‌توان خسارت‌های بی‌شماری بر کشور وارد کند. با دانستن چنین گزاره‌ای نکته عجیبی که این‌روزها دیده‌ می‌شود، تمایل برخی نیروهای سیاسی به مذاکره مجدد با آمریکاست زیرا در میان آنها چنین تصوری وجود دارد که با تغییر دولت در آمریکا و ریاست‌جمهوری احتمالی بایدن رابطه ایران و آمریکا بهبود می‌یابد و در این درحالی است که همه می‌دانیم سخت‌ترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوران دولت دموکرات‌ها وضع شد.

محمدحسن آصفری، تحلیلگر مسائل دیپلماتیک باور دارد که آمریکا از مذاکره سوءاستفاده می‌کند. او درباره این موضوع به «فردا» گفت: «جمهوری اسلامی ایران دارای تمدنی هزاران‌ساله است و در همه این تاریخ دیده‌ایم که مذاکره در اولویت این ملت بوده است و ما آموخته‌ایم که مشکلات را باید با مذاکره حل کرد اما بعضی کشورها از جمله آمریکا از ابزار مذاکره برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود استفاده می‌کنند. ما با آمریکا در چندسال گذشته در چند موضوع از جمله عراق، سوریه و برجام مذاکره کردیم و در تمام این مذاکرات دریافتیم که این کشور اهل مذاکره برد-برد نیست و صرفا می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند».

او ادامه داد: «نمونه عدم اعتقاد آمریکا به مذاکره را در برجام دیدیم. برجام به وسیله مذاکره نهایی شد اما در نهایت آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و این درحالی بود که ایران بر تعهد خود ایستاد و پیمان‌شکنی نکرد. عده‌ای همچنان خوشبینانه به آمریکا نگاه می‌کنند و تصور می‌کنند هنوز راه‌حل رفع مشکلات مذاکره است. اگر قرار به مذاکره مجدد با آمریکا باشد، باید نتیجه مذاکرات پیشین مشخص شود که چه خروجی‌ای داشته است؟ مگر آمریکا که تحریم‌های شدید یک‌جانبه علیه ایران تصویب و اجرا کرد درباره این موضوع با ایران مذاکره کرد؟ واقعیت این است که گفتمان آمریکا زور است و نمی‌شود با چنین کشوری مذاکره کرد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن بایدن تفاوتی در مناسبات ایران و آمریکا ایجاد می‌شود یا خیر، تصریح کرد: «چه جمهوری‌خواهان در آمریکا روی کار باشند و چه دموکرات‌ها فرقی به حال ایران نخواهد داشت. تا زمانی که سیاست‌های خصمانه آمریکا از بین نرود، وضعیت همین است. مقامات آمریکا از هر دو حزب همیشه به دنبال فشار حداکثری بر ایران بوده‌اند و فراموش نمی‌کنیم که شدیدترین تحریم‌ها به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد در دموکرات‌ها رخ داد. ما به جای آنکه این‌قدر چشم به آمریکا بدوزیم باید قدرت اقتصادی، عمرانی و نظامی خود را تقویت کنیم زیرا راه‌حل رفع مشکلات داخلی در دست غربی‌ها نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها