جزئیات کمیسیون های تخصصی مجلس

کد خبر: 1069003

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از پایان پایان بررسی طرح قانع کننده نبودن پاسخ های وزرا در صحن علنی خبر داد و گفت: بعد از دریافت 3 کارت زرد توسط وزرا، مجلس محدودیت‌هایی را برای آنان بعد از اتمام دوره وزارت در نظر می‌گیرد.

جزئیات کمیسیون های تخصصی مجلس

خبرگزاری فارس: علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز(سه شنبه 4 خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: تاکنون قانونی ناظر بر فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد وجود نداشته است و نمایندگان بنا دارند برای مشارکت مردم در گروه‌های اجتماعی، در توسعه پایدار کشور، گروه‌های غیر انتفاعی، عام المنفع و دوستانه طرحی را به سرانجام رسانده و قانون کنند.

وی افزود: طرح نظارت بر تاسیس و فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد تلاش دارد تا چگونگی فعالیت این سازمان‌ها، تعیین مرزهای هویتی سازمان که غیر دولتی و غیر سیاسی است و معقوله تجهیز و منابع مالی این نهادهای مردم نهاد، ابهاماتی که روابطی بین این سازمان با جوامع سازمان ملل و فقدان تضمین شفافیت و پاسخگویی این سازمان ها به گروه های ذی نفعشان و همین طور به رسمیت شناخته شدن نقش سازمان های مردم نهاد تصمیم گیری و تصمیم سازی را تحت پوشش قرار دهد و بتوانیم همین که نوع و شیوه فعالیت سازمان های مردم نهاد و نظارت بر کیفیت کارکردی و عملکردی و پاسخگویی سازمان‌های مردم نهاد را قانونی کند.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: محتوای این طرح در کمیسیون مصوب شد و مقرر شد برای بررسی در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال می‌شود.

حدادی اظهار داشت: طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر نیز در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم در این کمیسیون مطرح و بحث و بررسی شد؛ این طرح توجه لازم وزرا به حق قانونی مطرح در قانون اساسی در خصوص سوال نمایندگان و با توجه به ضرورت اعمال هر چه سریع تر آن در راستای به توجه به مطالبات و رفع مشکلات به حق و قانونی مردم را دنبال می‌کند.

وی گفت: در مجلس شاهد بوده‌ایم که از وزیری سوال شده و کارت زرد به او داده می شد و این مورد تا 5 بار تکرار می‌شد اما خروجی عدم قانع شدن برای مردم مشخص نبود و همین امروز صبح وزیر علوم 2 کارت زرد از مجلس گرفت.

سخنگوی کمیسیون شوراها افزود: در این طرح بیان شده است که با توجه به فرایند ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس اگر نمایندگان در سه نوبت (البته قرار است درباره نوبت‌ها تصمیم گیری شود) از پاسخ وزیری قانع نشدند، تدابیری دیده شود تا بعد از اتمام دوره وزارت وزیر محدودیت‌هایی برای وزیر ایجاد شود تا وزیر مربوطه نتواند داوطلب ریاست جمهوری شود، اجازه کاندیداتوری برای نمایندگی به مجلس را نداشته باشد و در انتخابات شوراهای شهر و روستا نتواند کاندیدای شورای شهرهای بالای 500 نفر شود، برای تصدی هر شغلی که در ماده 72 قانون خدمات کشوری آمده محدودیت ایجاد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: برای وزیری که 3 یا 4 بار مورد سوال نمایندگان قرار می‌گیرد و نمایندگان قانع نمی‌شوند، خروجی داشته باشد، با هدف کارآمد سازی کارکردی هم در بُعد نظارتی مجلس و در یک نگاه دیگر کارکرد و عملکرد وزیر مربوطه است.

حدادی در پایان خاطرنشان کرد: وزرا باید توجه جدی داشته باشند که اگر پاسخ‌هایی که در صحن دارند قانع کننده نبود می‌تواند تاثیرات و اثربخشی خوبی داشته باشد، این طرح هم در صحن کمیسیون مصوب شد تا وارد صحن مجلس شود.

 تصویب تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در کمیسیون عمران

سخنگوی کمیسیون عمران از تصویب تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی در این کمیسیون خبر داد.

سیدالبرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه ۴ خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: دستور کار اول این کمیسیون بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان درباره تحقیق و تفحص از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی بود که بعد از بحث و بررسی در این کمیسیون و اظهارنظر نمایندگان متقاضی این کار در نهایت به تصویب رسید.

وی افزود: درخواست‌ کنندگان تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی ۱۲ محور را برای این کار در نظر گرفتند که قراردادهای زیرمجموعه این سازمان و خروج اطلاعات از سازمان دریانوردی و همچنین سیستم ناکارآمدی مدیریتی موجود در این سازمان بخشی از این محورها است.

سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد:‌بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده در این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت این در حالی است که عدم عضویت کشورمان در این موافقت‌نامه نمی‌توانیم از ظرفیت کشورهای اروپایی استفاده کنیم ضمن اینکه سایر کشورها هم نمی‌توانند از سرزمین کشورمان برای حمل مواد خطرناک بهره  ببرند لذا باید به این کنوانسیون بپیوندیم و بعد از بحث و بررسی اعضای این کمیسیون درباره این لایحه در نهایت نمایندگان با آن موافقت کرده و مقرر شد بررسی آن در صحن علنی مجلس صورت گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: دو لایحه موافقت‌نامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت جمهوری عراق و دولت جمهوری صربستان هم مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار گرفت.

 گزارش عملکرد سال اول کمیسیون آموزش مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از قرائت و بررسی عملکرد این کمیسیون در سال اول مجلس یازدهم در نشست عصر امروز (سه‌شنبه) خبر داد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 4 خردادماه) این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه گزارش عملکرد کمیسیون آموزش در اجلاسیه اول مجلس یازدهم مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت که این موضوع دستور کار اول این کمیسیون بود.

وی افزود: تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان، تصویب طرح رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان، تصویب طرح تعیین و تکلیف دانشیاران نهضت سواد‌آموزی  قبول شده در آزمون و تصویب کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان بخشی از مصوبات کمیسیون مجلس یازدهم در سال اول است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: دستور کار بعدی کمیسیون آموزش بررسی لایحه کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه فنی و حرفه‌ایی بود که پیشنهادات در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی قرار شد در نشست آتی کمیسیون این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد که در نهایت بعد از تصویب در کمیسیون در صحن مجلس تعیین و تکلیف خواهد شد.

 کمیسیون انرژی وضعیت تولید گاز در چند سال آینده را بررسی کرد

دبیرکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در جلسه عصر امروز این کمیسیون بررسی تولید گاز در چند سال آینده به منظور جلوگیری از قطعی آن موردبحث و بررسی قرار گرفت، گفت: تلاش کمیسیون انرژی جلوگیری از افت گازدر میادین گازی است.

هادی بیگی‌نژاد دبیرکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح توضیحات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 4 خرداد) اظهار داشت: در این نشست وضعیت میدان گازی پارس جنوبی و افت فشار آن مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون انرژی قرار گرفت.

وی افزود: اگر نتوانیم از هم‌اکنون در مورد افت فشار میادین گازی اقدام عاجل انجام دهیم احتمال قطعی گاز و کاهش تولید وجود دارد که می‌تواند منجر به خاموشی‌های برق در کشور شود.

دبیرکمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اگر با روند فعلی تولید گاز پیش رفته و برای افت فشار میادین گازی فکری نکنیم با کمبود شدید گاز در چند سال آینده مواجه خواهیم شد.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: اگر امروز برای افزایش تولید گاز اقدامی نشود نمی‌توانیم در طول سال‌های آینده این  مشکل را جبران کنیم و به همین منظور اعضای کمیسیون انرژی دغدغه‌ ویژه‌ای را در هدف جلوگیری از افت فشار گاز در میدان پارس جنوبی و سایر میادین را دنبال کرده و با مدیران وزارت نفت در حال مشورت و بحث و بررسی هستند.

وی افزود: باید اقدامات عملیاتی برای جلوگیری از افت فشار گاز در طی پنج سال آینده در نظر بگیریم در غیر این صورت دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها