گزارش کمیسیون های تخصصی مجلس/عملکرد بودجه سال ٩٩ در کمیسیون برنامه

کد خبر: 1059199

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد عملکرد بودجه سال ٩٩ در جلسه این کمیسیون خبر داد.

گزارش کمیسیون های تخصصی مجلس/عملکرد بودجه سال ٩٩ در کمیسیون برنامه

ایسنا: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد عملکرد بودجه سال ٩٩ در جلسه این کمیسیون خبر داد.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز سه‌شنبه کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان وی در دستورکار جلسه امروز بود. در این نشست آقای نوبخت بیشتر به ارائه گزارشی از عملکرد بودجه سال ۱۳۹۹ پرداخت زیرا این موضوع برای نمایندگان از این نظر که چه میزان از منابع درآمدی در سال گذشته محقق و در بخش هزینه‌ها تخصیص یافته، بسیار حائز اهمیت بود.

وی با بیان اینکه در جلسات بعدی بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در دستورکار خواهد بود، گفت: قوانین مصوب مجلس لازم‌الاجراست اما کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با توجه به وظیفه قانونی خود مبنی بر نظارت بر روند اجرای بودجه تلاش می‌کند تا در همین ابتدای سال درباره فرایند اجرا با حضور سازمان برنامه و بودجه و انجام بحث‌های لازم به یک اشتراک نظر نسبت به اجرای احکام بودجه برسد.

مفتح یادآور شد: احتمال وجود سوال یا ابهام در برخی بخش‌ها و احکام بودجه وجود دارد و ما باید برای نظارت هرچه بهتر بر روند اجرای این قانون اقدامات لازم را انجام دهیم. یکی از پیشنهادات مطروحه در این نشست رسیدگی‌های ماهانه نسبت به اجرای تمام مصوبات بودجه بود که البته باید مشخص شود این موضوع قابلیت اجرا دارد یا خیر، خزانه کل کشور گزارشی درباره میزان درآمدها و هزینه ها به صورت ماهیانه در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه قرار می‌دهد اما احکامی در بودجه است که باید میزان پیشرفت اجرایی آنها طی هر ماه بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: این موضوع موجب می‌شود تا در پایان سال به یک باره شاهد نباشیم که برخی احکام بودجه در طول سال هیچگونه عملکردی نداشته و عدد آن صفر است. قانون بودجه یک قانون جامع است که باید تمام احکام آن اجرایی و بررسی شود که اگر احکامی هم اجرا نشده، دلیل آن مشخص شود تا در صورت وجود ایراد و ابهامی برای سال بعد مدنظر قرار گرفته و اصلاح شوند. امیدواریم این جلسات کمیسیون برنامه و بودجه نتایج خوبی را برای اقتصاد مردم و کشور به همراه داشته باشد.

تصویب کلیات طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی در کمیسیون صنایع

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی در جلسه این کمیسیون خبر داد.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون صنایع اظهار کرد: در این جلسه طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی بررسی و کلیات آن تصویب شد. هدف کلی طرح مذکور یکپارچه‌سازی تمام داده‌ها، منسجم کردن اطلاعات و مدیریت دولت بر اطلاعات دستگاه‌های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر اکثر دستگاه‌های اجرایی سامانه‌ای جداگانه دارند؛ به طور مثال ثبت احوال، اسناد، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و.. که اطلاعات را سلیقه ایی جمع‌آوری می‌کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس ادامه داد: نحوه استفاده از داده‌ها و اطلاعات این سامانه‌ها تابع شرایط خاصی نبوده و شیوه جمع آوری اطلاعات استاندارد نیست و اطلاعات بخشی است، هدف از ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده همه کشور از داده‌ها شد در حالیکه اکنون نمی‌توان از داده موجود در سامانه‌ی سازمان‌ها استفاده کرد.

فیروزی یادآور شد: عدم دسترسی دستگاه‌های نظارتی به داده‌ها یکی دیگر از ایرادات است. مجلس، سازمان کل کشور و دیوان محاسبات به عنوان نهادهای نظارتی اشرافی بر اطلاعات ندارند که همین امر موجب شد به طور مثال در یک شب حدود ۶ هزار خودرو ثبت سفارش شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع همچنین گفت: هدف از  این طرح حکمرانی دولت بر داده‌هاست از سوی دیگر استاندارد خاصی برای جمع آوری در نظر گرفته خواهد شد.

تشکیل کارگروه مشترک برای تدوین طرح رفع مشکلات سازمان زندان‌‌ها

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از تشکیل کارگروه مشترک این کمیسیون و سازمان زندان‌ها به منظور تدوین طرحی برای رفع موانع و مشکلات سازمان زندان‌ها خبر داد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور مقاماتی از سازمان زندان‌ها برگزار شد مشکلات این سازمان در حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پیش از این نیز اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس طی بازدیدی که از زندان بزرگ تهران داشتند از نزدیک با مشکلات زندانیان و سازمان زندان‌ها آشنا شده بودند.

رئیس اصل 90 کمیسیون مجلس اظهار داشت: یکی از مواردی که در این جلسه در باره آن بحث شد تعداد زیاد زندان است که به دلیل خلاء قانونی مجازات‌های جایگزین برای زندانیان در نظر گرفته نشده و یا در موارد بسیاری از تخلفات مجازات زندان در نظر گرفته شده است که این مسئله موجب افزایش تعداد زندانیان در زندان‌ها شده است.

پژمانفر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان زندان‌ها با مشکل بودجه و اعتبارات هم مواجه‌ است که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در نهایت مقرر شد تا کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون و سازمان زندان‌ها تشکیل شود و با نظر این کارگروه پیش‌نویس طرحی برای رفع مشکلات سازمان زندان‌ها تدوین و این طرح در مجلس ارائه شود.

لغو واسطه‌گری شرکت‌های برندینگ توزیع فرآورده‌ با مصوبه کمیسیون انرژی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: فعالیت شرکت‌های برندینگ که با دستور وزیر نفت به نیت واسطه‌گری وظیفه توزیع و عرضه سوخت و CNG را برعهده داشتند با رأی اعضای این کمیسیون لغو شد.

هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه 17 فروردین)‌ اظهار داشت:‌ در این جلسه با رأی اعضای کمیسیون انرژی مجوز شرکت‌های برندینگ که به عنوان واسط بین دولت و جایگاه‌داران در زمینه توزیع و عرضه سوخت و CNG فعالیت می‌کنند، حذف شد.

وی در همین راستا افزود: با ابلاغ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در سال 96 شرکت‌هایی با عنوان برندینگ سوخت و CNG را از شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دریافت کرده و آن را  بین جایگاه‌های کشور توزیع می‌کردند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس  تصریح کرد: طرحی برای لغو فعالیت شرکت‌های برندینگ به منظور حذف واسطه‌گری که از سال گذشته به کمیسیون انرژی ارسال شده بود در دستور کار قرار داشت و بعد از بحث و تبادل‌نظر بین نمایندگان عضو این کمیسیون در مجلس یازدهم مقرر شد این شرکت‌ها بایستی حذف شوند و هیچکس نباید حق‌الزحمه واسطه‌گری دریافت کند و در همین راستا جایگاه‌داران می‌توانند با شرایطی خاص طرف قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی شده و اگر شرکتی هم که جایگاه عرضه سوخت و CNG دارد می‌تواند فعالیت کند اما واسطه‌گران نبایستی در این بین فعالیت و پولی را دریافت کرده و عملاً کارهای لازم از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام دهد.

بیگی‌نژاد درباره تعداد شرکت‌های برندینگ با موضوع عرضه سوخت و CNG در کشور گفت: براساس آمارها 25 شرکت در این حوزه فعالیت داشتند که به نظر می رسد گردش مالی بسیار بالایی هم با توجه به حجم زیاد مصرف سوخت و CNG در کشور را داشته‌اند.

بررسی آخرین اقدامات برای حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه در کمیسیون بهداشت

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی درخواست برخی از نمایندگان جهت اعمال ماده ۲۳۴ مربوط به حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه در جلسه امروز(سه‌شنبه، ۱۷ فروردین) این کمیسیون خبر داد.

علی‌اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در این جلسه درخواست تعدادی از نمایندگان درباره اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس مربوط به اجرای ناقص جزء یک بند ج تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹ موضوع حذف انواع دفترچه‌های کاغذی بیمه با حضور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبق برنامه ششم، این سازمان‌ها مکلف به حذف دفترچه‌های کاغذی هستند که هنوز این اقدام عملیاتی نشده است. معاون درمان سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت توضیحاتی در مورد روند اجرای مصوبه و مشکلات پیش رو مطرح کردند.

باقرزاده گفت: در این جلسه، کمیسیون بهداشت تاکید داشت که باید سازمان‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی طبق برنامه ششم توسعه و قانون بودجه، حذف دفترچه‌های کاغذی را عملیاتی کنند به گونه‌ای که تا پایان آبان(۱۳۹۹) چیزی به نام دفترچه کاغذی نباشد. در نهایت فرصت یک‌هفته‌ای نیز برای راستی‌آزمایی اظهارات این مسئولان داده شد که اگر نماینده متقاضی در این مدت قانع نشد، این درخواست به رای کمیسیون  گذاشته می‌شود.

 

تصویب کلیات طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از تصویب کلیات دو طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی و آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزییات نشست امروز (سه شنبه 17 فروردین) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار داشت: در این نشست طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ این در حالی است که این ابر دانشگاه تاکنون خدمات بسیاری در نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است البته مشکلات بسیاری هم در این دانشگاه وجود داشت که در نهایت با ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی و هیات امنایی که تشکیل شد، ساماندهی شد.

وی افزود: این دانشگاه طبق اساسنامه آن یک موسسه غیرخصوصی غیردولتی بوده به این معنا که یک موسسه عمومی است؛ بنابراین بر اساس اصول 44 و 45 قانون اساسی جزء مواردی محسوب می‌شود که دیوان محاسبات می‌تواند برای نظارت و ارزیابی عملکرد آن ورود پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طرح نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و برخی نمایندگان، اخطارهای متعدد قانون اساسی به آن وارد کردند که یکی پس از دیگری رای نیاوردند و در نهایت کلیات این طرح به تصویب رسید و قرار بر این شد که جزییات آن در کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گیرد.

فلاحی اظهار کرد: طرح آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور دومین طرحی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت که مورد اشکال سازمان بازرسی قرار گرفته بود و توسط وزارت علوم برگزاری آن متوقف شده بود و در نهایت با تلاشی که صورت گرفت امسال هم برای این دانشگاه برگشت، اما قانونی نبود، بنابراین باید از چند دستگاه متولی از جمله سازمان سنجش برای تصمیم‌گیری در این زمینه دعوت به عمل می‌آمد.

وی افزود: این آزمون به این گونه است که دانشجو برای تحصیل در مقطع ارشد 3عنوان درسی را اخذ می‌کند و می‌تواند این واحدها در قالب یک ترم به صورت آموزش مجازی یا حضوری فراگیرد و بعد از اینکه در آزمون قبول شد به عنوان دانشجوی مقطع ارشد پذیرفته خواهد شد.

فلاحی خاطرنشان کرد: بعد از بررسی اخطارهایی که به این طرح داده شد در نهایت کلیات آن نیز به تصویب رسید و برای بررسی جزییات آن به کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده شد.

وی افزود: طرح 16 ماده‌ای جهش تولید دانش‌بنیان نیز بعد از چندین هفته بررسی در نهایت اولویت آن در نشست روز یکشنبه صحن رای آورد و امروز نیز دو شوری شدن این طرح به تصویب رسید.

پایان کار بررسی طرح انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون اجتماعی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه کار تصویب طرح انتقال سوابق بین صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید گفت: طبق مصوبه کمیسیون صندوق مقصد باید با درخواست فرد بیمه شده برای انتقال موافقت کند.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز ادامه رسیدگی به طرح انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و کار تصویب این طرح در جلسه امروز کمیسیون به پایان رسید تا برای بررسی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، بازنشستگی کشوری، بیمه روستایی و عشایر امکان پذیر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: فرد می‌تواند درخواست خود را برای انتقال سوابقش به صندوق‌های بازنشستگی دیگر منتقل کند و صندوق مقصد نیز باید با این درخواست موافقت کند.

بابایی اضافه کرد: بر همین اساس طبق این مصوبه صندوق مبدأ باید مابه التفاوت مربوط به انتقال این سوابق را به صندوق مقصد پرداخت کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها