جزئیات مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس

کد خبر: 1060068

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از بررسی دلایل عدم اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان در این کمیسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

جزئیات مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس

خبرگزاری فارس: حجت‌‌الاسلام احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در تشریح جزئیات نشست امروز (یکشنبه 22 فروردین) این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه و با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دلایل عدم اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان بررسی شد.

وی افزود:  فرهنگیان انتظار داشتند طرح رتبه بندی معلمان به طور کامل اجرا شود که در کمیسیون اجتماعی دولت در قالب یک لایحه تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد که در نوبت اعلام وصول قرار دارد تا بعد از آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اشکالاتی در لایحه دولت و هم بودجه 1400 وجود دارد، چرا که برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان کافی نیست. با این حال تصویب و اجرای آن آرمان چندین ساله فرهنگیان را محقق خواهد کرد. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که نظام رتبه بندی تاکنون اعمال نشده و این تصور که این طرح اجرا شده است به دلیل فوق العاده هایی بود که به فرهنگیان پرداخت شد و این موضوع را تحت الشعاع قرار داد.

فلاحی اظهار داشت: مدرک فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، چرا که ما در بودجه 1400 اعمال مدرک فرهنگیان را به طور مطلق قرار دادیم و در آن اول، دوم یا سوم بودن مشخص نشد، بنابراین این اقدام شامل تمام فرهنگیان می شود که این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش هم یادآوری کردیم.

 

تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان داوری ایران در کمیسیون قضایی مجلس

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: تشکیل این سازمان به ایجاد صلح و سازش بین طرفین اختلاف پیش از صدور حکم دادگاه کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضائی مجلس گفت:‌ در جلسه امروز طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون به بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی ادامه داد: ‌جزئیات طرح برای رسیدگی بیشتر به کارگروه تخصصی کمیسیون ارجاع شد تا پس از بررسی‌های کارشناسانه برای تصمیم‌گیری به صحن کمیسیون ارجاع شود.

نائب رئیس کمیسیون قضائی مجلس اظهار داشت: با تشکیل سازمان داوری، پرونده‌ها پیش از صدور حکم در دادگاه توسط سیستم داوری مطرح شده و در این سیستم تلاش می‌شود تا بین طرفین اختلاف سازش برقرار شود، چنانچه امکان صلح و سازش وجود نداشت، با رأی داور پرونده برای صدور حکم به محکمه ارسال می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در ادامه جلسه امروز، رسیدگی به طرح حمایت از مالکیت صنعتی در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت و دو ماده دیگر آن نیز به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: براساس مصوبه امروز کمیسیون، کمیسیونی زیر نظر وزیر دفاع تشکیل می‌شود و نیازهای این وزارتخانه از اختراعات انجام شده را در  قالب لیستی تهیه و به وزیر دفاع اعلام می‌کند و این لیست توسط وزیر دفاع به مرکز حمایت از مالکیت صنعتی ارائه می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه نیازهای وزارت دفاع جزو نیازهای ملی حساب می‌شود چنانچه شخص مخترع هم نخواهد اختراع خود را به تولید انبوه برساند، حتی بدون اجازه وی هم امکان تولید اختراعش در سطح گسترده و رفع نیاز کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در ادامه جسه، طرح قضازدایی و کاهش عناوین مجرمانه با هدف کاهش تعداد زندانیان در دستورکار کمیسیون قرار داشت و با توجه به اینکه قرار است در همین رابطه لایحه‌ای به کمیسیون ارسال شود، لایحه طی روزهای آتی به کمیسیون ارائه و در آن زمان پیرامون این موضوع تصمیم‌گیری و رأی‌گیری شود.

وی افزود: همچنین در جلسه امروز، لایحه شوراهای حل اختلاف اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایرادات شورای نگهبان به این لایحه رفع شد و اصلاحات لازم در مورد آن صورت گرفت.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ طبق مصوبه اعضای کمیسیون در جریان بررسی و اصلاح لایحه شوراهای حل اختلاف، با حکم قاضی محکمه، شوراهای حل اختلاف می‌توانند پرونده‌های تا سقف یکصد میلیون تومان را نیز مورد رسیدگی قرار دهند.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین براساس این مصوبه چنانچه طرفین اختلاف پرونده‌شان به شورای حل اختلاف ارسال شود، 50 درصد هزینه دادرسی را پرداخت می‌کنند و در صورتی که اختلاف آنها در شورا رفع نشود، 50 درصد دیگر هزینه دادرسی را برای رسیدگی به پرونده آنها در دادگاه را نیز باید پرداخت کنند.

تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در کمیسیون شوراها

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در جلسه عصر امروز (یکشنبه) این کمیسیون خبر داد.

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه 22 فروردین) این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه کلیات و 4 ماده طرح جامع مدیریت شهری و روستایی مورد تصویب اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

وی درباره جزئیات این طرح افزود: در این طرح مقرر شده که بخشی از خدمات شهری و دستگاهای اجرای به مدیریت شهری و روستایی واگذار شود تا اهدافی چون توسعه پایدار، ارتقا کیفیت زندگی و گسترش عدالت و تامین حقوق شهروندی تحقق یابد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: باید برای تمرکز زدایی، تاب آوری و مشارکت مردم در امور عمومی، واگذاری تصدی‌های دولتی به نهادهای محلی و هماهنگ سازی ماموریت‌ها و وظایف در محدوده و حریم شهر و روستا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صورت گیرد.

حدادی اظهار داشت: قلمرو این طرح در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان، آموزش، توسعه، عمران، محیط زیست، اقتصادی شهری و روستایی به استثنای امور امنیتی، دفاعی و قضایی تعریف شده است که توسط شهرداری و دهیاری‌ها در حریم  و محدودشان انجام می‌شود.

 

بررسی معافیت مالیاتی مستخدمان مناطق آزاد در کمیته ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی استفساریه ماده 13 در مورد معافیت از مالیات مستخدمان مناطق آزاد در کمیته ویژه خبر داد.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره نشست عصر امروز (یکشنبه ۲۲ فروردین ماه) کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: نشست کمیسیون اقتصادی مجلس بر دو موضوع حکمرانی ریالی در کشور و استفساریه ماده ۱۳ استوار بود.

وی افزود: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نقطه نظرات خود را در مورد حکمرانی ریالی مطرح کردند و قرار شد توضیحات مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آورده و ابهامات برطرف شود و سپس بررسی بیشتر آن به جلسه بعدی کمیسیون در سه شنبه هفته جاری موکول شد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه استفساریه ماده ۱۳ درباره مناطق آزاد و مستخدمین در این مناطق بود، گفت: قرار شد این موضوع در کمیته مخصوص بررسی شود چراکه شاید لازم باشد نه به صورت استفساریه بلکه به صورت ترد به صحن مجلس ارائه شود.

حجت الاسلام موسوی در توضیح بیشتر این استفساریه خاطرنشان کرد:  این استفساریه بر این موضوع تاکید دارد که آیا  مستخدمین در مناطق آزاد معاف از مالیات باشند یا خیر؟ قطعاً فعالان اقتصادی معاف از مالیات هستند بنابراین برای معاف بودن یا نبودن مسخدمان در این مناطق شرایط آنان تشریح، تفکیک و تعریف شود و در مورد آنها تصمیم گیری کرد.

تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در کمیسیون امور داخلی کشور

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از آغاز بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی حدادی در گفت وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون طرح جامع مدیریت شهری و روستایی مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: در ادامه جلسه نیز چهار ماده از این طرح مورد بررسی و تصویب کمیسیون قرار گرفت.

بر اساس این طرح بخشی از خدمات شهری و دستگاه های اجرای به مدیریت شهری و روستایی واگذار می شود تا شاهد توسعه پایدار، ارتقاء کیفیت زندگی و گسترش عدالت و تامین حقوق شهروندی باشیم.

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر به منظور تمرکززدایی، مشارکت مردم در امور عمومی، واگذاری تصدی های دولتی به نهادهای محلی و هماهنگی ماموریت ها و وظایف در محدوده حریم شهر و روستا به شهرداری ها و دهیاری ها پیش بینی شده است. این طرح در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان، آموزش، عمران، محیط زیست، اقتصاد به استثنای امور امنیتی، دفاعی و قضایی ورود کرده است که توسط شهرداری و دهیاری ها در حریم و محدودشان دنبال خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: بررسی این طرح در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها ادامه داشته و جزییات آن در جلسات آتی کمیسیون به بحث گذاشته می شود.

بررسی گزارش شفافیت تراکنش‌ها در کمیسیون اقتصادی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی گزارش این کمیسیون درباره شفافیت تراکنش‌ها در حوزه قوانین مرتبط با حکمرانی ریال در جلسه این کمیسیون خبر داد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون‌ اقتصادی گفت: این کمیسیون گزارشی را با توجه به ماده ۴۵ آئین نامه داخلی در مورد مباحث شفافیت تراکنش‌ها در حوزه قوانین مرتبط با حکمرانی ریال تدوین کرده و به یک سری احکام قانونی رسیده بود که امروز این موضوع مطرح و بررسی شد اما در نهایت جمع‌بندی نشد. براین اساس مقرر شد، این گزارش به کمیته موردنظر برای بررسی بیشتر ارجاع شود و بعد از تدوین نهایی به کمیسیون اقتصادی ارسال شود.

طغیانی از بررسی استفساریه معافیت مالیاتی مستخدمین و کارکنان در مناطق آزاد در این جلسه خبر داد و گفت: دیوان عدالت اداری سال گذشته با استناد به ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد، اعلام کرد که مستخدمین و کارکنان در این مناطق مشمول معافیت مالیاتی نمی شوند و تنها سرمایه‌گذار یا صاحب کسب و کار شامل معافیت مالیاتی خواهند شد، بنابراین استفساریه‌ای در این مورد به کمیسیون اقتصادی ارسال شد.

طغیانی ادامه داد: در این نشست درباره معافیت مالیاتی پرسنل مناطق آزاد چه دولتی و چه خصوصی بحث و بررسی شد اما پاسخ به یک استفساریه باید تنها بله یا خیر باشد و امکان دارد هر کدام از این دو پاسخ نتواند منطبق با ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد باشد، بنابراین مقرر شد ابتدا درباره این موضوع و ابهام با شورای نگهبان مشورت شود و بار دیگر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار بگیرد تا در فرایند بررسی قانونی دچار اشکال نشود.

آغاز بررسی طرح اصلاح ساز وکار کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها در کمیسیون عمران

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سید البرز حسینی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از آنجا که کلیات طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، بررسی جزئیات این طرح از امروز در کمیسیون عمران مجلس با حضور نمایندگان شهرداری و وزارت کشور به بحث گذاشته شد.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از بناها به دلیل ساخت و ساز غیر قانونی باید تخریب شوند اما این امر به دلیل تخلف های صورت گرفته در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها محقق نمی شود. به همین دلیل شاهد تشکیل پرونده‌های تخلف متعددی هستیم. متاسفانه کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در رابطه با کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، کمیسیون عمران مجلس نسبت به اصلاح ساز و کار این کمیسیون ورود کرده تا شاهد اصلاح قانون و جلوگیری از تخلف‌های صورت گرفته، باشیم.

بررسی نحوه تحقق شعار سال در کمیسیون صنایع

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از بررسی نحوه تحقق شعار سال در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون صنایع، گفت: در جلسه امروز نحوه تحقق شعار سال بررسی شد. بر اساس گزارشات ارائه شده، اصلاح نگرش به منظور تحقق شعار سال امری ضروری است زیرا با رویکرد کنونی شعار سال محقق نمی‌شود.

وی افزود: ارتقای انگیزه را یکی دیگر از عوامل اصلی در تحقق شعار سال یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی» است. اصلاح سیستم انگیزشی، بهبود محیط کسب و کار، بسترسازی برای ورود آسان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به فعالیت‌های مولد اقتصادی، ثبات بخشی به اقتصاد و ارتقاء سطح اعتماد بخش خصوصی به حاکمیت از جمله الزامات تحقق شعار سال است، زیرا در حال حاضر بی‌ثباتی اقتصادی از جمله تغییرات مستمر نرخ ارز و تامین مواد اولیه موجب آسیب به اعتماد بخش خصوصی شده است.

 فیروزی ادامه تعیین صنایع حاضر اهمیت برای دریافت حمایت‌ها از جمله اصلی‌ترین ضرورت‌ها است، از آنجا که عرصه تولید بسیار گسترده است باید با تعیین اولویت‌ها و حمایت موثر اهداف مورد نظر را به دست آورد.

سخنگوی کمیسیون صنایع یادآور شد: ضرورت تغییر در سیاست واردات و توسعه صادرات یکی دیگر از موارد طرح شده در نشست امروز بود، برقراری تعامل سازنده با جهان و عضویت در معاهده‌های بین المللی یکی از الزامات صادرات است. براساس گزارش‌های  وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی دستگاه‌های متولی صدور مجوز برای فعالیت‌های تولیدی عملکرد موفقی نداشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها