نگاه تحلیل‌گر/ گفت‌وگوی «فردا» با حسن بیادی

مهم‌ترین ضعف این شورا نداشتن شهردار ثابت بود/ در شهرسازی ضعیف و دست به عصا بودند

کد خبر: 1077726

بیادی در ارزیابی عملکرد شورای شهر پنجم گفت: در شهرسازی ضعیف بودند اما در حوزه خدمات شهری از دوره قبل چیزی کم نداشتند.

مهم‌ترین ضعف این شورا نداشتن شهردار ثابت بود/ در شهرسازی ضعیف و دست به عصا بودند

گروه سیاست سایت فردا – شورای شهر پنجم تا کمتر از یک ماه دیگر پارلمان شهری را تحویل داده و می‌رود. در آخرین روزهای کاری خود اما سرگرم حواشی مربوط به املاک است که صدای برخی از اعضای این شورا مثل بهاره آروین را هم درآورد. نگاهی به عملکرد چهارساله این شورا اما نشانگر نداشتن کارنامه قابل اعتنا و البته قابل دفاع است. از همین ماجرای اخیر گرفته تا حمل و نقل عمومی در تهران که محسن هاشمی به عنوان رئیس شورا بارها از آن انتقاد کرد. از آمدن و رفتن شهردارهای مختلف گرفته و تا صرف وقت این نهاد مهم برای نام گذاری خیابان‌ها و طرح‌های غیر مفیدی مثل زیست شبانه. دریغ از اندک توجهی به شهرسازی و یا حتی اثبات ادعاهایی که در زمینه فساد مطرح کرد و مدیریت قبل از خود را متهم می‌کردند.

با همه این‌ها هنوز هم برخی کارشناسان مایل هستند با ملایمت بیشتری به ارزیابی کارنامه آنان پرداخته و همه چالش‌ها و موانع را نیز مورد توجه قرار دهند. مثلا حسن بیادی ، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «فردا» به ارزیابی عملکرد شورای شهر پنجم پرداخت و گفت: «من فعالیت‌های شورای شهر فعلی را به صورت ریز به ریز رصد نکردم و نمی‌خواهم درباره آنان بی‌انصافی کنم اما یک سری نکات کلی وجود دارد که قابل توجه است».

دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی افزود: « مهم‌ترین ایرادی که به این شورا وارد است نداشتن یک شهردار ثابت در طول جهار سال دوره پنجم بود بطوری که در این دوره تقریبا چهار شهردار داشتند و این تغییر مدیریت‌ها ضربه جدی وارد به برنامه‌ها و سیاستهای کلی آنان وارد نمود».

وی افزود: «نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که مدیریت شهری قبلی به خاطر حجم زیاد فعالیت‌هایی که انجام می‌شد، آینده را بدهکار کرد. با تغییر مدیریت و آمدن شورای پنجم، این‌ها از یک طرف با بدهکاری عظیمی مواجه بودند و از طرف دیگری به خاطر تغییر مدیریت و رویکردهای جدید با رکود در کارها مواجه شدند. ضمن اینکه بحث پرونده فسادمالی هم مطرح بود که مشکلات سبب شد تا محتاط‌تر عمل کنند».

بیادی نداشتن تجربه کافی در مدیریت شهری را دیگر ایراد وارد به بعضی از اعضاء اثرگذار شورای اصلاح‌طلب پنجم دانست و گفت: «در مجموع اما نگاه من به این دوره از شورا مثبت است. به این خاطر که فقط و فقط نگهداری از شهر تهران خود یک امر مهم و عملیاتی پرهزینه و دشواری را به دنبال دارد و نگهداری شهر خود هنر است در صورتی که هیچ ارگان و سازمانی حتی دولت که موظف است بخشی از هزینه‌های تحمیل شده به شهری کلان مثل تهران را پرداخت کند،  نوعا رغبتی به این کار ندارند».

وی در پاسخ به اینکه اگر قرار به برشمردن دستاوردها و نکات مثبت کارنامه شورای شهر باشد، به چه مواردی اشاره خواهید کرد؟ گفت: « به نظر من در بحو شهرسازی کمی بااحتیاط عمل نموده و تقریبا ضابطه‌مند‌تر شدند. از منظر دیگر در ندیریت خدمات شهری نسبت به دوره قبل چیزی کم نداشتند اما از نظر توسعه معقول شهر کمی دست به عصاتر گام برداشتند که با این تصمیم سیستماتیک دست‌های مرموزی که می‌توانست دخالت فسادی داشته‌باشند را کم و کوتاه کردند. برج سازی‌های بی رویه تقریباکم و کنترل شد».

وی در واکنش به برخی که معتقدند شورای پنجم پایتخت وقت خود را صرف امور حاشیه‌‌ای و سطحی‌تری مثل نام‌گذاری خیابان‌ها کرد، گفت: «این را قبول ندارم، نام‌گذاری برای خیابان‌ها کار معمول است و در ادوار قبلی هم تعداد نام‌گذری‌ها مشخص است و فکر نمی‌کنم که تعداد آن کمتر از این دوره بوده باشد».

وی در پاسخ به اینکه برخی اعضای شورای شهر مثل آقای محسن هاشمی خودشان بارها در نقد وضعیت حمل و نقل عمومی سخن گفته اما کاری نکرده‌اند؛ گفت: «این مساله به تفکرات در مدیریت شهری بستگی دارد. محسن هاشمی به عنوان شخص یک نظری دارد و مجموعه مدیریت شهری یک نظر دیگر.چون خروجی شورا تصمیم و مصوبه اکثریت است و دخالت و نظریه شخصی جایگاهی ندارد».

وی افزود: « البته وقتی به کاستی‌های این حوزه اشاره می‌کنیم باید به این امر هم توجه داشته باشیم که امکانات در این دوره به مراتب کمتر بوده است. به هرحال تحریم‌ها شدت گرفت و وام‌هایی که از بانک‌های خارجی دریافت می‌شد، محدود شد. کرونا نیز از جمله عوامل محدود کننده دیگر بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا به انتقادات اخیر درباره برخی املاک که از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده نیز اشاره کرد و گفت: «یک قاعده باید برای همه قابل پذیرش باشد. هر کسی مال و اموالی از بیت‌المال به یغما برده باید از حلقوم او بیرون کشید فرقی هم ندارد که چه کسی باشد. البته از مسیر حقوقی و دستگاه قضایی چرا که با مصاحبه و جوسازی در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال و یا روزنامه نمی‌شود جامعه را آلوده کرد ».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها