«فردا» گزارش می‌دهد

چالش مهریه

کد خبر: 1104145

رئیسی کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید: تعیین میزان مهریه خلاف شرع و قانون است و چنین چیزی امکان ندارد و مجلس نمی‌تواند برای مهریه سقف تعیین کند.

چالش مهریه

گروه سیاست سایت فردا - همین دیروز بود که تجمع عده‌ای از مردان مقابل مجلس خبرساز باشد. بدهکاران مهریه بودند و خواستار آنکه به این جرم زندان نروند. تجمع کنندگان با پلاکاردهای آمده بود بودند رویش نوشته بود: «قیمت سکه در زمان انعقاد عقد + نرخ تورم سالانه بانک مرکزی» «طبق قانون حمایت از خانواده زن ها در عدم تمکین و انحلال کانون خانواده آزادی مطلق دارد»، «قوانین فمنیسم نمی خواهیم» «طبق نظر فقها حبس مردان به دلیل عدم پرداخت نفقه و مهریه شرعا جایز نیست».

این تجمع از سوی برخی کاربران در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌هایی داشت. برخی این تجمع را در تضاد با حقوق زنان دیده و برخی دیگر از عنوان «قربانیان مهریه» استفاده کردند. 

برخی نیز یادآور شدند که در سالهای اخیر تلاش بسیاری از سوی قوه قضاییه شده تا بدهکاران مهریه زندان نروند. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز به موضوع از منظر زنان نگریسته و به دنبال راه‌هایی گشتند که به جای مهریه حق آنان را بستاند و این همه مساله ، حاشیه و دردسر هم ایجاد نکند.

بحث مهریه اما موضوعی نیست که به این سادگی‌ها تمام شود و نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی‌تر و اقدامات حقوقی مناسبی است که به قول رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس «هم مردان زندان نروند و هم زنان حقشان ضایع نشود.»

او گفته که «طرحی برای اصلاح قانون مهریه از سال‌های قبل در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مانده بود که ما در این کمیسیون در رابطه با این طرح هنوز به نتیجه نرسیده ایم که باید چکار کنیم. یعنی ممکن است اصلا این طرح در کمیسیون مطرح و بررسی نشود.»

رئیس کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرده «در این طرح به هیچ عنوان در مورد میزان مهریه تصمیم گیری نخواهد شد، بلکه قالب طرح این است که قانونی مصوب شود که هم مردان زندان نروند و هم زنان حقشان ضایع نشود.»

به گفته او « تعیین میزان مهریه خلاف شرع و قانون است و چنین چیزی امکان ندارد و مجلس نمی‌تواند برای مهریه سقف تعیین کند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها