محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با «فردا»:

تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند درباره مذاکره با آمریکا تصمیم‌گیرنده باشد

کد خبر: 1125570

محمدصالح جوکار گفت: مجلس بیش از گذشته نسبت به مذاکرات حساس است و مطمئن باشید مجلس یازدهم اجازه نمی‌دهد که نتیجه مذاکرات در 20دقیقه تصویب شود.

تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند درباره مذاکره با آمریکا تصمیم‌گیرنده باشد

گروه سیاست سایت فردا: احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا همچنان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو است و گروه‌های سیاسی نسبت به اصل این موضوع و در مرحله بعد کیفیت آن دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تا کنون هیچ مذاکره‌ مستقیمی بین ایران و آمریکا رخ نداده است اما اینکه گفته شده اگر منافع ایران حکم کند می‌شود مذاکره شود، باید با نظر شورای عالی امنیت ملی کار پیش برود و تیم مذاکره‌کننده نمی‌تواند به تنهایی در این موضوع تصمیم‌گیری کند و حتما باید در این مسئله رهنمودهای رهبر انقلاب لحاظ شود».

او ادامه داد: «ما باید به دنبال توافقی جامع باشیم که نتیجه‌ متقنی برای ما داشته باشد. باید تمام تحریم‌ها رفع شود و راستی‌آزمایی اساسی انجام شود تا مطمئن شویم که آمریکایی‌ها بار دیگر از برجام خارج نمی‌شوند و زیر تعهداتشان نمی‌زنند. مسئله مهم در این بین تضمین‌گرفتن از آمریکاست».

این فعال سیاسی بیان کرد: «از سوی دیگر باید حواسمان جمع باشد که برای به نتیجه‌رسیدن امتیازی ندهیم که بعدا پشیمان شویم. امروز باید بیش از هر زمان چشم‌ و گوشمان باز باشد تا تجربه مذاکرات در دولت قبل تکرار نشود».

او در پاسخ به این پرسش که در مجموع به نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات خوش‌بین هستید یا خیر، اظهار کرد: «همه‌چیز بستگی دارد که آمریکا می‌خواهد به تعهداتش برگردد یا خیر. اگر قرار است زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌هایش ادامه داشته باشد، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید زیرا ایران زیر بار حرف زور نمی‌رود اما اگر قرار باشد که تضمین بدهد که با تغییر دولت وضعیت این کشور نسبت به تعهداتش تغییر نکند و البته زمانی برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها مقرر شود، ممکن است نتیجه به دست آید».

جوکار در پایان درباره موضع مجلس نسبت به مذاکرات و اینکه آیا حساسیت لازم از سوی مجلس اِعمال خواهد شد یا خیر، گفت: «اگر توافقی حاصل شود باید به مجلس بیاید تا در صورت تصویب اجرایی شود. مجلس بیش از گذشته نسبت به مذاکرات و آنچه به دست می‌آید حساس است و مطمئن باشید مجلس یازدهم اجازه نمی‌دهد که نتیجه مذاکرات در 20دقیقه تصویب شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها