نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با جعفر قنادباشی

هیچ مذاکره‌ای در حوزه منطقه‌ای و تسلیحاتی با آمریکا انجام نمی‌شود

کد خبر: 1089879

جعفر قنادباشی گفت: رئیسی برخلاف روحانی می‌داند که آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط خود قرار دارد و حتما دولت رئیسی با این نگاه وارد مذاکرات می‌شود.

هیچ مذاکره‌ای در حوزه منطقه‌ای و تسلیحاتی با آمریکا انجام نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی حتما یکی از مهم‌ترین مسائل دولت سیاست خارجه است زیرا بسیاری از مشکلاتی که در این سال‌ها بر ایران تحمیل شد ناشی از سیاست‌هایی بود که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ابعاد بین‌المللی پیش گرفته شد. حالا در این مطقع باید بررسی کرد که دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی چه رویکردی در حوزه سیاست خارجی و خاصه در مواجهه با آمریکا پیش می‌گیرد؟

جعفر قنادباشی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «حتما مهم‌ترین بحث در حوزه سیاست خارجی موضوع برجام است. آمریکا صرفا یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای است و نباید این کشور را اصل و اساس مذاکرات دانست. از سوی دیگر ایران تکلیفش را روشن کرده است. جمهوری اسلامی خواهان بازگشت به برجام است اما مشروط به آنکه طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل کنند. ما خواستار توقف برجام نیستیم و آقای رئیسی هم بر همین موضوع تأکید کرده است اما حتما مذاکرات بی‌نتیجه مورد پذیرش ایران نیست. ایران محکم بر یک خواسته ایستاده است؛ آنکه تمام تحریم‌ها باید رفع شود. این کشورهای غربی بودند که از توافقنامه برجام خارج شدند و حالا آنها باید نشان دهند که اراده‌ای بر انجام تعهداتشان دارند».

او ادامه داد: «اما درباره کشور آمریکا باید گفت که آمریکا به هیچ‌وجه منبطق با منشور سازمان ملل رفتار نمی‌کند. در منشور سازمان ملل تأکید شده است که هیچ کشوری حق مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را ندارد؛ درصورتی که آمریکا همواره در تمام کشورها دخالت می‌کند و نه‌تنها می‌خواهد در ایران تأثیر داشته باشد بلکه در کشورهای هم‌پیمانش یعنی کشورهای اروپایی هم دخالت می‌کند. دولت آقای رئیسی حتما اجازه نمی‌دهد آمریکا در هیچ سطحی در امور داخلی کشورمان دخالت کند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تفاوت سیاست خارجی دولت رئیسی با دولت روحانی در مواجهه با آمریکا بیان کرد: «یک تفاوت مهم میان سیاست خارجی دولت آقای رئیسی با دولت قبل وجود دارد؛ آنکه آقای روحانی و تیم دیپلماسی دولتش تصور می‌کردند آمریکا در اوج قدرت قرار دارد اما آقای رئیسی و دولت او می‌دانند که این‌طور نیست و اتفاقا آمریکا در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد؛ بنابراین این دیدگاه می‌تواند شیوه مواجهه با این کشور را تغییر دهد. حتما این نگرش یک مواجهه عزتمندانه و قدرتمند را به وجود می‌آورد».

او اظهار کرد: «در دولت قبل غربی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که ایران اهل عقب‌نشینی است و به همین دلیل می‌توانستند فشار زیادی بر ایران تحمیل کنند اما حالا می‌دانند که دولت آقای رئیسی اهل عقب‌نشینی نیست و مقاومت می‌کند. حالا دیگر ترس امثال روحانی و ظریف بر روابط دیپلماتیک ما سایه نمی‌اندازد و می‌توان به آینده سیاست خارجی ایران امیدوار بود».

قنادباشی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که ایران و آمریکا در دولت رئیسی به جز موضوع برجام مذاکراتی داشته باشند، گفت: «مذاکره در دو حوزه تعریف می‌شود. ما درباره مسائلی که به کشور خودمان مربوط است هیچ مذاکره‌ای با هیچ کشوری نداریم. برای مثال هیچ مذاکراتی با آمریکا درباره مسائل موشکی، تسلیحاتی و منطقه‌ای خودمان نخواهیم داشت و اگر بنا باشد درباره مسائل منطقه‌ای با این کشور مذاکره کنیم، این حق باید وجود داشته باشد که ایران هم درباره پایگاه‌های مختلف آمریکا در کشورهای منطقه مذاکره کند اما ممکن است موضوعاتی وجود داشته باشد که به طور مستقیم به آمریکا مربوط باشد که شاید در شرایطی خاص چنین مذاکره‌ای صورت بگیرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها