جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا»:

آمریکا می‌ترسد فرصت مذاکره برای همیشه از دست برود

کد خبر: 1097609

جعفر قنادباشی گفت: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای تأثیر مهمی بر مواضع غربی‌ها گذاشته است.

آمریکا می‌ترسد فرصت مذاکره برای همیشه از دست برود

گروه سیاست فردا: عضویت ایران در پیمان شانگهای و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با شرق آسیا و کشورهای همسایه باعث شده است که موضع آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به ایرانِ جدید تغییر کند. آنها که تا گذشته مدام از تحریم‌های حداکثری سخن می‌گفتند حالا بسیار تمایل دارند که هرچه زودتر مذاکرات برجامی برگزار شود.

جعفر قنادباشی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اکنون آمریکا احساس می‌کند که دارد فرصت بسیار مهمی را از دست می‌دهد. البته هنوز لابی‌های صهیونیستی و بعضا عربی و البته حضور برخی نیروهای افراطی در آمریکا باعث می‌شود که بر طبل فشار علیه ایران کوبیده شود و شیوه گذشته آمریکا ادامه یابد اما باتوجه به تغییر موقعیت ایران این تفکر در آمریکا وجود دارد که نباید فرصت مذاکره از دست برود».

او ادامه داد: «ایران در دولت جدید توانست نگاه راهبردی به شرق را اجرایی کند و دیگر این موضوع شعار نیست. عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای تأثیر مهمی بر مواضع غربی‌ها گذاشته است و در همین چند وقت اخیر هم دیدیم سیگنال‌های متعددی از سوی آنها فرستاده شد؛ یکی از آنها برگزاری زودهنگام مذاکره در نیویورک بود که وزیر امور خارجه کشورمان گفت هیچ مذاکره‌ای در نیویورک نخواهد بود. آمریکا و دیگر کشورهای غربی می‌ترسند که مبادا اگر از این فرصت استفاده نکنند نتوانند مبادلات اقتصادی و تجاری با ایران داشته باشند و از ظرفیت‌های اقتصادی ایران محروم شوند به همین دلیل اصرار بر مذاکره دارند».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «ایران نشان می‌دهد که به برگزاری مذاکره بی‌تمایل است. واقعیت هم همین است و حالا این آمریکا و اروپایی‌ها هستند که در پی ایران می دوند تا مذاکره انجام شود».

قنادباشی همچنین درباره موضع ایران در مذاکرات پیش روی برجامی گفت: «موضع ایران حتما مانند گذشته نیست زیرا دولت کنونی ایران به غربی‌ها به چشم قدرت برتر نگاه نمی‌کند. حتما شرط اول ایران در مذاکرات برداشته شدن تمام تحریم‌هاست. ایران بر مواضع اصولی خود خواهد ایستاد و حالا شاید در جزئیات مانند چگونگی رفع تحریم‌ها یا زمان آن تغییراتی به رسمیت شناخته شود اما حتما از اصول نمی‌گذریم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها