وین 8 ادامه دارد/آمریکایی ها به دنبال توافق متفاوت از برجام؟

کد خبر: 1127394

لارنس نورمن، خبرنگار «وال‌استریت ژورنال» در توئیتی ادعا کرد مقامات ایرانی، آمریکایی و اروپایی می‌گویند شانس حصول توافق بالا رفته است

وین 8 ادامه دارد/آمریکایی ها به دنبال توافق متفاوت از برجام؟

معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی در تماس تلفنی با «رابرت مالی»، برنامه سئول را برای میزبانی گفت‌وگوی کاری با ایران درباره نحوه ارسال پول‌های مسدودی توضیح داد

گروه سیاسی: در شرایطی که انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و ۳ کشور اروپایی امروز برای ادامه دور هشتم مذاکرات به وین بازگردند، لارنس نورمن، خبرنگار «وال‌استریت ژورنال» ‌پنجشنبه در توئیتی نوشت: مقامات ایرانی، آمریکایی و اروپایی می‌گویند شانس حصول توافق بالا رفته است. حفره‌های مهمی هنوز باقی است اما تمرکز مذاکرات روی تصمیمات کلیدی، اصلی و نهایی گذاشته شده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، در همین حال منابع کره‌جنوبی خبر دادند سئول و تهران در حال بررسی برگزاری نخستین نشست کاری خود در ماه میلادی جاری (فوریه) برای حل‌و‌فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدودشده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی هستند.

طبق گزارش شبکه «کِی‌بی‌اس وُرلد» کره‌جنوبی، وزارت خارجه کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برنامه سئول را برای میزبانی نخستین گفت‌وگوی در سطح کاری با ایران در پی توافق ماه گذشته با «علی باقری‌کنی» همتای ایرانی‌اش توضیح داد.

بر این اساس، گزارش‌ها حاکی از آن است مقامات کره‌جنوبی و ایران درباره تاریخ مشخص این نشست و همچنین سطح و تعداد نفرات هیأت‌ها در حال مذاکره هستند و این جلسه به احتمال زیاد برای اواسط فوریه (اواخر بهمن) برنامه‌ریزی شود. نحوه ارسال پول‌های مسدود ایران به تهران در صورت لغو تحریم‌های مرتبط، احتمالا به عنوان دستور کار اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود.

«چوی جونگ کان» پیش‌تر در توئیتی درباره گفت‌وگوی خود با رابرت مالی نوشت: «با نماینده آمریکا در امور ایران درباره اینکه مذاکرات برای احیای برجام به کدام جهت پیش می‌رود صحبت کردم و درباره راه‌های هموار کردن اوضاع گفت‌وگو شد. وزارت خارجه کره‌جنوبی، از تلاش‌های دیپلماتیک باقری‌کنی (مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین)، انریکه مورا (نماینده اتحادیه اروپایی در مذاکرات)، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه و ۳ کشور اروپایی در وین حمایت می‌کند».

بعد از دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و کره‌جنوبی در اتریش و گفت‌وگو درباره اموال بلوکه‌ تهران در بانک‌های سئول، منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند مقام‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه فوریه جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره‌جنوبی هستند. بر اساس این گزارش، مقامات سئول گفتند کارگروه‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند. منبع مذکور در ادامه صحبت‌هایش به یونهاپ توضیح داد: انتظار می‌رود این کارگروه‌ها عمدتا درباره جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت اعطای لغو تحریم‌ها از سوی ایالات‌متحده صحبت کنند. آنها ممکن است درباره احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز گفت‌وگوهایی داشته باشند. همچنین طبق گزارش رسانه‌های کره جنوبی، بانک مرکزی ایران نامه‌ای برای مرکز بین‌المللی حل‌و‌فصل اختلافات سرمایه‌گذاری ارسال و در آن درخواست کرده تا کره‌جنوبی دارایی‌های بلوکه ایران در بانک‌های این کشور را برگرداند و در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد. بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در ۲ بانک این کشور، مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

* به دنبال توافق متفاوت از برجام؟

مقامات آمریکایی این روزها مواضع پر ابهام و ضد و نقیضی درباره احیای برجام اتخاذ کرده‌اند و حتی کار به شکاف و اختلاف‌‌نظرهای جدی میان دموکرات‌ها در این باره رسیده است؛ حالا برخی از آنها ادعا کرده‌اند باید بزودی به توافقی متفاوت از برجام با ایران رسید. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» طی گزارشی درباره زمان «گریز هسته‌ای» نوشت: مقام‌های آمریکایی مطلع می‌گویند دولت بایدن انتظار دارد توافق احیا شده هسته‌ای، ایران را قادر به جمع‌آوری سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب در کمتر از یک سال کند که این بازه زمانی کوتاه‌تر از زمانی است که در برجام اولیه سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود. این گزارش سپس به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد مقام‌های دولت بایدن اواخر سال گذشته به این نتیجه رسیدند برنامه هسته‌ای ایران به قدری پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌توان بازه زمانی ۱۲ ماهه گریز هسته‌ای را که در برجام تعیین شده بود، مجدداً ایجاد کرد. وال‌استریت ژورنال با اشاره به این موارد به نقل از مقام‌های آمریکایی خواستار یک توافق متفاوت با برجام شد و نوشت: مقام‌های آمریکایی می‌گویند باید بزودی یک توافق بازبینی شده حاصل شود تا به ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش زمان کافی دهد که به موقع به پیشروی‌های هسته‌ای ایران پاسخ دهند. این روزنامه ادامه داد: اینکه این دوره گریز هسته‌ای چقدر خواهد بود بستگی به گام‌های دقیقی دارد که ایران برای برچیدن، ارسال به خارج، از بین بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، ماشین‌های تولید سوخت هسته‌ای و ظرفیت تولید سانتریفیوژها با آنها موافقت کند. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورت پیوستن مجدد ایران به توافق، واشنگتن بخش عمده تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را رفع خواهد کرد. مذاکراتی در وین در حال انجام است مبنی بر اینکه واشنگتن چه تضمین‌هایی را برای کمک به ایران برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی توافق ترمیم‌شده ارائه خواهد کرد. وال‌استریت ژورنال ادامه داد: یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره جزئیات ارزیابی‌های دولت بایدن از زمان گریز هسته‌ای خودداری کرد و تنها گفت دولت بایدن مطمئن است یک توافق «نگرانی‌های فوری ما درباره عدم اشاعه را برطرف می‌کند». این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «همان‌طور که گفتیم، تنها چند هفته فرصت داریم تا تفاهم را به نتیجه برسانیم و پس از آن، سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن خواهد کرد»./ وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها