بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در گفت‌وگو با «فردا»:

محدودیت واردات و کنترل فروش ارز راه حل اصلی است/ نبایدبه راهکارهای تصنعی و موقت امیدوار بود

کد خبر: 1193338

محمود بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی ،معتقد است راهکارهای مقطعی و موقت در راستای کنترل قیمت ارز راهگشای و تاثیرگذار نیست.

محدودیت واردات و کنترل فروش ارز راه حل اصلی است/ نبایدبه راهکارهای تصنعی و موقت امیدوار بود

گروه سیاست سایت فردا: محمود بهمنی در خصوص عوامل افزایش نرخ ارز با توجه به تجارب گذشته در گفت‌وگو با «فردا» گفت: ما باید در موضوع افزایش نرخ ارز به دو نکته توجه جدی داشته باشیم. مسئله اول این است که با توجه به تحریم ها لازم است  واریز ارز را به درستی کنترل کنم و در مسیر به حداقل رساندن واردات کالا گام برداریم. در موضوع کنترل واردات اولا لازم است از ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری جلوگیری شود و دوم اینکه با توجه به توانمندی های حوزه تولید ورود کالای مشابه خارجی را در زمانی که می توانیم از تولید داخل استفاده کنیم متوقف سازیم. در واقع جلوگیری از واردات غیر ضروری یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در این بخش است».

بهمنی همچنین بیان کرد: «تجربه گذشته به خوبی نشان داده که کنترل میزان عرضه و تقاضا در بازار راهکار اصلی در مهار قیمت ارز است. گاهی باید جلوی فروش ارز گرفته شود و در واقع تنها مشتریان واقعی بتوانند ارز مورد نیاز خودشان را تهیه کنند. اینکه به طور مثال اجازه بدهیم هر فرد با داشتن کارت ملی بدون نیاز و به صورت غیر ضروری نسبت به خرید ارز اقدام کند بدون تردید روش نادرستی است. از سوی دیگر در بخش کالای قاچاق هم قطعا عوامل این حوزه ارز مورد نیاز خودشان را از بازار آزاد تهیه می کنند و به این بخش آسیب جدی وارد می سازند.».

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به فضای روانی جامعه در هنگام افزایش قیمت ارز که موجب افزایش تقاضا و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار می‌شود، تصریح کرد: «اصلی‌ترین مسئله مهار هجومی است که به دلیل تراکم نقدینگی به این بخش وارد می شود. یکی از مشکلات جدی ارز همین مسئله جو روانی جامعه است که باید به درستی مهار شود. نباید ثروت و سرمایه کشور در حوزه های کاذبی مثل ارز، سکه و یا مسکن سرمایه گذاری شود آن هم در شرایطی که بانک های ما با سودی که می دهند امکان جذب سرمایه را ندارند و فضا برای ورود سرمایه به این حوزه ها ایجاد می شود. در هیچ کشوری ارز در معرض فروش مستقیم قرار نمی گیرد و لازم است جلوی این کار گرفته شود و محدودیت های مشخصی به وجود بیاید تا از ارز برای واردات ضروری و کالای اساسی استفاده شود».

بهمنی در پایان گفت: «راه حل موضوع ارز دشوار یا دور از دسترس نیست. راهکار این است که استراتژی مشخص و هدفمندی در این بخش داشته باشیم و البته به هیچ وجه هم نمی‌توان به راهکارهای تصنعی و موقت امیدوار بود چرا که روش های موقت در طولانی مدت اثرگذار نیستند. امکان کنترل این بازار وجود دارد مشروط بر اینکه برنامه های هدفمند در این حوزه با دقت اجرا شود و نظارت کافی و دقیق در این بخش وجود داشته باشد»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها