گفت‌وگوی «فردا» با عباس سلیمی‌نمین

روحانى با عبارت رفراندوم بازى مى‌کند/ او می‌خواهد در کانون توجه باشد

کد خبر: 1216425

یک تحلیلگر مسائل سیاسى معتقد است برخى چهره هاى سیاسى با استفاده از عبارت رفراندوم به دنبال مطرح کردن خودشان هستند.

روحانى با عبارت رفراندوم بازى مى‌کند/ او می‌خواهد در کانون توجه باشد

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا مقام معظم رهبری نکاتی را درباره برگزاری رفراندوم مطرح‌ کردند؛ موضوعی که چند وقتی است دستمایه سیاسی‌کاری‌های طیف‌های سیاسی خاصی قرار گرفته است.

عباس سلیمى نمین، تحلیلگر مسائل سیاسى، در گفت‌وگو با پایگاه خبرى «فردا» درباره این موضوع گفت: «موضوع رفراندوم یکى از روش‌هاى برون‌رفت از بن‌بست‌ها و مشکلاتى است که راه حل اساسى ندارد. مثلا اگر اختلافى اساسى بین مراجع قانونى در موضوعات اساسى و کلان کشور ایجاد شود به شکلى که نتوانند به جمع بندى و نتیجه معینى برسند این راهکار براى برون رفت از چنین مسائلى وجود دارد اما باید ببینیم مسائلى که در خصوص رفراندوم در این ماه ها مطرح شده انطباقى با این شرایط دارد یا خیر».

او ادامه داد: «به طور مثال در موضوع حجاب که برخى مطرح مى کنند باید گفت حجاب مقوله دینى است و زمانى مى توان گفت در مورد آن اختلاف وجود دارد که مورد اختلاف مراجع تقلید باشد. علما صاحب نظران و متخصصان امر در موضوع حجاب هستند و راى آنها مورد قبول قشرى از جامعه قرار دارد. طبیعتا اگر ضرورت حجاب نظر مراجع نبود شرایط متفاوتى داشتیم اما ایا از نظر آموزه هاى اسلامى حجاب جزو مسلمانى و دین نیست؟»

سلیمى نمین اظهار کرد: «در مسئله‌اى که بن‌بست نداریم اگر کسى بگوید رفراندوم موضوع انحرافى و غلطى است. رفراندوم مربوط به موضوعات کلان کشور است آن هم زمانى که بن.بست رسیده.ایم و راه حلى هم نداریم. اما آیا مثلا در خصوص نحوه اجراى قانون حجاب مى شود رفراندوم برگزار کرد؟ طبیعتا مسئله کارشناسى است و در مورد روش ممکن است نظرات متفاوت و متعددى باشد که طبیعتا نمى توان چنین موضوعاتى را به رفراندوم گذاشت».

این تحلیلگر مسایل سیاسى در بخش دیگرى با اشاره از مطرح شدن موضوع رفراندوم در ماه هاى اخیر پیرامون اصل و مبانى همچنین اسلامیت نظام گفت: «هیچ نظامى و انقلابى خودش را به رفراندوم نمى‌گذارد. در خود فرانسه  هم چنین اتفاقى نیافتاد. اما در آغاز انقلاب دیدیم که جمهورى اسلامى به رفراندوم گذاشته شد. سوال این است آیا انگلیسى‌ها در این ٧٠٠ سال چنین کارى کردند و نظام سلطنتى خودشان را به رفراندوم گذاشتند؟ از سویى در مسئله اسلام شما مى بینید اعتقادات دینى در جامعه ما جایگاه بسیار رفیعى دارد. ممکن است در عده‌اى خلل‌هایى داشته باشند و یا حتى لجاجت سیاسى داشته باشند اما در حال حاضر رمز وحدت و انسجام جامعه ما اسلام است و الا چند پارگى اتفاق میافتد».

او درباره مواضع برخى رؤساى جمهور و مسئولین سابق در مورد رفراندوم نیز گفت: «متاسفانه اخیرا آقاى موسوى که موضع گیرى بسیار ناپسندى در این مورد داشتند. اگر اسلام برداشته شود آن‌قدر تکثر داریم که جامعه از هم مى پاشد و چنین حرفى را هیچ کارشناسى نمى‌پسندد. در واقع مواضع آقاى موسوى هم ضد ملى است و هم چراغ سبز به تجزیه.طلبان و دشمنان ایران. گاهى هم احمدى‌نژاد از این حرف‌ها مى‌زند اما این دو موضوع را بیان مى‌کنند در حالى که آقاى روحانى با این کلمات بازى مى کند.در واقع روحانى اشاره به رفراندوم کرده اما موضوع آن را ذکر نکرده که این در واقع نوعى بازیگرى است. طرح رفراندوم باید همراه با موضوع باشد نه اینکه شما آن را مطرح کنید تا در کانون توجه قرار بگیرید و با این عبارت بازى کنید».

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «البته این روش آقاى روحانى است که مسایل را سربسته مطرح مى کند تا مورد نقد قرار نگیرد و حرف خودش را سربسته مى گوید تا  برایش هزینه نداشته باشد. به نظر من به همین دلیل نباید به اظهارات ایشان توجه کرد و وارد این بازى نشد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها