«مثلث‌آنلاین»: عربستان می‌خواهد با همه کانون‌های قدرت ارتباط داشته باشد

کد خبر: 1226570

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: عربستان متوجه شد که با یک‌قطب‌گرایی نمی‌تواند نقش‌آفرین باشد.

«مثلث‌آنلاین»: عربستان می‌خواهد با همه کانون‌های قدرت ارتباط داشته باشد

«فردا نیوز» - گسترش ارتباط عربستان با ایران، چین و روسیه آمریکایی‌ها را نگران کرده است؛ شاهد مثالش سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به عربستان است که گویی بعد از بازگشایی سفارتخانه‌های عربستان و ایران در خاک یکدیگر می‌کوشد یار دیرین خود یعنی عربستان را از دست ندهد اما آیا می‌تواند؟

سید حسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آمریکایی‌ها در 40سال گذشته یعنی از بعد پیروزی انقلاب اسلامی با تاکتیک ایران‌هراسی تلاش کردند کشورهای منطقه را مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند؛ به ویژه عربستان که از کشورهای مهم منطقه است و این کشور را تحریک می‌کردند تا مقابل ایران باشد. در این زمینه موفقیت‌هایی هم داشتند؛ از جنگ ایران و عراق گرفته که عربستان از عراق حمایت می‌کرد تا تشکیل اتحادی علیه ایران اما عربستان به تدریج فهمید که آمریکا خیرخواهش نبوده و نتوانسته‌ است برای آینده‌ای روشن در کنارش قرار بگیرد. عربستان در تاکتیک خود تجدید نظر کرد و از مقابله با ایران سیاستش را به تعامل با ایران تغییر داد».

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی به ویژه دولت سیزدهم، حسن روابط با دولت‌های همسایه را در دستور کار قرار داد و فرصتی فراهم کرد که به عربستان نزدیک شود و این کشور هم همین روش را در پیش گرفت و سفارتخانه‌های دو کشور بار دیگر فعال شدند. این شرایط برای آمریکا زنگ خطر بود زیرا می‌بیند که ائتلاف علیه ایران شکسته است و معنایش این است که دیگر کشورهای منطقه مانند امارات هم تعامل با ایران را در دستور کار قرار می‌دهد. این وضعیت برای آمریکایی‌ها غیرقابل تحمل است و دست‌وپا می‌زنند تا طوری عربستان را متوقف کنند. عربستان متوجه شد که اگر بخواهد در منطقه نقش‌آفرین باشد با یک‌قطبی‌گرایی نمی‌شود ادامه دهد. به همین دلیل به چینی‌ها نزدیک شد و آن توافق‌های بلندمدت با چین را در دستور کار قرار داد. به همین دلیل آنها تلاش می‌کنند عربستان را به نزدیکی با رژیم صهیونیستی تشویق کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین درباره تمایل عربستان به هسته‌ای شدن، بیان کرد: «از همین فرصت استفاده می‌کنم و رونمایی از موشک بسیار پیشرفته فتاح را هم به ملت ایران و هم به همه مهندسان و مسئولان مرتبط با ساخت این موشک و به ویژه به سردار حاجی‌زاده که همچون سرباز وطن در این مسیر قدم برداشت، تبریک می‌گویم و از همین موضوع موضوع مورد اشاره را تشریح می‌کنم. ببینید اکنون ایران الگویی عالی برای عربستان است؛ کشوری که بدون باج‌دادن به غربی‌ها به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های هسته‌ای دست یافته است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که از صنعت هسته‌ای در حوزه تسلیحاتی استفاده نمی‌کنیم اما در سایر حوزه‌ها پیشرفت هسته‌ای ایران چشم‌گیر است. عربستان می‌بیند که ایران در این موقعیت است و این کشور هم می‌خواهد هسته‌ای باشد اما دستش خالی است و می‌خواهد به سمت دستیابی به انرژی هسته‌ای حرکت کند».

نقوی حسینی در پایان گفت: «به نظرم باتوجه به سوابق و مناسبات گذشته عربستان با آمریکایی‌ها شاید این کشور نتواند مسیری که جمهوری اسلامی طی کرده است را بپیماید زیرا جمهوری اسلامی چهار دهه است که در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و حتی دیگر کشورهای غربی ایستاده است اما حتما عربستان مسیر تکیه صرف به آمریکا را طی نمی‌کند و با تمام کانون‌های قدرت در دنیا ارتباط خواهد داشت و دست‌کم تلاش می‌کنند سیاست تنش‌زدایی در منطقه را دنبال کند و با کانون‌های قدرت تنشی نداشته باشد»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها