محمدجواد جمالی در گفتگو با فردا:

در نبود اصلاح‌طلبان، اصولگرایان وارد رقابت درون اردوگاهی می‌شوند

کد خبر: 1230215

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: وقتی رقیب در میدان نباشد، سلایق اصولگرایی هر کدام براساس نگاه و باور خود وارد میدان انتخابات می شوند و یک رقابت درون اردگاهی را شاهد خواهیم بود.

در نبود اصلاح‌طلبان، اصولگرایان وارد رقابت درون اردوگاهی می‌شوند

گروه سیاسی فردا: اصلاح طلبان تحرک سیاسی دارند اما در کلام حرفی از انتخابات نمی زنند. در واقع این طور وانمود می کنند که می خواهند در همان مسیر انتخابات 1398 گام بردارند و با شرط گذاری از حضور در میدان رقابت جاخالی دهند چراکه به خوبی می دانند سرمایه اجتماعی برای شان باقی نمانده که به پشت گرمی آن وارد عرصه انتخابات شوند. حالا این سئوال پیش می آید که در چنین وضعیتی معادلات و تحرکات انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان چه سرنوشتی پیدا می کند.

محمدجواد جمالی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره مدل حرکت انتخاباتی اصولگرایان در نبود اصلاح طلبان گفت: ائتلاف اصولگرایی با 50 حزب و گروه جلسه گذاشته است که هر یک دیدگاه خود را در عرصه سیاسی دنبال می کنند. در انتخابات 1398 هم دیدیم که برخی احزاب اصولگرا تا لحظه آخر از ترکیب فهرست انتخاباتی در تهران راضی نبودند و به ائتلاف نمی پیوستند اما بالاخره شیخوخیت و کدخدامنشی ها جواب داد و آنها نیز به ائتلاف ملحق شدند.

وی افزود: امروز بررسی ها نشان می دهد که برخی جریانات سیاسی اصولگرا مواضع تندی در قبال جریانات دیگر اصولگرایی دارند بنابراین وقتی رقیب در میدان نباشد، سلایق اصولگرایی هر کدام براساس نگاه و باور خود وارد میدان انتخابات می شوند و یک رقابت درون اردگاهی را شاهد خواهیم بود. این هم طبیعی است چراکه گروه ها و احزاب اصولگرایی برای رقابت سیاسی تشکیل می شوند.

این نماینده ادوار مجلس درباره تأثیر رقابت درون اردوگاهی اصولگرایان بر میزان مشارکت مردم یادآور شد: اگر صرفا رقابت ها درون یک جناح باشد، خیلی روی میزان مشارکت تأثیر نخواهد داشت ولی اگر دو جناح در میدان باشند قطعا تأثیرش بر میزان حضور مردم پای صندوق های رأی در شهرهای بزرگ خیلی بیشتر خواهد بود چون در شهرهای کوچک بیشتر معادلات محلی و قومی ملاک رأی مردم است.

وی درباره شانس پیروزی طیف میانه رو اصولگرایی در انتخابات مجلس ادامه داد: چندماه آینده عملکرد نمایندگان مجلس خیلی تأثیر خواهد داشت، باید دید آنها چقدر در تحقق شعارهای انتخاباتی خود مثل شفافیت، معیشت و مسکن موفق عمل می کنند. اگر انتظارات مردم برآورده نشود امکان دارد طیف معتدل از این فضا بهره ببرد و آرای مردم بیشتر به نفع این طیف فکری داخل صندوق انداخته شود.

این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از رویه قهری و تحریمی اصلاح طلبان درباره انتخابات اظهار کرد: با قهر از صندوق ها، خللی در برگزاری انتخابات پیش نمی آید، هر چند شاید با مشارکت کمتر همراه باشد اما قطعا در وضعیت کنونی تحریم یا قهر از انتخابات خلاف ادعای مشی وطن پرستی است که اصلاح طلبان داعیه آن را دارند.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها