فردا گزارش می‌دهد؛

سرنوشت سبد رأی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1223719

انتخابات مجلس شورای اسلامی 9 ماه دیگر برگزاری می شود و طبعا گروه های سیاسی تلاش دارند تا سبد رأی خود را در مدت زمان باقیمانده تقویت کنند. از جمله فرصت‌هایی که برای تقویت سبد رأی وجود دارد، جذب آرای سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان است چراکه به نظر می آید جریان اصلاحات چون خود را بازنده می بیند انگیزه ای برای حضور در عرصه رقابت سیاسی پیش رو نمی بیند.

سرنوشت سبد رأی اصلاح‌طلبان

گروه سیاسی فردا: قرائن و شواهد نشان می دهند که اصلاح طلبان در رقابت سیاسی پیش رو انگیزه ای برای ورود قوی و همه جانبه ندارند. علت این تصمیم آنها نیز کاملا روشن است. عملکرد دولت حسن روحانی به قدری مردم را از ادعاهای بدون پشتوانه اصلاح طلبان مأیوس کرد که خود نیروهای جریان اصلاحات نیز می دانند اگر با تمام توان و امکانات نیز به انتخابات مجلس آینده پا بگذارند، تنها تنور انتخابات را گرم کرده اند بنابراین در انتخابات پیش رو اصلاح طلبان زیاد تمایلی به حضور ندارند. اما در این میان یک سئوال اساسی آن است که اگر مثل سال 1398 اصلاح طلبان بی رمق ظاهر شوند، برای آنکه مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد کدام طیف اصولگرایی با نقش آفرینی قوی تر و استفاده از تکنیک های نوآورانه در رقابت می تواند جذب کننده سبد رأی اصلاح طلبان باشد؟

ناصر ایمانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت سبد رأی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند احتمالا بخشی از سبد رأی شان به سمت اصولگرایان نخواهد رفت. در واقع تصمیم این بخش از سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان عدم حضور در پای صندوق های رأی خواهد بود.

وی افزود: البته بخشی از بدنه رأی اصلاح طلبان اگر سطح رقابت گروه های حاضر در انتخابات را بالا ببینند، به مشارکت در این عرصه سیاسی ترغیب می شوند. به عبارت دیگر اگر انتخابات رقابتی باشد می توان این بخش از سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را به پای صندوق های رأی آورد تا به یکی از لیست های موجود رأی دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره میزان مستعد بودن گروه های اصولگرا اعم از سنتی، تحول خواه، میانه روها، عدالتخواه و پایداری برای جذب بخشی از آرای بدنه اجتماعی اصلاح طلبان یادآور شد: طبعا معتدلین شانس بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

حال باید منتظر ماند و دید کدام گروه سیاسی از جریان اصولگرا بهتر می تواند در جذب این بخش از آرای اجتماعی موفق عمل کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها