احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با فردا:

شعار «امروز بخری بهتر از فرداست» یعنی تشدید گرانی|اتحادیه‌ها باید مسئول برخورد با گرانی باشند

کد خبر: 1235789

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار گفت: یک شعار اشتباهی متأسفانه در جامعه جا افتاده است و آن اینکه «امروز بخری بهتر از فرداست».

شعار «امروز بخری بهتر از فرداست» یعنی تشدید گرانی|اتحادیه‌ها باید مسئول برخورد با گرانی باشند

گروه سیاسی فردا: گرانی روز افزون کالاهای اساسی بر کسی پوشیده نیست؛ حتی دولت نیز بر آن مهر تأیید می زند اما سئوال مهم آن است که راه مهار و کنترل گرانی چیست؟

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی تداوم روند گرانی کالاهای اساسی با وجود ثبات بازار ارز گفت: اقتصاد را با حرف نمی‌توان درست کرد بلکه برنامه ای با چارچوب مشخص را می طلبد. دولت اهرمی به نام تنظیم بازار در اختیار دارد و صرفا با این اهرم می خواهد قیمت ها را کنترل کند.

وی با اشاره به روال های مرسوم برای کنترل بازار افزود: هر زمان در بازار یک کالای اساسی گران می شود، دولت برای جلوگیری از تحمیل فشار بر مصرف کننده از اهرم واردات بهره می گیرد و قیمت ها را تنظیم می کند و برعکس وقتی قیمت یک کالای اساسی به دلیل افزایش عرضه در بازار کاهش می یابد به طوری که ادامه تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد، دولت مجوز صادرات می دهد تا تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار به وجود آید.

این فعال سیاسی با بیان اینکه کسانی که برای اقتصاد تصمیم می گیرند باید کارشناس آن حوزه باشند، یادآور شد: تعزیرات نمی تواند برای کشور مفید باشد؛ من این موضوع را با بعضی مسئولان درمیان گذاشتم و استدلال آوردم که «تعزیرات بیشتر برای متخلفان حاشیه امن ایجاد می کند».

وی افزود: نقش کنترل قیمت ها باید به طور دقیق و قانونمند از طریق اتحادیه ها اعمال شود، در این صورت دولت به جای طرف بودن با 3 تا 4 میلیون واحد صنفی، فقط با 120 اتحادیه طرف خواهد بود. اتحادیه باید متعهد باشد و قیمت را کنترل کند چون تخصص در این زمینه دارد و از تمام جنبه های عرضه و تقاضا همچون موجودی کالا، مصرف کالا و عوامل ایجاد گرانی مطلع است اما الان هیچ نوع برخوردی با گرانی انجام نمی دهند چون برخورد با گرانی بر عهده تعزیرات است.

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار تأکید کرد: یک شعار اشتباهی متأسفانه در جامعه جا افتاده است و آن اینکه «امروز بخری از فردا بهتره». نفس این شعار بر گران کردن کالاست. امروز علت گرانی را از هر مسئولی سئوال می کنیم پاسخ های متنوعی را می شنویم، برخی می گویند «ارز نداریم»، برخی می گویند «تحریم ها عامل گرانی هستند» و غیره. هرچند این عوامل می توانند اثرگذار باشند اما مشکل اصلی در نوع مدیریت بازار و فقدان برنامه ریزی است. معتقدم با مدیریت درست و برنامه ریزی صحیح می توان کنترل قیمت ها را در بازار انجام داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها