حسن بیگی در گفتگو با فردا:

لاریجانی، حسن خمینی و خاتمی اختلافات ایده‌ئولوژیک و سیاسی عمیق با هم دارند

کد خبر: 1240115

فعال سیاسی گفت: آنچه من مطلع هستم و می دانم این است که اختلاف ایده ئولوژیک و سیاسی عمیقی بین آقایان لاریجانی، خاتمی و حسن خمینی وجود دارد.

لاریجانی، حسن خمینی و خاتمی اختلافات ایده‌ئولوژیک و سیاسی عمیق با هم دارند

گروه سیاسی فردا: شواهد و قرائن حکایت از این می کند که سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی و سید حسن خمینی برای ثبت نام چهره های اصلاح طلب رایزنی کردند اما سئوال این است که این رایزنی ها چقدر می تواند موثر باشد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با فردا درباره رایزنی سه ضلعی خاتمی، لاریجانی و حسن خمینی برای ثبت نام نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس گفت: کسانی که پیش از این نماینده مجلس بودند یا مسئولیت اجرایی داشتند، خوب است که نامزد انتخابات مجلس شوند تا هواداران شان در آن حوزه انتخابیه پای صندوق رأی بیایند و یک شور انتخاباتی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت گرم شدن تنور انتخابات افزود: این اتفاق تیری بر چشم آمریکا و همه دشمنان انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. انتخابات در ایران یک مانور سیاسی است که بازخوردهای فراوانی در سطح بین المللی دارد. رأی ملت مشروعیت بین المللی و مقبولیت داخلی می آورد بنابراین باید پرشور شدن انتخابات را در زمره منافع ملی تعریف کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: دعوت آقای لاریجانی از چهره های سیاسی برای نامزدی در انتخابات می تواند به انگیزه مردم بیافزاید. آقای سیدحسن خمینی باید پررنگتر و قوی تر وارد صحنه شود و دین شان را به اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ادا کند. او نوه امام است و امام همواره کنار مردم و پای صندوق بود بنابراین صرف بیان چند جمله مختصر کفایت نمی کند. آقای خاتمی نیز در گذشته وزیر و رئیس جمهور بود بنابراین انتظار می رود در همین سطح برای پرشور شدن انتخابات تلاش کند.

وی افزود: البته دعوت از چهره ها و نیروهای سیاسی برای نامزدی در انتخابات مجلس قطعا باید با گام های بعدی همراه باشد تا تأثیرگذار باشد چون دعوت تنها از آنها برای پرشور شدن رقابت ها کفایت نمی کند به عنوان نمونه سال 1376 جریان مقابل آقای خاتمی محکم پای صندوق رأی آمد که او توانست رأی بالایی کسب کند. اگر آن جریان می خواست ضعیف وارد عرصه انتخابات شود یا فقط رفع تکلیفی فعالیت انتخاباتی انجام دهد، قطعا آقای خاتمی آن رأی را نمی آورد و در سطح بین المللی و داخلی موفق نمی شد.

حسن بیگی گفت: البته آنچه من مطلع هستم و می دانم این است که اختلاف ایده ئولوژیک و سیاسی عمیقی بین آقایان لاریجانی، خاتمی و حسن خمینی وجود دارد. آقای خاتمی همواره ملاحظاتی نسبت به جریان اصلاح طلب دارد و او با مشکلات شدیدی در این زمینه مواجه است چون کارگزاران، مجمع روحانیون و سازمان مجاهدین به طور مبنایی نمی توانند با مجموعه آقای لاریجانی هماهنگ، هم رأی و هم صندوق شوند. از آقای حسن خمینی انتظار می رود در راه عمل به وصایای امام گام بردارد که او نیز می خواهد همین رویکرد را دنبال کند.

وی افزود: آقای لاریجانی تلاش می کند رویه استقلال و میانه را پیش بگیرد تا از همه ظرفیت گروه های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب استفاده شود، به همین دلیل با همه گروه های سیاسی ارتباط داشت و همواره نیز برای ریاست مجلس رأی می آورد. امروز نیز او با همین رویه حرکت می کند. او می خواهد نمایندگان ادواری که موثر بودند دوباره به صحنه بیایند تا مجلس آینده کارا و قوی باشد.

این فعال سیاسی یادآور شد: هدف از رویکردی که آقایان لاریجانی، حسن خمینی و خاتمی دنبال می کنند این است که می خواهند اختلافات درونی احزاب و گروه های همراه با خود را کم کنند. امیدواریم فعالیت آنها منجر به این شود که کمک کند مردم پای صندوق رأی بیایند و انتخابات پرشوری رقم بخورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها