«فردا» گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به جایزه صلح نوبل نرگس محمدی

کد خبر: 1248523

طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان به استقبال جایزه صلح نوبل محمدی رفتند و برخی نیز آن را جایزه‌ای سیاسی عنوان کردند و نسبت به اهدای این جایزه به نرگس محمدی انتقادهایی را مطرح کردند.

واکنش‌ها به جایزه صلح نوبل نرگس محمدی

گروه سیاست سایت فردا: نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل شد. همین خبر کافی بود تا واکنش‌های زیادی برانگیخته شود؛ از رسانه‌های غربی که به استقبال این خبر رفتند تا طیف‌هایی از اصلاح‌طلبانِ داخلی که این جایزه را به محمدی تبریک گفتند و تا آن دسته از افرادی که نوبل صلح را یک جایزه سیاسی خواندند و انتقاداتی را نسبت به آن مطرح کردند. برای مثال شماری از داخل زندان پیام‌های تبریکی خطاب به محمدی فرستادند مانند مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، سعید مدنی و چند‌تن دیگر و البته سلبریتی‌هایی مانند ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی و هنگامه‌ قاضیانی نیز مشابه همین رویکرد را داشتند. در این میان اما پیام تبریک آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران قابل تأمل است زیرا او اکنون رئیس تشکیلاتی است که قرار است کار انتخاباتی اصلاح‌طلبان را پیش ببرد و به نظر می‌رسید منصوری در جایگاه ریاست این تشکیلات دستِ‌کم واکنشی در این موضوع نداشته باشد اما او هم تبریک گفت.

در مقابل اما واکنش‌های رسمی فضای دیگری داشتند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اهدای این جایزه به نرگس محمدی را سیاسی‌کاری و حرکتی مغرضانه دانست و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس(توئیتر سابق) نوشت: «لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فدااری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد».

برخی خبرگزاری‌های داخلی هم اهدای جایزه نوبل به نرگس محمدی را نقد کردند. برای مثال خبرگزاری «فارس» ادعاهای عدم تحویل دارو یا ضرب و شتم محمدی در زندان را دروغ خواند و نوشت که او خودش در هفت‌ماه گذشته از امکان مرخصی استفاده نکرده تا بتواند جایزه نوبل را ازآن خود کند.

«تسنیم» هم در این باره نوشت: «وی در گذشته با رفتارهایی همچون ادعای اعتصاب غذا، ملاقات نکردن با فرزندانش و ادعای دروغین دسترسی نداشتن به پزشک در زندان! به تیتر رسانه‌های ضد ایرانی تبدیل شد».

خبرگزاری «ایرنا» هم جایزه نوبل صلح را یک جایزه سیاسی دانست که با اهداف اولیه تأسیسش تفاوت یافته است. این خبرگزاری هم به نرگس محمدی انتقاداتی را مطرح کرد.

به هر روی آنچه در مواجهه با جایزه نوبل صلح امسال که به نرگس محمدی مشاهده می‌شود دو وجهی است برخی نیروهای داخلی از آن استقبال کردند که عمدتا نزدیک به جریان رادیکال اصلاح‌طلب‌اند و البته برخی نیز انتقادهای بعضا تندی نسبت به آن ابراز داشتند. در این بین رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هم بیشترین نقش را در پوشش این خبر داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها