دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

حامیان روحانی و رسایی در کار تخریب مبنا

کد خبر: 1252830

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

حامیان روحانی و رسایی در کار تخریب مبنا

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جوان عنوان کرد: تحقیر فرخ‌نژاد و رفقا با دوره‌گردی به سبک تئاتر‌های آزاد

سلبریتی‌های فراری که پس از دریافت تمام و کمال دستمزدهای خود در ایران به آنور آب که رسیدند اپوزیسیون شدند این روزها به چه مشغولند؟

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: فتنه زن، زندگی، آزادی توانست در نهایت چند سلبریتی را در تور امنیتی ناتوی فرهنگی گرفتار و به آغوش غرب پرتاب کند. حمید فرخ‌نژاد، احسان کرمی و برزو ارجمند، سه نفری بودند که کار را تمام شده فرض کردند و به سرعت به حوض کم‌عمق سرویس‌های اطلاعاتی غربی شیرجه زدند.

هر سه تقریبا تا وقتی در ایران بودند جزو هنرمندان پرکار محسوب می‌شدند؛ فرخ‌نژاد را باید جزو گران‌ترین و پرکارترین سلبریتی‌های دو دهه گذشته سینمای ایران دانست. کار و بار برزو ارجمند نیز در ایران پررونق بود و احسان کرمی هم در تئاتر و اجرا یکی از پردرآمد‌ها محسوب می‌شد.

این سه پس از فروکش کردن هیجانات اولیه بلوای ساختگی زن، زندگی، آزادی به تدریج به دلیل نبودن زمینه فعالیت حرفه‌ای هنری دچار بحران هویت شدند و دلالانی که زحمت کشاندن آن‌ها به غرب را کشیدند باید طوری برنامه‌ریزی کنند که سرنوشت آن‌ها تبدیل به درس عبرت برای دیگران نشود. فکرش را بکنید، فرخ‌نژادی که در ایران تا همین یک‌سال پیش در پروژه‌های بزرگ شبکه نمایش خانگی و سینما یکی پس از دیگری نقش‌های اصلی را بازی می‌کرد پس از مهاجرت به غرب باید این روز‌ها نقش‌آفرین یک نمایش مضحک با عنوان خانه امن باشد که کیفیت هنری آن با نمونه‌های آنچه در ایران به عنوان تئاتر آزاد از آن‌ها یاد می‌شود، برابری می‌کند.

صبح نو عنوان کرد: حامیان روحانی و رسایی در کار تخریب مبنا

اصولگرایان پس از حضور مصمم در مرحله ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس حالا گام دیگری را در قالب همایش انتخاباتی چهار هزارنفری مبنا محکم برداشتند که باعث ناخشنودی رقبای اصلاح‌طلب و سوپرانقلابی‌ها شد.

روزنامه صبح نو در این باره نوشته: نشست مبنا ظاهرا به مذاق برخی از جاماندگان این جریان خوش نیامده است و برخی افراد از طیف‌هایی مشخص، واکنش‌هایی نسبت به این اجتماع بروز داده‌اند.

حمید رسایی، رئیس کمیته انتخاباتی «شریان» را می‌توان از این طیف معرفی کرد. این عضو شریان در انتقاد به این گردهمایی گفته است:‌ «گفتند کی به کیه، پیاز داغش را زیاد می‌کنیم، می‌گوییم ۴۰۰۰ نفر شرکت کرده‌اند تا هم مردم ما را باور کنند و هم بقیه بترسند و کنار بکشند! با اتوبوس از هر استان ۳۰ نفر آوردید و پیاز داغش را زیاد کردید. اگر هزینه پذیرایی، نهار، پول بلیت و تردد میهمانان شهرستانی‌ها را میانگین حساب کنیم، فقط هزینه همین یک جلسه می‌شود ۴۰۰۰ نفر، میانگین هر نفر ۴۰۰ تومان می‌شود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان! تا انتخابات که پنج ماه دیگر است و صدها جلسه باید برگزار شود، چه اتفاقی می‌افتد؟»

این واکنش‌ها که اکنون در ایستگاه‌های پایانی انتخابات بیان می‌شوند، نشان از تلاش‌های این چهره‌ها برای تخریب فرآیند وحدت معطوف به کارآمدی است. افرادی نظیر محمد مهاجری، فعال سیاسی حامی روحانی هم سؤالاتی مقابل مبنا قرار دهند. نقدهایی بی‌اساس و صرفا بهانه‌گیرانه که مهاجری را تبدیل به حاشیه‌نگار زرد اجتماع مبنایی‌ها کرده‌است و موجب شده حامیان روحانی کنار افرادی چون رسایی قرار گیرند.

کیهان: چرا رکورد ثبت‌نام انتخابات مجلس شکسته شد؟

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه یازده اسفند ماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود تا ۲۹۰ نماینده با رای مستقیم مردم راهی بهارستان شوند؛ این درحالی‌است که با ثبت‌نام ۲۴ هزار و ۸۲۶ نفر به صورت الکترونیکی در انتخابات این دوره، رکورد نام‌نویسی شکسته شد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تاکید شده است، داوطلبان حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود. همچنین، داوطلبان انتخابات مجلس برابر قانون جدید باید دارای حداقل ۵ سال سابقه اجرائی، قضائی، آموزشی و پژوهشی باشند.

در این دوره تعداد داوطلبان مجلس دوازدهم در رکوردی بی‌سابقه، ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر به صورت قطعی ثبت‌نام کردند. مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ کرسی نمایندگی است که با این حساب، برای هر یکی از صندلی‌های خانه ملت حدود ۸۵ نفر اسم نوشته‌اند.

به گفته محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور تغییر قانون انتخابات و ثبت‌نام الکترونیکی و بر خط تسهیلات خوبی برای متقاضیان ایجاد کرده و موجب افزایش سرعت و آمار ثبت‌نام شدگان شده است.

شورش علیه جبهه اصلاحات

روزنامه هم‌میهن به مدیر مسئولی غلامحسین کرباسچی با اشاره به تفرقه‌ها و اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها و وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، پیش‌بینی کرده که این دودستگی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اسفندماه امسال هم تکرار می‌شود؛ اگرچه بازوی رسانه‌ای کرباسچی تلاش می‌کند یک دودستگی را میان اصلاح‌طلبان به تصویر بکشد؛ اما ماجرا بیشتر از این‌ها است و آنها به ورطه چنددستگی افتاده‌اند و احزاب متعدد ذیل چتر جبهه اصلاحات با هم هماهنگ نیستند و هر کدام ساز خود را می‌زنند، چه برسد به اصلاح‌طلبان باسابقه‌ای که حالا به این جبهه پشت کرده و خود را جریان متفاوتی می‌دانند و با رادیکالیسم فاصله‌گذاری کرده‌اند. ازاین‌رو قصه انتخابات را باید از زوایای دیگری مورد بررسی قرار داد؛ از نامزدهایی که بدون حمایت رسمی به میدان می‌آیند و کسی پشت‌شان درنمی‌آید تا گروه‌هایی که مشی قهر با صندوق رأی را قبول ندارند و خود را در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده‌اند.

انتقادها به انتخاب‌ها و تصمیمات در جریان اصلاح‌طلبی حالا در این روزها بیش از هر زمانی جلوه می‌کند و بدنه کارکشته این جریان را به کنشگری متفاوت واداشته است و تبعیت از مرکز را پاشنه آشیل این روزهای جریان اصلاحات می‌دانند؛ آن هم مرکزی که به رادیکالیسم سلام کرده است و مسیر مشخصی را در پیش ندارد. تصمیماتی که مورد توجه رسانه‌های کشور نیز قرار گرفته است. «رفتار پادگانی» در جبهه اصلاحات ایران، اعضای حقوقی این جبهه را به ستوه آورده است. گزاره‌ها و مستندات خبری، گویای این مطلب مهم است. تندروهای اصلاحات بعد از تصاحب کرسی‌های تصمیم‌گیر نهاد انتخاباتی و مشورتی جبهه اصلاحات به دنبال این هستند تا دیگر احزاب اصلاح‌طلب را از انجام هر گونه کنشگری انتخاباتی بازدارند. 

به گفته دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی، اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت نگفته‌اند که ما انتخابات را تحریم می‌کنیم، چون عواقب تحریم‌کردن برای یک گروه سیاسی، اصلا خوب نیست. اصلاح‌طلبان با تحریم انتخابات، حذف می‌شوند. با اینکه رادیکال‌های جبهه اصلاحات می‌خواهند ترمز هرگونه فعالیت انتخاباتی را بگیرند؛ اما اخبار، شواهد و قرائن از نوعی ائتلاف پنهان بین احزاب میانه جریان اصلاحات حکایت دارد. چندی پیش سه حزب شاخص جریان اصلاحات، کنگره ملی خود را با حضور دبیران و اعضای استانی برگزار کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها