یادداشتی از حشمت الله فلاحت پیشه

4 فاکتور مهم موثر بر مشارکت

کد خبر: 1256797

اگر مردم به این نتیجه برسند که سطح مشارکت در تعیین تکلیف موضوعات اساسی سیاست خارجی و داخلی و اقتصادی موثر واقع می‌شود؛ قطعا به صحنه می‌آیند.

4 فاکتور مهم موثر بر مشارکت

گروه سیاست سایت فردا - حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: انتخابات مشارکتی در ایران به چند عامل بستگی دارد. فاکتور نخست وجود موضوعاتی است که مردم براساس آنها حس کنند نتیجه انتخابات در تعیین سرنوشت آن موضوعات نقش اصلی را ایفا می کنند. وقتی مردم باور کنند چه رأی بدهند و چه رأی ندهند، نمایندگانی راهی مجلس می شوند که ظرف چند سال 100 درصد مالیات افزایش پیدا می کند؛ مجلس در حاشیه سیاست خارجی کشور قرار می گیرد و در مسائلی همچون تورم و گرانی کاری از دست مجلس عملا بر نمی آید.

اگر مردم به این نتیجه برسند که موضوعات اساسی سیاست خارجی، اقتصادی و اجتماعی در انتخابات مجلس مطرح خواهد شد و سطح مشارکت در تعیین تکلیف این موضوعات موثر واقع می شود؛ قطعا به صحنه می آیند و انتخابات پرشور را شاهد خواهیم بود. وقتی این فضای فکری در جامعه شکل بگیرد، حضور نامزدها و جریانات سیاسی تأثیرگذار در صحنه انتخابات می تواند فاکتور بعدی در افزایش میزان مشارکت باشد.

سومین مولفه نقش آفرینی نخبگان در صحنه انتخابات است. در واقع نخبگان به واسطه سوابق، کارنامه و تخصص شان می توانند این امید را بدهند که مجلس آینده می تواند برای مسائل و مشکلات اصلی مردم چاره سازی کنند.

معتقدم در وضعیت کنونی حضور جریانات سیاسی و نخبگان ضروری به نظر می رسد و هرچه عرصه را برای نقش آفرینی آنها بازتر ببینیم انتخابات دارای مشارکت بالای بیشتری را شاهد خواهیم بود. نوع رفتار نخبگانی که حامی فهرست های انتخاباتی هستند، اگر بتوانند در توصیه به هیأت های اجرایی و نظارتی دایره رقابت را بازتر کنند، قطعا در گام بعدی دلگرمی بیشتری برای نقش آفرینی خواهند داشت. همچنین اگر کاندیداها بتوانند در فعالیت انتخاباتی خودشان سلایق مختلف جامعه را نمایندگی کنند، بیشتر می توانند مردم را به صندوق رأی امیدوار کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها