تحلیل مشاور راهبردی رئیس مجلس از عملیات موشکی شب گذشته سپاه علیه موساد و داعش

کد خبر: 1269006

تحلیل مشاور راهبردی رئیس مجلس از عملیات موشکی شب گذشتۀ سپاه علیه موساد و داعش: بامداد ۲۶ دی می‌تواند مبنای دور جدیدی از بازدارندگی باشد

تحلیل مشاور راهبردی رئیس مجلس از عملیات موشکی شب گذشته سپاه علیه موساد و داعش

مهدی محمدی، مشاور راهبردی رئیس مجلس، طی یادداشتی، نوشت:اساساً مهم‌ترین هدف اسراییل از جنایت در غزه ایجاد بازدارندگی از طریق «معتبرکردن تهدید جنایت بزرگ» بوده است. صهیونیست‌ها امیدوار بودند بتوانند با جنایت و و‌یرانی بدون مرز در غزه، مدل جدیدی از بازدارندگی ایجاد کنند. حملۀ بامداد ۲۶ دی در درجۀ اول نشان داد این مدل شکست‌خورده است.

حملۀ ۲۶ دی بر دو پدیدۀ کلیدی تمرکز کرده است: ۱. نایبان منطقه‌ای پنهان اسراییل و ۲. شبکۀ تأمین کالا و انرژی رژیم. در پاسخ به کمپین ترور، برخی از مهم‌ترین عوامل نیابتی اسراییل که تغذیۀ زیرساخت ترور رژیم به‌اضافۀ صادرات انرژی به آن را تسهیل می‌کردند ضربه خوردند.

کنترل محاسبات پیش‌بینی‌پذیرکردن رفتار و ایجاد هراس از واکنش نامتناسب نظامی، در یک ماه گذشته، مهم‌ترین دستور کار راهبردی علیه ایران بوده. عملیات ۲۶ دی خروج از محاسبه‌پذیری و تمرین شکل جدیدی از «عملیات دسته‌جمعی علیه اهداف چندگانه» و تولد یک ژانر جدید در رفتار نظامی ایران است.

به‌ویژه این نکته مهم است ایران همیشه مطابق قواعد بازی نخواهد کرد. حمله با موشک بالستیک به اهداف بسیار دوردست می تواند پاسخی به عملیات اطلاعاتی باشد. پاسخ‌ها از این پس نه هم‌سطح خواهد بود و نه هم‌جنس، و این عدم پیش‌بینی‌پذیری در پاسخ می‌تواند مبنای دور جدیدی از بازدارندگی باشد.

مهدی محمدی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها