بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳/سازوکار معافیت مالیاتی کسبه / نقره داغ فراریان مالیاتی

کد خبر: 1270096

دقایقی پیش، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و ادامه رسیدگی به جزییات لایحه بودجه سال آینده در دستورکار قرار گرفت.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳/سازوکار معافیت مالیاتی کسبه / نقره داغ فراریان مالیاتی

دقایقی پیش، جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه دوم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳

منابع درآمدی خرید آمبولانس تعیین شد

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، از سال آینده یک درصد از عوارض خرید و فروش خودروها و موتورسیکلت‌های داخلی و وارداتی برای خرید آمبولانس اختصاص می‌یابد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش درآمدی، بند الحاقی ۲ تبصره پنج لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه؛ به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور اجازه داده می‌شود به ترتیب جهت خرید (۱.۵۰۰) دستگاه خودرو امداد و نجات و (۱.۵۰۰) دستگاه آمبولانس اقدام نمایند.

اعتبار مورد نیاز از محل عوارض یک درصد (%۱) از فروش خودرو و موتورسیکلت داخلی و وارداتی اخذ و به ردیف درآمدی مربوط نزد خزانه داری واریز می‌شود.

از محل ردیف هزینه‌ای مربوط به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور اختصاص می‌یابد.

این آمبولانس صرفاً در پایگاه‌های امداد جاده‌ای جمعیت هلال احمر و پایگاه‌های اورژانس (۱۱۵) به کار گرفته می‌شوند./ مهر

مجلس سازوکار معافیت مالیاتی کسبه را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی ناظر بر درآمد ابرازی کسبه را به ازای هر ۴۰ درصد افزایش درآمد ابرازی تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش درآمدی، بند (ب) تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه، در تبصره (۷) ماده (۱۰۵) و تبصره ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم بعد از عبارت «ده درصد نسبت (۱۰%)» عبارت «مازاد بر چهل درصد (۴۰%)» اضافه می‌شود. معافیت ناظر به مواد مذکور صرفاً به درآمد مشمول مالیات ابرازی برای عملکرد سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قابل اعمال است.

مطابق با تبصره ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، به ازای هر ده درصد (۱۰%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن‌ها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

همچنین بر اساس تبصره ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، به ازای هر ده درصد (۱۰ %) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است./ مهر

کالاهای ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی معاف از مالیات شد

طبق مصوبه مجلس، کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی که نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را تامین می‌کند، از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش درآمدی، بند (پ) تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تأیید شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ می‌باشند.

در ماده ۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است، موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آنها مسترد می‌شود:

تبصره ۳- خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور شود، صادرات محسوب می‌گردد.

موضوع «مسدود شدن حساب بدهکاران مالیاتی» به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

در یکی از بندهای لایحه بودجه سال آینده آمده بود که حساب بدهکاران مالیاتی مسدود شود که این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، بند «ث» تبصره ۶ این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در این بند آمده بود: «به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول به موقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به مسدود کردن حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به صورت سامان‌های (سیستمی) و برخط بر اساس سامانه‌های موجود اقدام کند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند وجوه مسدودشده را حداکثر ظرف پنج روز پس از مسدودی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند».

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در این مورد توضیح داد: «کمیسیون تلفیق به گونه‌ای این بند را اصلاح کند که حسابی مسدود نشده و به اندازه بدهی مالیاتی، به حساب سامانه واریز شود».

۱۰ درصد حق‌الزحمه پزشکان «به عنوان مالیات» کسر می‌شود

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کرد کلیه مراکز درمانی مکلفند ۱۰ درصد حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان «مالیات علی‌الحساب» کسر کنند.

به گزارش مهر، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ح) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام فرد مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت‌حساب به‌حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.

حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری است.

کسانی که «فرار مالیاتی زیاد» دارند باید جریمه شوند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید از کسانی که فرار مالیاتی با ارقام درشت دارند، جریمه گرفت و در مقابل می‌توان کسب‌وکارهای خُرد را جریمه نکرد.

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه دوم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه بودجه درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کسانی که فرار مالیاتی دارند، اظهار کرد: بر اساس این بند بودجه باید تکلیف کسانی که از سال ۱۳۸۷ یعنی از زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات پرداخت نکرده‌اند، مشخص شود.

وی افزود: تاکید مجلس آن است که نباید به این افراد فشار وارد شود و بر این اساس در این بند بودجه قید شده است که مجموع جریمه‌های این افراد از ۵۰ درصد اصل مالیات نباید بیشتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زیادی از این افراد کسانی هستند که کسب‌وکارهای خُرد دارند و حتی شاید لازم نباشد که همان ۵۰ درصد جریمه را هم از آنان بگیریم؛ این بند بودجه ابهام دارد چراکه در پرداخت جریمه بین فردی که ۴۰۰ میلیارد بدهی مالیاتی دارد با کسی که ۱ میلیارد بدهی دارد، باید تفاوت وجود داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه باید در تعیین جریمه برای فراریان مالیاتی سقف مشخص شود تا به افرادی که بدهی مالیاتی کمی دارند فشار وارد نشود، گفت: باید از کسانی که فرار مالیاتی با ارقام درشت دارند، جریمه گرفت و در مقابل می‌توان برای صاحبان کسب‌وکارهای خُرد که فرار مالیاتی با ارقام جزئی دارند، جریمه‌ای وضع نکرد.

به گزارش مهر، بند مربوط به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فراریان مالیاتی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ارجاع شد.

مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۳ تعیین شد

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، خودروهایی که قیمت روز آنان بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، مشمول مالیات خواهند شد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش درآمدی، بند «د» تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱%) می‌شوند.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور است.

 مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از خانه‌های لاکچری به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان

نمایندگان مجلس با اخذ مالیات ۲ در هزار از زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان موافقت کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف های ۱ و ۲ بند (ژ) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بر این اساس  با اخذ مالیات ۲ در هزار از زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان موافقت شد.

در ردیف 1 بند ژ تبصره ۶ این لایحه آمده است: زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیارد (۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

بر اساس ردیف 2 بند ژ تبصره 6 این لایحه؛ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (3) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.

 بخشی از درآمد حاصله از مالیات ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند تا بخشی از درآمد ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان اختصاص دهد.

به گزارش فارس، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه 2 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف‌های (۵) و (۶) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بر این اساس سازمان امور مالیاتی مکلف شد تا بخشی از درآمد ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان اختصاص دهد.

در ردیف (5) تبصره (6) ماده واحده آمده است؛ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ‌ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت نمایند.

همچنین در ردیف (۶) تبصره (۶) ماده واحده نیز آمده است؛ سازمان مکلف است بیست و هفت صدم درصد (۰.۲۷%) از کل ده درصد (۱۰%) مالیات بر ارزش افزوده را برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش اختصاص دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها