ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت برای کنترل تورم آستین‌ها را بالا بزند

کد خبر: 1280840

نماینده ادوار مجلس گفت: زندگی مردم باید سال به سال بهتر شود نه آنکه بدتر شود. دولت حداقل می‌تواند مردم را به سطح حداقلی وضعیت معیشتی اواسط دهه 90 برگرداند. همچنین باید جلوی هزینه‌های دولت ساخته و تحمیل آنها به مردم گرفته شود.

دولت برای کنترل تورم آستین‌ها را بالا بزند

گروه سیاست سایت فردا: مشکلات معیشتی و اقتصادی فشار زیادی بر مردم آورده است و این روزها نیز همچون ایام مشابه سال گذشته چانه زنی ها برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران ادامه دارد.

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره وضعیت معیشتی مردم گفت: حقوق و دستمزد باید تابعی از تورم و هزینه باشد. از آنجا که مردم نقش مستقیمی در ایجاد تورم و مشکلات اقتصادی ندارند دولت خود باید هزینه این مسائل را پرداخت کند یا آستین ها را بالا بزند تا برای پیشگیری از تورم و رکود گام های عملی بردارد.

وی با اشاره به رشد چندبرابری قیمت ها در چند سال اخیر افزود: برای همان هزینه های اولیه مثل خوراک، پوشاک و مسکن مردم امروز فشارهای زیادی را تحمل می کنند. در اواسط دهه نود بین قدرت خرید مردم و تورم فقط چند درصد فاصله وجود داشت اما الان این فاصله خیلی شدید شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش تصاعدی قیمت آموزش، مالیات، حمل و نقل، مسکن، خودرو و اقلام غذایی همچون گوشت و مرغ یادآور شد: تورم و رکود بیش از آنکه خواسته مردم باشد نتیجه سیاستگذاری مسئولان است پس باید هزینه آنها را هم خودشان باید بپردازند. هر چند مسئولان این هزینه ها را از جیب شخصی خود پرداخت نمی کنند اما حداقل باید بپذیرند که این هزینه های جزء جرائم سوءمدیریت و اشتباه سیاستگذاری آنها نوشته شود.

وی مشکلات اقتصادی مثلا تورم مدیر ساخته است نه مردم ساخته افزود: اولا زندگی مردم باید سال به سال بهتر شود نه آنکه بدتر شود. همچنین حداقل دولت می تواند مردم را به سطح حداقلی وضعیت معیشتی اواسط دهه 90 برگرداند. ثالثا جلوی هزینه های دولت ساخته و تحمیل آنها به مردم گرفته شود، نمونه بارز این مسئله مالیات است که دولت 10 بار از یک پول به عناوین متخلف مالیات می گیرد. حتی دولت با کمال بی انصافی قیمت های حبابی را تبدیل به مالیات می کند یعنی اگر خودرویی 10 سال پیش خریداری و الان قیمتش بالای یک میلیارد رفته، حتی با وجود عدم فروش برای این خودرو مالیات می گذارند.

ندیمی با بیان اینکه امروز هیچ نسبتی بین تورم و دستمزد وجود ندارد، گفت: حقوق بگیران به شدت دستمزدشان نسبت به تورم پایین است و عملا آنها غارت شده اند و امروز جیب خالی زندگی آنها را با مشکلات عدیده ای در حوزه های متخلف آموزشی، بهداشتی و سلامت مواجه کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها