گفتگوی «فردا» با جمشید عدالتیان:

از ابرتورم خرداد صحبت می‌شود| شاید دولت می‌خواهد اول روند تورم کاهشی شود بعد درباره تورم شفاف‌سازی کند

کد خبر: 1219705

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: معمولا از ابتدای سال تورم سیر صعودی پیدا می کند و در خردادماه به اوج می رسد، سپس سیر آن کاهشی می شود. علت صعودی شدن نرخ تورم در بهار نیز برآمده از آثار افزایش حقوق، قیمت ارز، به روزشدن هزینه حمل و نقل و غیره است.

از ابرتورم خرداد صحبت می‌شود| شاید دولت می‌خواهد اول روند تورم کاهشی شود بعد درباره تورم شفاف‌سازی کند

گروه سیاسی فردا: روند انتشار آمار اقتصادی به ویژه در موضوع تورم از نظم و سیاق گذشته خارج شده است. مرکز آمار ایران بعد از دو ماه، آمار تورم را به شکلی ناقص به روز کرد. این اتفاق مورد نقد کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار گرفته است. عباس عبدی در توئیتی نوشت « پس از 45 روز مرکز آمار گزارش اسفند و فروردین اعلام شد. معلوم شد راه مهار تورم را در جلوگیری از انتشار گزارش های استاندارد می دانند.»

جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی پرهیز دولت از انتشار شفاف آمارهای مربوط به نرخ تورم گفت: گه‌گاهی مرکز آمار درباره نرخ تورم گزارش می دهد اما فاصله 45 روزه تا به روزرسانی این آمار می تواند دلایل خاصل خودش را داشته باشد اما دلیلش هر چه بود دولت مجبور است که بالاخره آمار تورم را اعلام کند.

وی افزود: شاید دلیل فاصله انداختن در انتشار شفاف آمار تورم این است که می خواهند بگذارند نخست روند نرخ تورم کاهشی شود و بعد انتشار منظم آن را از سر بگیرند. معمولا از ابتدای سال تورم سیر صعودی پیدا می کند و در خردادماه به اوج می رسد، سپس سیر آن کاهشی می شود. علت صعودی شدن نرخ تورم در بهار نیز برآمده از آثار افزایش حقوق، قیمت ارز، به روزشدن هزینه حمل و نقل و غیره است.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: وقتی قیمت کالا و خدمات در ماه های نخست سال جدید به مرور افزایش پیدا می کنند، اثر تورمی خودش را در خردادماه نشان می دهد. از این رو برخی ها از ابرتورم خرداد صحبت می کنند، شاید دولت برای پیشگیری از این موضوع سیاست هایی را به خرج می دهد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که اقتصاد شفاف نیاز به اطلاعات دارد. هر چند فعالان اقتصادی تا حدودی می توانند معادلات تورمی را پیش بینی کنند اما بهتر آن است که این اتفاق براساس آمارهای رسمی انجام شود. عدم انتشار آمارهای رسمی یا انتشار ناقص آنها، عدم شفافیت را موجب می شود که این مسئله تصمیم گیری های غلط را در پی خواهد داشت بنابراین لازم است که دولت برای نظم بخشی به معاملات بازار شفافیت در انتشار آمارهای اقتصادی را در دستورکار خود قرار دهد.

این استاد دانشگاه گفت: دورشدن از شفافیت مشکلات زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند؛ رانت به وجود می آید یا تصمیمات آزمون و خطایی گرفته می شود که پیامد آن فعالان اقتصادی ضررهای هنگفتی متحمل می شوند. امیدواریم دولت از این رویه دست بردارد و به سمت شفافیت برود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها