بغزیان در گفت‌وگو با «فردا»:

افزایش دستمزدها نمی‌تواند خسارت تورم را جبران کند

کد خبر: 1280172

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: وقتی دستمزد رشد کند خودش عاملی برای تشدید تورم می شود. راهکار آن است که دولت باید سعی کند تورم نداشته باشد یا عامل تورم نشود.

افزایش دستمزدها نمی‌تواند خسارت تورم را جبران کند

گروه سیاست  سایت فردا: آخر سال است و دوباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد از جمله موضوعات اقتصادی که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره تعیین حقوق و دستمزد سال آینده کارکنان گفت: سال هاست که مسئله تورم در دنیا حل شده است یعنی موضوع پیچیده ای نیست. در چند ماه نخست حمله روسیه به اوکراین، قیمت برخی کالاها در اروپا بالا رفت، آلمانی ها بعد از 40 سال گرانی را تجربه کردند اما به تدریج قیمت ها به روال قبل برگشت.

وی افزود: در کشورهایی که موضوع تورم در آنها حل شده، دستمزدها ترمیم می شود اما در ایران قضیه برعکس است مثلا اگر تورم 30 درصد باشد، دستمزدها 15 درصد افزایش پیدا می کند، یعنی حقوق افراد در سال آینده منفی 15 درصد است بنابراین تصور بیهوده ای است که فکر کنیم افزایش دستمزدها می تواند خسارت تورم را جبران کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران دستمزدها با متناسب با تورم افزایش پیدا نمی کنند، یادآور شد: وقتی دستمزد رشد کند خودش عاملی برای تشدید تورم می شود. راهکار آن است که دولت باید سعی کند تورم نداشته باشد یا عامل تورم نشود. این راهکار آسان تری است تا آنکه مجلس 6 ماه فکر کند چقدر حقوق ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به وضعیت مالیات ها افزود: وقتی دستمزدها افزایش می یابد، آنچه بعد از کسر مالیات، خالص به دست طرف می رسد در واقع همان حقوق سال گذشته اش است؛ در حالیکه حقوق ها رشد کرد تا تورم سال گذشته جبران شود بنابراین خیلی منت بالایی سر حقوق بگیران نیست که به فرض حقوق ها قرار است مثلا 20 درصد افزایش پیدا کند.

بغزیان گفت: دولت باید جلوی تورم را بگیرد. اگر سال گذشته تورم 45 درصد بود و امسال 35 درصد شد این به آن معنا نیست که قیمت ها کاهش پیدا کرده و ارزانی شده بلکه فقط سرعت و شتاب افزایش قیمت کُندتر شده است. در مجموع معتقدم افزایش دستمزدها در زندگی حقوق بگیران تأثیر چندانی نخواهد داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها