سلیمی‌نمین: توده‌های مردم، روشنفکران غرب را به دنبال خود می‌کشانند

کد خبر: 1288117

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: امروز توده‌های مردم، را به دنبال خود می‌کشانند. این روشنفکران احساس می‌کنند که طبقات مختلف جامعه پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین به جمع معترضان پیوسته‌اند.

سلیمی‌نمین: توده‌های مردم، روشنفکران غرب را به دنبال خود می‌کشانند

عباس سلیمی‌نمین در گفت وگو با ایسنا در تحلیل خود از ریشه اعتراضات دانشجویی علیه صهیونیست‌ها در آمریکا و چند کشور اروپایی، اظهار کرد: امروز در غرب افکار عمومی به صورت گسترده خودش را بیان می‌کند و تظاهرات هایی که با تعداد نفرات زیادی برگزار می شود، شرایط را تغییر داده است. پیش از این اگر نخبگان در قالب کتاب، سخنرانی یا تدریس مطلبی علیه نژادپرستان حاکم بر اسرائیل بر زبان می‌آوردند، با عقوبت بسیار سنگینی مواجه می‌شدند اما امروز تظاهرات‌های مردمی گستره، شرایط را دگرگون کرده است و بسیاری از اهالی علم و دانشگاه جرات کرده‌اند که نظر خود را آشکار بیان کنند.

پیش از این با منتقدان اسرائیل به شدت برخورد می‌شد

وی ادامه داد: در گذشته چنین تظاهرات‌های مردمی گسترده در غرب نداشتیم  و به محض اینکه یک استاد، دانشجو یا نویسنده بحثی علیه اسرائیل مطرح می‌کرد با چماق ضدیهودیت با او برخورد شده و به شدت مجازات می‌شد و همین رویکرد یک فضای رعب‌آوری را بوجود آورده بود تا جایی که یک نویسنده صهیونیست یک بار گفت که انتقاد در داخل اسرائیل از حاکمان این رژیم راحت‌تر از انتقاد از این حاکمان در داخل آمریکاست و این یعنی که فضای نقد به اسرائیل در آمریکا بسته است، اما این فضا با تظاهرات‌های گسترده در اروپا و آمریکا به هم ریخت.

هزینه نخبگان غربی برای اعتراض پایین آمده است

سلمین‌نمین ادامه داد: در ایجاد اعتراضات مردمی علیه صهیونیست‌ها نخبگان جوامع غربی نقش مهمی داشتند و این تظاهرات‌ها حاصل کار آنهاست، اما آنها نمی‌تواسنتد مواضع خود را آشکار بیان کنند زیرا هزینه زیادی برای آنها داشت ولی با برگزاری تظاهرات‌های گسترده، هزینه نخبگان هم پایین آمده و حالا آنها به صف معترضین پیوسته‌اند و آشکارا مواضع خود را بیان می‌کنند. در واقع نخبگان غربی نقش مهمی در آگاه سازی مردم داشتند ولی این کار را مخفیانه انجام داده‌اند. انها مردم را  بیدار کردند و وقتی مردم با تظاهرات‌های گستره اعتراض خود را بیان کردند، خودشان به صف معترضا پیوستند.

تحصیل‌کردگان غرب ترس خود از صهیونیست‌ها را کنار گذاشتند

این تحلیلگر مسلئل سیاسی با اشاره به اینکه با پشتیبانی افکار عمومی، قشر تحصیل‌کرده ترس خود را کنار گذاشت، تصریح کرد: البته نفرت از صهیونیست‌ها در غرب امر تازه‌ای نیست و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از اینکه یک عده نژادپرست بر آنها حاکم باشند، ناراحت بودند اما جرات بیان نداشتند. من خودم این تجریه را در اروپا بدست آوردم. در سال ۸۲ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردم و با کارمندان بزرگ‌ترین شرکت توزیع‌کننده کتاب در آمریکا درباره آثاری درباره فلسطین صحبت کردم که کارمندان آن شرکت با مواضع من درباره فلسطین همراهی کردند اما رئیس‌شان سکوت کرد. وقتی به بیرون نمایشگاه آمدم، رئیس آن شرکت به دنبال من آمد و به من گفت در مقابل کارمندان نتوانسته صحبت کند اما تاکید کرد که از مواضع ایران در حمایت از مردم فلسطین حمایت می‌کند.

توده‌های مردم، روشنفکران غرب را به دنبال خود می‌کشانند

سلیمی‌نمین ادامه داد: امروز توده‌های مردم، روشنفکران غرب را به دنبال خود می‌کشانند. این روشنفکران احساس می کنند طبقات مختلف جامعه پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد کرده‌اند بنابراین به جمع معترضان پیوسته‌اند. امروز صهیونیست‌ها بر اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سایر عرضه‌های زندگی در غرب حاکم هستند ولی نمی‌توانند جلوی افکار عمومی را بگیرند و این یعنی حاکمیت غرب دچار بحران مشروعیت شده است. آمریکا میلیاردها دلار به نژادپرستان کمک می‌کند اما مشروعیت خود را در نزد افکار عمومی از دست داده است و به همین علت است که به خشونت در مقابل معترضان روی آورده است. در نظرسنجی‌ها ۷۰ درصد مردم آمریکا از فلسطین حمایت می‌کنند اما دولت از صهیونیست‌ها حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی می‌کند ولی این سیاست‌ها از نظر مردم مشروعیت ندارد.

بساط آپارتاید با تظاهرات‌های گسترده جمع شد

وی با اشاره به اینکه این اعتراضات تمام نمی‌شود، گفت: برای هیچ ملتی قابل قبول نیست که نژادپرستان بر آنها حاکم باشند. ما تجربه آپارتاید را در مقابل خود داریم. آپارتاید هم مثل صهیونیسم، نژادپرست و نفرت‌آفرین بود اما آیا بساط آپارتاید جمع نشد؟ هرگز انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا راضی نبودند کارگر مجانی را از دست بدهند زیرا از این طریق می‌توانستد برتری مالی بر جهان داشته باشند اما به خاطر تظاهرات‌های گسترده مجبور شدند که به پایان آپارتاید تن بدهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره نقش مقاومت در منطقه و به خصوص عملیات وعده صادق در بیدار شدن نخبگان جوامع غربی، اظهار کرد: تاثیر پدیده‌ها  بر یکدیگر قابل کتمان نیست اما در تاریخ هم می‌بینیم که اروپایی‌ها به شدت از اشرافیت یهودی متنفر هستند و حکومت‌ها را مجبور کرده بودند که آنها را در مناطق کنترل شده قرار دهند چون آنها خبیث‌ترین کارها از جمله اقدامات غیراخلاقی و رباخواری انجام می‌دادند.

اعتراضات تداوم خواهد یافت

سلیمی‌نیمن با اشاره به اینکه اعتراضات دانشجویی گسترش پیدا خواهد کرد و تداوم می‌یابد، افزود: صهیونیست‌ها حاضر نمی‌شوند که تن به دولت فلسطینی بدهند؛ بنابراین مسائل غزه و فلسطین ادامه می‌یابد و اعتراضات هم ادامه خواهد یافت مگر اینکه حاکمان نژادپرست اسرائیل به اروپا و آمریکا یعنی همان جایی که آمدند، برگردند و این یعنی فروپاشی رژیم صهیونیستی که قطعا این اتفاق رخ خواهد داد چون افکار عمومی آگاه شده و متوقف نمی‌شود. با کمک‌های مالی به این رژیم مخالفت کرده، حامی تحریم اقتصادی می‌شود و تنفر خود را از این نژادپرستان اعلام می‌کند. البته همانطور که گفتم فقط مساله فلسطین نیست بلکه آنها از عملکرد صهیونیست‌ها در  کشورهای خودشان هم ناراضی هستند. آنها فهمیده‌اند که شبکه‌های پورنو در اختیار صهیونیست‌هاست چون پول ساز است. مردم اروپا می فهمند که منشا اعتیاد از کدام شبکه‌ها ایجاد می شود.

دانشجویان معترض، متعلق به جریان‌های چپ نیستند

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این گزاره که دانشجویان معترض بیشتر به جریان‌های چپ تعلق دارند، گفت: آنها هر حرکت ضد امپریالیستی را به جریان‌های چپ نسبت می‌دهند. در مورد این دانشجویان اینگونه نیست. بسیاری از اروپایی‌ها مخالف نژادپرستی هستند نه از موضع چپ بلکه از موضع انسانی. مگر در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی جریان چپ وجود داشت که مردم اروپا مخالف اشرافیت یهودی بودند؟ این نسبت دادن برای سرکوب کردن اعتراضات است. در مورد انقلاب اسلامی هم همین نسبت‌ها را می دادند. روشن بود که انقلاب اسلامی متکی به دین اسلام بود ولی آن را به مارکسیسم نسبت می‌دادند.

در مورد جوانان خود کم کاریم

وی در ادامه اظهار کرد: ما در مقابل کم کار بوده به آنها بی‌توجه هستیم. سوابق صهیونیست‌ها و جنایات آنها پس از ۲۲ بهمن ۵۷ را به آنها نمی‌گوییم. رونن برگمن در کتاب «نبرد مخفی در تهران» معترف است که چه برنامه‌هایی از روز ۲۳ بهمن ۵۷ در ایران توسط صهیونیست‌ها طراحی و اجرا شد اما عده‌ای غربگرا در دانشگاه تهران یا برخی دانشگاه‌ها  می‌گویند مردم ایران آمریکاو صهیونیست‌ها را تحریک کردند البته در کتاب «نیم قرن تا ناکامی» به اقدامات صهیونیست‌ها اشاره داشته ایم ولی یکی از مشکلات ما این است که این مسائل را به جوانان خود نمی‌گوییم. نه مسائل تاریخی را به آنها می‌گوییم نه اینکه رخدادهای جاری را به درستی برای آنها تحلیل می کنیم و به برخی موضع‌گیری‌های رسمی کفایت می‌کنیم که این مسیر اشتباهی است. ما باید همچنان جوانان و مردم را تغذیه فکری کنیم تا آنها قانع شوند که نژادپرستی ضد امنیت، ضد اسلام و ضد شانیت انسان است. الان برای مردم اروپا روشن شده است که نژادپرستی ضدشانیت آنهاست. هر قشری در ایران باید ضدنژادپرستی باشد ولی برخی زمزمه‌ها در دانشگاه شنیده می‌شود که چرا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم؟ مگر ترکیه که این کار را کرد، مشکلاتش حل شد؟ مگر صهیونیست‌ها دانشمندان عراق را ترور نکردند؟

وی در پایان گفت: ماهیت وجودی صهیونیست‌ها برای عقب نگاه داشتن سایر کشورها است. این‌ها نمایندگان نظام سرمایه‌داری برای عقب نگه داشتن ملت‌ها هستند تا این ملت‌ها مصرف کننده باقی مانده و نتوانند تولید کنند زیرا سرمایه‌داری زمانی می‌تواند حیات داشته باشد که بازار مصرفی برایش وجود داشته باشد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها