موافقت مجلس با جدول شماره 7 در خصوص حقوق و مزایا

کد خبر: 1288384

نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در مورد جدول 7 در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه ها را به تصویب رساندند.

موافقت مجلس با جدول شماره 7 در خصوص حقوق و مزایا

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی مخالفت و موافقت خود را با جدول شماره 7 لایحه بودجه 1403 درباره نحوه توزیع اعتبارات دستگاه ها مطرح کردند.

زنگنه: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم جدول شماره 7

بنابراین گزارش در ابتدا محسن زنگنه در مخالفت با مفاد جدول شماره 7، گفت: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم این جدول است چرا که متاسفانه برخی ادارات 60 تا 70 درصد و برخی دیگر کمتر از 20 درصد افزایش اعتبار داشته اند، در این میان وضعیت برخی دانشگاه ها بسیار اسفناک است چرا که دانشگاه های بزرگ بیش از 70 درصد و دانشگاه های کوچک بین 20 تا 25 درصد اعتبار گرفته اند لذا باید این موارد مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.

گودرزوند چگینی: در توزیع اعتبارات دستگاه ها بی عدالتی صورت نگرفته و تقسیمات براساس نیاز آن ها بوده است

همچنین در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با مفاد جدول شماره 7 با بیان اینکه جابه جایی و رشد خاصی در این جدول صورت نگرفته، گفت: بنده نیز ابتدا مانند مخالف محترم گمان می کردم در توزیع اعتبارات بی عدالتی صورت گرفته در حالی که این بی عدالتی نیست و تقسیمات بر اساس نیاز و شرح وظایف دستگاه ها بوده است لذا آنچه در جدول 7 می بینید واقعی است و بی عدالتی صورت نگرفته بنابراین از همکاران محترم می خواهم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت به این جدول رأی موافق دهند.

منظور: برای توزیع عادلانه اعتبارات دستگاه ها بسیار تلاش کردیم

در ادامه داوود منظور به عنوان نماینده دولت در دفاع از مفاد جدول شماره 7، گفت: ما در توزیع عادلانه اعتبارات بسیار تلاش کردیم که مجموعه انتظارات علاوه بر مفاد برنامه هفتم در آن گنجانده شود و حتی ریز توزیع اعتبارات در جلسه با رئیس جمهور و هیات دولت مورد مشورت قرار گرفته است البته برخی از عزیزان گمان می کنند اعتبارات برخی از دستگاه ها بالا رفته اما اینگونه نیست چرا که به عنوان مثال اعتبارات وزارت نیرو برای خشکسالی یا باروری ابرها ذیل اعتبارات خود وزارت نیرو تجمیع شده است بنابراین طبق ساماندهی صورت گرفته در ردیف ها، یک شفافیت در جدول شماره 7 به وجود آمده است و این تغییرات با توجه به نیازی که به لحاظ سیاستگذاری لازم بود صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین رشد اعتبار دانشگاه ها با توجه به ماموریت آن ها و زیر نظر وزارت علوم صورت گرفته است و اهداف برنامه هفتم و عدالت بین استانی و دستگاهی در توزیع اعتبارات در جدول شماره 7 مدنظر ما بوده است البته یک سری اعتبارات از سرفصل مالی به اینجا انتقال پیدا کرده است که از نظر ما تا حدودی دارای ابهام است اما اگر کلیات تصویب شود می توانیم این موارد را در جزئیات بررسی و مورد رایزنی قرار دهیم.

حاجی بابایی: مشکل خدمتگزاران مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را در جدول شماره 7 حل کردیم

در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه در رابطه با این جدول، مطرح کرد: جدول 7 مطابق با دیدگاه کارشناسی دولت به مجلس ارسال شده است اما ما با توجه به مشکلات دانشگاه ها 1500 میلیارد جهت توزیع اعتبار میان دانشگاه هایی که مدنظر کمیسیون آموزش و تحقیقات بود در نظر گرفتیم. همچنین 2 هزار و 500 میلیارد تومان به وزیر علوم اختصاص یافت تا مشکل حق التدریس هر دانشگاه را حل کند و 2 هزار میلیارد دیگر نیز به وزیر بهداشت داده شد بنابراین نمی توان از یک وزارتخانه پولی را برداشت و به وزارتخانه دیگری داد بنابراین بیشتر از این نمی توان به جدول شماره 7 دست زد و تنها کاری که ما انجام دادیم مورد توجه قرار دادن دانشگاه ها، کمیته امداد و بهزیستی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود و به آن ها کمک کردیم.

وی تاکید کرد: جدول شماره 7 بار بزرگی است که در صورت تغییر اساسی در آن تا یک ماه دیگر نیز نمی توان آن را جمع کرد چرا که هر جا دست بزنیم یک انقلاب و اعتراض عمومی ایجاد می کند و ما فقط توانستیم جاهایی که ضعف بودجه ای داشتند را کمی تقویت کنیم بنابراین این جدول در اختیار دولت است لذا از دوستان خواهش می کنم به آن رأی موافق دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل خدمتگزاران و کارکنان مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را حل کردیم.

بابائی کارنامی: افزایش حقوق کارمندان بهزیستی از مستمری بگیران آن کمتر است

بنابراین در ادامه این گزارش بابائی کارنامی در اخطاری با استناد به بند 12 اصل سوم قانون اساسی، گفت: اگرچه جدول شماره 7 نسبت به بودجه سال 1402 شفاف تر شده اما برخی از دستگاه ها کمتر از 22 درصد افزایش سنواتی داشته اند به ویژه افزایش حقوق کارمندان بهزیستی نسبت به مستمری بگیران این سازمان کمتر بوده است لذا دستور فرمایید این جدول مجددا بررسی شود.

حسینی: افزایش اعتبار هزینه ای بالای 120 درصد برخی از دستگاه ها قابل قبول نیست

همچنین البرز حسینی در تذکری آئین نامه ای، گفت: رشد اعتبار برخی از دستگاه ها در این جدول در حد 20 الی 30 درصد است که تا حدودی قابل قبول است اما برخی از دستگاه ها بالای 120 درصد افزایش اعتبار هزینه ای داشتند و در مقابل افزایش اعتبار هزینه ای برخی دستگاه های دیگر منفی صفر درصد بوده بنابراین باید پرسید مگر دستگاهی مانند سازمان امور استخدامی قرار است در سال پیش رو با چنین اعتبار افزایش یافته ای چه اقدام خاصی به جز وظایف سازمانی خود انجام دهد.

حمیدرضا حاجی بابایی در جریان بررسی بخش درآمدی جدول 7 لایحه بودجه 1403 گفت: در توضیحات جدول 7 باید بگوییم که این جدول بازمی‌گردد به دستگاه‌های مربوط به دولت که دولت در این جدول تمام دستگاه‌ها را به صورت تجمیعی آورده است. در این جدول حقوق و مزایای مربوط به دستگاه‌های دولتی و برنامه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته، کمیسیون تلفیق در این خصوص گزارش‌هایی را دریافت کرده، برخی از گزارش‌ها مربوط به حقوق دستگاه‌ها نبوده و در خصوص برنامه‌ها بود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیقی تغییرات کلی در این جدول ایجاد نکرده بلکه تغییرات به صورت جزئی عنوان شده، در کل جدول 7 مربوط به دولت است، کمیسیون تلفیق تنها جزئیاتی را به آن اضافه کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص فوق‌العاده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از سراسر کشور پیگیر آن هستند، منابع آن در نظر گرفته شده و از اول فروردین قابل اجرا است، این مسئله در برنامه هفتم عنوان شده، بعد از رفع ایرادات آن عملیاتی می‌شود و از ابتدای فروردین قابلیت اجرا دارد و پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ نمایندگان مجلس در جریان بررسی جدول شماره 7 لایحه بودجه در رابطه با توزیع اعتبارات دستگاه ها پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان همچنین رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده دولت با تصویب این جدول مخالفت کردند، پس از آن، پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح اجزای جدول مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت نمایندگان پس از استماع برخی از پیشنهادات، با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 7 در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه ها با 142 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در نشست امروز، روح الله نجابت در تذکری شفاهی در خصوص جدول 7 بودجه سال 1403، گفت: در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دچار حاشیه هک سامانه‌های مجلس شدیم اگر قرار باشد پول بدهیم و بعد سامانه‌های مجلس شورای اسلامی هک شود و برای ما حاشیه درست شود، اصلا این بودجه تخصیص پیدا نکند، موثرتر است.

وی افزود: گلایه‌هایی از سامانه‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد که قرار بود پیشنهادات بودجه روی مانیتورها بیاید که تاکنون رخ نداده است البته طبیعی است که می‌گویند «مردی و کاری»؛ ما هر وقت پرسیدیم موضوع سامانه‌های مجلس با کدام فرد است؟ گفتند آقایی که ظاهرا عضو شورای شهر تهران است و در مجلس شورای اسلامی رفت و آمد دارد و حتی دفتری در مجلس داشته و مشاوره می‌دهد. با این وجود ما چیزی از سامانه‌های مجلس ندیدیم.

نجابت یادآور شد: خواهش می‌کنم رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده و به مشاور خود تذکر لازم را برای هوشمند سازی و انجام وظایفش بدهد./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها