پیام آیت الله خامنه‌ای باعث دست پاچگی رژیم‌صهیونیستی شد

کد خبر: 457800

خالد قدومی از جهان اسلام و نخبگان عرب می‌خواهد که فلسطین را اولویت اول بدانند و با تاکید بر بیانیه اخیر حماس می‌گوید که این جنبش یک حرکت مقاومت اسلامی است و در امور هیچ کشوری به هیچ نحوی دخالت نمی‌کند و جز به آزادی فلسطین از بحر تا نهر فکر نمی‌کند. پر امید از انتفاضه سوم و خشم فراگیر فلسطینیان می‌گوید و نگران است که سازشکاران این‌بار نیز انتفاضه را به شکست بکشانند.

پیام آیت الله خامنه‌ای باعث دست پاچگی رژیم‌صهیونیستی شد

حماس در سوریه نمی‌جنگند، دشمن ما رژیم‌صهیونیستی است/ فلسطین دیگر اولویت اول امت‌اسلامی نیست/ پیام آیت الله خامنه‌ای باعث دست پاچگی رژیم‌صهیونیستی شد

سرویس بین‌الملل فردا؛ علیرضا شاطری-سیدسجاد اصفهانی: در عصر یک روز پاییزی در حالی‌که در غم از دست دادن سردار همدانی سوگواریم. به دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران می‌رویم تا از دکتر خالد قدومی بپرسیم چرا این روز‌ها امت اسلامی اولویت اولش فلسطین نیست او نیز دل پر دردی دارد و عوامل مختلفی را می‌گوید. از جهان اسلام و نخبگان عرب می‌خواهد که فلسطین را اولویت اول بدانند و با تاکید بر بیانیه اخیر حماس می‌گوید که این جنبش یک حرکت مقاومت اسلامی است و در امور هیچ کشوری به هیچ نحوی دخالت نمی‌کند و جز به آزادی فلسطین از بحر تا نهر فکر نمی‌کند. پر امید از انتفاضه سوم و خشم فراگیر فلسطینیان می‌گوید و نگران است که سازشکاران این‌بار نیز انتفاضه را به شکست بکشانند. مشروح گفتگوی فردا با نماینده جنبش اسلامی حماس در تهران تقدیم می‌گردد:

چشم‌انداز سیاسی مردم فلسطین تیره و تار است

فردا: برای اولین سوال در سرزمین اشغالی چه می گذرد؟ هفته های اخیر اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن بود. ولی افکار عمومی جهان اسلام و امت اسلامی نسبت به این موضوع هیچ واکنشی نشان نمی دهد. نمی گویم بی تفاوت، اما بی خبر هستند.

آنچه اکنون در سرزمین اشغالی و فلسطین در حال می‌گذرد ادامه و تداوم مقاومت است. خیلی ها سوال می‌کنند آیا انتفاضه سوم رخ داده است؟ بله آنچه که در حال اتفاق است را باید انتفاضه سوم دانست که شروع شده است. بعد از جنگ اخیری که علیه غزه به راه افتاد ، خیلی از مردم ما تلاش کردند که حقوق از دست رفته خود را برگردانند، اما طرف صهیونیستی با مردم ما رفتار انسانی نداشت و حتی جهان غربی خصوصا امریکا نتوانست جانب انصاف را در مقابل مردم ما رعایت کنند.

مردم فلسطین چشم انداز سیاسی را تیره و تاریک می‌بینند و راه حلی پیش رو نیست. نتانیاهو خیره سر این آمادگی را ندارد که حتی بعد از جنگ حقوق مردم فلسطینی را اعطا کند. تحریم ها علیه غزه و محاصره غزه همچنان ادامه دارد. حتی مذاکرات بین محمود عباس و رژیم صهیونیستی همچنان متوقف است. حتی وزیر امور خارجه امریکا جان کری، برای از سر گیری مذاکرات بین طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی نا کام ماند.

از سوی دیگر علی رغم اینکه ما امروز دولت توافق وحدت ملی را داریم هنوز دو دستگی پا برجاست. ما از سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل استقبال کردیم، چون گفت: «اگر تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند ممکن هماهنگی های امنیتی با اشغال‌گران را کنار بگذارد.» اما دیدیم ایشان همچنان همکاری ها را ادامه می دهد و نیروهای مقاومت و عناصر فعال مقاومت را همچنان بازداشت و به زندان می‌اندازد .

به هر حال مجموع این مسائل موجب سر خوردگی مردم فلسطین شد. امروز یک سری فعالیت‌های مقاومت گونه‌ای را از طرف افراد در کرانه باختری و قدس، و حتی در سرزمین های 1948 شاهد هستیم. این پدیده‌ها در گزارش امنیتی رژیم صهیونیستی به عنوان پدیده «گرگ‌های سرکش» معرفی شده‌است.

به هر حال این جوانان 19-20 ساله به این عملیات اکتفا نکردند و ما شاهد عملیات بسیار متحورانه‌ای بودیم که در منطقه دومات در نابلس اتفاق افتاد. انچه به اختصار می شود بیان کرد این است که انتفاضه سوم و انچه که شرح آن گذشت بیانگر این مطلب است .

فردا: به نظر می‌رسد امت اسلامی درباره فلسطین نسبت به گذشته بی تفاوت‌تر شده است. قبلا اگر چنین اتفاقی می افتاد مثل تعرضاتی که به مسجد الاقصی صورت گرفت و اقدامات شهادت طلبانه که در هفته های اخیر صورت گرفته در جهان اسلام تحرکی می دیدم، چه اتفاقی افتاده که حلقه اتصال امت اسلامی با فلسطینیان گم شده است؟

واقعیت همین است که عکس‌العمل جهان اسلام و عرب شرم‌آور است. ما وقتی شاهد هستیم دختران و جوانان ما با ابتدایی‌ترین وسائل برای حمایت و حراست از اولین قبله مسلمانان ، دفاع می‌کنند اما می‌بینیم که همان‌طور که شما گفتید جهان عرب و امت اسلامی سکوت کرده است. نه تظاهراتی و نه اظهار نظری و نه موضع گیری. من حتی می‌توانم بگویم نخبگان جهان اسلام، نویسندگان، فرهیختگان سیاسیون عکس العمل کمرنگ و ناچیزی داشته اند و متاسفانه در حد انتظار مردم فلسطین و در حد انچه که در مقابل قبله اول مسلمانان اتفاق افتاده نیست .

فلسطین اولویت اعراب نیست فردا: علت آن چیست؟

متاسفانه اولویت ها جابه جا شده است. فلسطین که هویت اسلامی ما است، اولویتش را امروز از دست داده است. و جنگ‌ها در منطقه موضوعیت پیدا کرده است. از سوی دیگر مواضع دولتها و دولتمردان جهان اسلام و عرب است که هم پاسخ گوی نیازهای مردمانشان نیست، هم پاسخگوی آنچه که در جهان اسلام و فلسطین می‌گذرد. دلیل سوم همان خود نمایندگی فلسطینی است. این نمایندگان بالاخص تشکیلات خود گردان که به عنوان نماینده فلسطین است اینها پاسخگوی نیازها و خواسته های مردم فلسطین نیستند. پس از اتفاقات روزهای گذشته اقای نتانیاهو با 5 تن از ژنرال‌های خود مردم را به کشتن و سرکوب کردن تهدید می‌کند ولی متاسفانه می‌بینیم که آقای محمود عباس در مقابل اظهارات گستاخانه نتانیاهو اعلام می‌کند که ما خواستار رویارویی با رژیم صهیونیستی نیستیم. در حالی‌که می بیند که مردم ما در جای جای فلسطین در سرزمینهای اشغالی 1948 کرانه باختری به پا خاسته‌اند و انتفاضه دیگری را شکل داده‌اند.

خون نیروهای مقاومت با یک دیگر عجین شده است فردا: آیا حماس اقدامی هم برای تغییر در کرانه باختری انجام داده است؟

اخرین نظر سنجی که موسسه های غربی انجام داده اند، نشان داده است که محبوبیت و پایگاه مردمی حماس در کرانه باختری از هر گروه و تشکیلات فلسطینی بیشتر است .

اشاره شد، عملیاتهایی که به صورت فردی و انفرادی توسط جوانان ما صورت می گیرد، اینها همه نیروهای مقاومت هستند، چه از جهاد اسلامی، چه از نیروهای مقاومت اسلامی. اینها همه در کنار یکدیگر قرار دارند. خون نیروهای مقاومت به هم عجین شده است. متعلق به طیف وسیع مقاومت است نه طیف مذاکره کننده. این روزها اندیشه مقاومت در ذهن تک تک افراد جامعه الان رسوخ پیدا کرده و ریشه دوانیده است .

تسلیح کرانه باختری آغاز شده است فردا: آیت الله خامنه ای خیرا در رابطه به تسلیح کرانه باختری بیاناتی را داشته‌اند. اگر بخواهم دقیق‌تر سوال کنم آیا حماس اقدامی برای این فرمایش که هدف کمک دارد، ایا حماس اقدامی برای تسلیح کرانه باختری کرده است؟

شکی نداریم که همین فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر تسلیح کرانه باختری، پیام قوی و موثری داشت و باعث شد رژیم صهیونیستی دست پاچه و نگران شود. صلاح نیست راجع به مکانیسم آن سخن بگوییم ولی بدانید برادران شما در نیروهای مقاومت این طرح را در سر دارند و کار شروع شده است. البته باید در نظر داشت نوع عملیات در کرانه باختری با غزه متفاوت است. برای مثال در غزه نیروی صهیونیستی حضور ندارند. بنابراین یکی از راهکارهای مبارزه نیروهای مقاومت در غزه موشک‌ها با بردهای متفاوت است. در حالی که شاید ما در کرانه باختری نیازی به این موشک‌ها نداشته باشیم و به نوع دیگری از سلاح محتاج باشیم. اما آنچه که مهم است نیاز ما به اسلحه و همینطور نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای است. اکنون که من در خدمت شما هستم جوانان ما در کرانه باختری دست به عملیات شگرفی زده اند که باعث شده دشمن مستاصل شود. برای مثال عرض می کنم، وقتی یک جوان ما با سلاح سرد به تنهایی 4 سرباز تا بن دندان مسلح صهیونیست را از پادر بیاورد این واقعا یک عملیات قهرمانانه و دلیرانه و منحصر به فرد است . این جوان برومند به شهادت می‌رسد اما دوست همین جوان یک هفته بعد با همین روش سه سرباز صهیونیست را از پا در می آورد.

این از ما می طلبد که در امت اسلام به این ندا و فریاد جوانان پاسخ دهیم و در صدد یاری‌ آن‌ها باشیم. حالا این کمک می‌تواند سلاح، آموزش و در رده های مختلف باشد .

اما نکته مهم در این خصوص این است که هر کس در دنیا در صدد کمک به مردم فلسطین باشد در واقع به مقررات و قوانین بین المللی عمل کرده است. قوانین یین‌المللی برای ملت فلسطینی که تحت اشغال است این مشروعیت را قائل شده است که بتواند از خود دفاع کند و در پی استحقاق حقوق خود باشد .

انتفاضه سوم هدفش آزادی فلسطین اشغالی است امروز ما شاهد یک خیزش عمومی و فراگیر در سطح فلسطین هستیم و به گونه‌ای که باید گفت گروه‌های مقاومت هم جزیی از این حرکت عمومی شده‌اند به نظر شما آینده این انتفاضه چگونه است و چه مخاطراتی آن را تهدید می‌کند؟

این انتفاضه هدفش تنها متوقف کردن تجاوز به مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی که نتانیاهو صحبت کرده نیست، الحمدالله توانسته این اقدامات را به شکست برساند. آن‌ها به طور موقف از تقسیم زمانی و مکانی دست کشیده اند

مردم، جوانان و آحاد ملت فلسطین و مقاومت سعی شان بر این خواهد بود که عنوان انتفاضه را از قدس به رهایی کل فلسطین ببرند.

در خصوص اینکه مولفه‌های پیروزی و موفقیت انتفاضه چیست باید گفت هر انتفاضه مردمی و خیزش و قیام موفق مردمی نیازمن چند مولفه و نکته است.

مطلب اول اینکه خود این مردم از همه اقشار به این باور رسیده باشند که تحت ظلم واقع شده‌اند و این ظلم از ناحیه رژیم صهیونیستی است. و در برابر این ظلم واکنش نشان دهند. اکنون این واکنش به رژیم صهیونیستی منتقل شده و ان را دست پاچه و مضطرب کرده است. برای بیان دلشوره و نگرانی رژیم صهیونیستی مثالی عرض می کنم. چند روز قبل خانمی با خودرو خود در حال رانندگی بوده است تصادفی صورت می گیرد. و در نتیجه آن کیسه هوا درست عمل نمی‌کند و پودری متصاعد می‌شود سربازان رژیم صهیونیستی دست پاچه آن خانم را به رگبار می‌بندد و به شهادت می رساند. اما برای توجیه کار خود این را عملیات تروریستی می‌نامد . یا صحنه و اتفاق دیگری است که خانم محجبه‌ای به نام اسرا عابد از طرف 7 سرباز تا بن دندان مسلح محاصره می شود و از پا در می‌آید .

عامل دوم بسیج همگانی و سراسری است . جهاد و حماس این طور نیست که در صحنه حضور نداشته باشند. هستند. شهید مهند حلبی از جهاد اسلامی است. شهید حسان از حماس. شهید احمد عبدالرحمن از حماس و شهدای دیگری هم از گروه های مستقل هم هستند. اما از نظر جغرافیایی الان ما شاهد یک خیزش سراسری در سرتا سر فلسطین هستیم. از رفح تا ناقوره.

عامل سوم همین نخبگان فلسطینی هستند. نویسندگان و نخبگان فلسطینی هستند. اینها نقش بسزایی داشتند.

رهبران فلسطینی انتفاضه اول و دوم را به شکست رساندند

برای اینکه ما بتوانیم بگوییم که انتفاضه ادامه پیدا خواهد کرد دو عامل بسیار مهم است.یک مردم و یکی رهبری انتفاضه است. اینکه از چه طرفی چه کسی این را رهبری خواهد کرد و به پیش خواهد برد مهم است .

چون ما تجربه انتفاضه اول را دیدیم که با توافق نامه اُسلو به شکست رساندند و انتفاضه دوم را با قطع ارتباط بین غزه و کرانه باختری. بنابراین این نگرانی وجود دارد که مبادا این انتفاضه سوم را هم به شکست برسانند .

عامل چهارم در این میان، خود پشتوانه جهان اسلام و جهان عرب است. انچه که مهم است اینکه این جوانانی که الان به پا خاسته اند، به این باور برسند که جهان عرب و جهان اسلام پشت سر انها هستند و انها را حمایت خواهند کرد.و اینکه احساس نکنند تنها هستند و سرخورده شوند بلکه بر عکس، باید تشویق شوند تا این خیزش و قیام ادامه پیدا کند .

بحث حمایت کشورهای اسلامی از فلسطین نکته مهمی است در افکار عمومی این‌طور مطرح شده که روابط حماس و جمهوری اسلامی دست خوش تغیراتی است. همه می دانند که حامی جدی مقاومت اسلامی، ایران و سوریه بوده‌ است اما چند وقتی است که به نظر می‌رسد میان ایران و حماس فاصله رخ داده و حماس به کشورهایی نظیر عربستان و قطر متمایل شده است.

عامل اتحاد بین ما و جمهوری اسلامی ایران فلسطین است. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی پیروز شد، امام با ادبیات روشنی کار را شروع کرد که یکی از محورهای اصلی آن آرمان فلسطین و آزاد سازی آن بود . امروز هم جمهوری اسلامی ایران بر همان موضع سابق خود است. ما در شرایط خاصی به سر می بریم و مسائل مهم و حیاتی داریم. ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت مجدد خود داریم. نمی خواهم در رابطه با آنچه که شما در تحلیل سیاسیتان مطرح کردید بگویم رهبری مقاومت به نقطه دیگری رفته. اما به شما اطمینان می دهم که موضع حماس در قبال آرمان فلسطین همان رهایی و آزاد سازی فلسطین از بحر تا نهر است. ما مجددا نیازمندیم به وحدت خودمان باید اختلافاتی که اصلا به مساله فلسطین ربط ندارد کنار بزنیم. ما یک طرح مشترک داریم که آزادی قبله اول مسلمانان است.

حماس در مساله سوریه بی‌طرف است من خیلی مایلم که اینجا دیدگاه رهبران دو کشور فلسطین و اندیشه انقلابی را بخواهیم عرض کنیم مقام معظم رهبری چند روز قبل در جمع عزیزانی از علما و روحانیون اعلام کرد که پیش بینی کردند که تا 25 سال اینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی نخواهیم داشت. شهید شیخ احمد یاسین با وقایع قرانی استنباط کرده بودند که در سال 2027 رژیم صهیونیستی ادامه حیات نخواهد داشت . یعنی در همان چارچوب زمانی که رهبری تعیین کردند می‌گنجد.

مساله سوریه، مساله عادی نیست. حلقه واسط ایران با فلسطین و لبنان، سوریه بوده است. و ایران را به گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان متصل می‌کرد. برای من مهم است بدانم نگاه حماس به ماجرای سوریه چطور است؟

آرزوی قلبی من این است که کشور سوریه از امنیت و صلح برخوردار شود. حماس چند روز قبل در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) در رابطه با تحولات سوریه بیانیه‌ای صادر کرده است در این بیانیه حماس اعلام کرد در مسائل داخلی سوریه هیچ گونه دخالتی ندارد و هر گونه دخالت در امور داخلی در سوریه را تکذیب می کند. در آن به صراحت اعلام شد حماس هیچ گونه ارتباطی با گروه‌های نظامی در داخل سوریه ندارد و هر گونه ارتباط با گروه های مسلح را چه له و چه علیه بشار اسد را نفی می‌کند. حماس در بند سوم این بیانیه تاکید می‌کند که در حوادث سوریه هیچ مصلحتی ندارد و جنگش داخل سوریه نبود و تنها علیه رژیم صهیونیستی است . هدف غایی حماس از ابتدا ازادی فلسطین از نهر تا بحر بوده و هست.

در این بیانیه حماس از همه طرف ها در داخل سوریه خواسته که فلسطینیان را از این معادله خارج کنند و بی طرف بگذارند و همین طور اردوگاه هایی که در داخل سوریه است را وارد مسائل سوریه نکنند و برای سوریه امنیت و ثبات ارزو خواهد داشت.

با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها