دولت یازدهم فاقد اتاق فکر است/خاستگاه سياسي روحانی با اصلاح‌طلبان متفاوت است

کد خبر: 506897

مسئوليت يك رئيس‌جمهور تنها به حوزه‌هاي سياسي، حقوقي و اقتصادي محدود نمي‌شود. رئيس‌جمهور در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي نيز مسئوليت دارد.

سرویس سیاسی فردا؛ روزنامه آرمان: مصطفی معین، وزیر سابق علوم معتقد است که دولت روحانی فاقد اتاق فکر است و باید در همه حوزه ها این اتاق تشکیل شود. بخشی از گفتگوی معین با روزنامه آرمان در ادامه می آید:
چه انتقاداتي را به دولت آقاي روحاني وارد مي‌دانيد؟ آيا آقاي روحاني موفق شده فضاي سياسي پويا و بانشاطي را كه در دوران مبارزات انتخاباتي وعده داده بود محقق كند؟ به نظر شما آقاي روحاني پس از فراغت از برجام بايد چه مسائلي را در دستور كار خود قرار بدهد؟
بنده سابقه آشنايي و دوستي قديمي با آقاي روحاني دارم و ايشان را از دوره اول مجلس شوراي اسلامي كه همكار بوديم مي‌شناسم. ايشان انسان باهوش و باتدبيري است كه از سعه صدر و درايت كافي در حل مشكلات مختلف برخوردار است. به نظر من آقاي روحاني نياز به يك اتاق فكر بسيار قوي دارد. تشكيل اين اتاق فكر نيز بايد توسط خود رئيس‌جمهور صورت بگيرد. در شرايط كنوني در برخي كشورها روساي جمهور از مشاوران بسيار زبده‌اي بهره مي‌برند كه برخي از آنها در زمينه تخصصي خود برنده جايزه نوبل شده‌اند.
در دو سال گذشته آقاي روحاني فاقد اين اتاق فكر بوده‌اند؟
بله، تاحدودي اين وضعيت وجود داشته است.
آقاي روحاني در چه زمينه‌هايي بايد اتاق فكر تشكيل بدهد؟
به نظر من آقاي روحاني بايد در همه حوزه‌ها اتاق فكر تشكيل دهد. مسئوليت يك رئيس‌جمهور تنها به حوزه‌هاي سياسي، حقوقي و اقتصادي محدود نمي‌شود. رئيس‌جمهور در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي نيز مسئوليت دارد. در اين زمينه حق تقدم با مسائل اجتماعي است و آقاي روحاني در ابتدا بايد يك اتاق فكر منسجم و كاربردي در زمينه مسائل اجتماعي تشكيل بدهد و سپس به مسائل اقتصادي و سياسي بپردازد. متاسفانه بسياري از انرژي دولت آقاي روحاني در دو سال گذشته معطوف به حل مشكلات اقتصادي باقيمانده از دوران هشت ساله دولت قبلي شده است. به همين دليل دولت در رسيدگي به مسائل ديگر با مشكل مواجه شده است. در شرايط كنوني يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي دولت آقاي روحاني مساله بيكاري و اشتغال جوانان است.
دولت آقاي روحاني به چه ميزان در زمينه توسعه سياسي موفق عمل كرده است؟
اين مساله به تازگي در دستور كار دولت قرار گرفته است. دولت آقاي روحاني به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي مجبور شد در ابتدا انرژي خود را معطوف به حل سياست خارجي كند و سپس به مسائل داخلي توجه كند. آقاي روحاني به دليل سابقه ممتازي كه در زمينه سياست خارجي داشت تلاش كرد موفقيت در زمينه سياست خارجي را پشتوانه‌اي براي حل مسائل داخلي قرار بدهد. به نظر من اگر آقاي روحاني مسائل خارجي و داخلي را به صورت همزمان پيگيري مي‌كرد و يك تعادل در اين زمينه به وجود مي‌آورد با شرايط مساعدتري براي حركت در آينده مواجه مي‌شد. دليل اصلي انتخاب اين استراتژي نيز پس‌لرزه‌هاي باقيمانده از سوءمديريت در دوران هشت ساله دولت گذشته بوده است. آقاي روحاني بايد به افكار عمومي نشان دهد در راستاي وعده‌هايي كه در دوران کارزار انتخاباتي داده است حركت مي‌كند. به همين دليل ايشان بايد مساله آزادي در زمينه‌هاي مختلف را در دستور كار خود قرار بدهد. هفتم اسفندماه مي‌تواند منشأ تحولات بزرگي در آينده شود و نوع نگاه بسياري از افراد را نسبت به حل مشكلات كشور تغيير دهد. نگاه به مقوله «انسان» بايد در ايران تغيير كند. انسان داراي چند حقوق اساسي و مسلم است كه در رأس آنها مساله آزادي قرار دارد. انسان ذاتا آزادي‌خواه خلق شده است. انسان عدالت‌خواه و توحيدي آفريده شده و خواستار حقوق برابر با همنوعان خود است. در نتيجه اين مسائل بايد در دستور كار دولت آقاي روحاني قرار بگيرد.
حسن روحاني در كجاي بازي اصلاح‌طلبان قرار گرفته است؟ وي در تاريخ اصلاح‌طلبي چه نقشي خواهد داشت؟ آيا وي يك ابزار براي عبور جريان اصلاحات از موانع كنوني است يا اينكه يك هدف به شمار مي‌رود؟
آقاي روحاني در برخي مسائل مانند تدبير و عقلانيت، نگاه جهاني، نگاه به آينده و ايجاد اميدواري در بين مردم با جريان اصلاحات اشتراك نظر دارد اما خاستگاه سياسي ايشان با اصلاح‌طلبان متفاوت است و به يك جريان ديگر سياسي تعلق دارد. با اين وجود محل تلاقي آقاي روحاني با جريان اصلاحات در يك مقطع مهم تاريخي مانند انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ بوده است. در چنين شرايطي اصلاح‌طلبان با حمايت سياسي و اجتماعي خود نقش تعيين‌كننده‌اي در پيروزي آقاي روحاني در انتخابات داشتند. در دو سال گذشته نيز جريان اصلاحات هيچ‌گونه چشمداشتي نسبت به آقاي روحاني نداشته و از هيچ‌گونه كمك و مشورتي نيز دريغ نكرده است. اين مساله كه آينده به چه صورت پيش خواهد رفت به مردم و عملكرد آقاي روحاني بستگي دارد. اين مردم هستند كه آينده سياسي كشور را رقم مي‌زنند. اگر آقاي روحاني موفق شود به وعده‌هايي كه به مردم داده به خوبي عمل كند مردم دوباره از ايشان حمايت خواهند كرد. اما اگر چنين رويكردي وجود نداشته باشد ممكن است مردم تصميم ديگري اتخاذ كنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها