قنبری: مردم به جای اشخاص «احزاب» را انتخاب کنند

کد خبر: 868044

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: مردم باید احزاب را انتخاب کنند نه اشخاص چرا که در این صورت افرادی انتخاب می‌شوند که موج سوار باشند.

قنبری: مردم به جای اشخاص «احزاب» را انتخاب کنند

خبرگزاری فارس: داریوش قنبری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، صبح امروز (پنجشنبه ۱۵ شهریور) در هفدمین کنگره حزب مردم سالاری که در تالار آدینه تهران برگزار شد، با اشاره به وضعیت احزاب سیاسی در دیگر کشور‌ها اظهار داشت: امروز شکل سیاست در کشور‌های توسعه نیافته به گونه‌ای است که هویت سیاسی به شکل شخصی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه جوامع دارای پیچیدگی‌هایی است که با تفکرات شخصی نمی‌توان آن را اداره کرد، افزود: حتی دیکتاتور‌ها هم به این نتیجه رسیده اند نیاز به احزاب دارند و به روش تک حزبی روی آورده اند.

این نماینده اسبق مجلس با تاکید بر اینکه ادامه جوامع امروز نیاز به تفکر حزبی دارد، خاطرنشان کرد: در ایران تاریخ مدرن سازی دولت و تحزب یکسان است و بعد از انقلاب مشروطیت ما شاهد احزاب سیاسی در کشور هستیم.

قنبری ادامه داد: احزاب بر اساس شکاف در جامعه پدید می‌آیند و اگر در جامعه دو جناح سیاسی مدرن وجود دارد ادامه همان شکاف بر اثر مدرنیسم است.

به اعتقاد وی یکی از ضعف‌های اساسی احزاب در حال حاضر این است که توجه زیادی به شکاف‌های جامعع نمیشود و توسعه سیاسی با ۱۶۰ حزب سیاسی کشور ما در تناقض است.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری می‌گوید که جامعه ما در بهترین حالت ظرفیت احزاب دوگانه و چهارگانه دارد و آن اقتصادی و مدرنیسم است.

قنبری اضافه کرد: آنچه در جامعه ما وجود دارد فعلا جبهه‌های سیاسی که در برگیرنده احزاب هستند.

وی با بیان اینکه احزاب دز کشور ما تعیین کننده نیستند، تاکید کرد: احزاب حتی در انتخابات هم دخالتی ندارند. از نمایندگان می‌خواهم قانون انتخابات برای حضور و نقش احزاب در کشور مشخص شود.

وی در همین خصوص به نظام حزبی کشور ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: ترکیه نظام حزبی خوبی دارد و مردم احزاب را انتخاب می‌کنند. مردم باید احزاب را انتخاب کنند نه اشخاص چرا که در این صورت به پوپولیست دچار می‌شویم و افرادی انتخاب می‌شوند که موج سوار باشند.

قنبری اعتقاد دارد که دچار بی‌هویتی سیاسی هستیم و در همین خصوص به فراکسیون‌های موجود در پارلمان اشاره و بیان کرد: فراکسیون‌های سیاسی مجلس عقبه‌های احزاب هستند و باید عقبه‌های احزاب را اجرایی کنند، اما در مجلس این چنین است؟ اصلا فراکسیون‌ها با احزاب ارتباط دارند؟ تا زمانی که دچار بی هویتی سیاسی هستیم باید منتظر بحران‌هایی مثل امروز باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه جناح‌ها و احزاب باید مسئولیت کار‌های خود را به عهده بگیرند گفت: وضعیت فعلی باعث شده جناح‌ها از عقبه خود غفلت کنند و به موج سواری دچار شدند.

وی اضافه کرد: جریانی که هیچ دخالتی در این اوضاع ندارد را مقصر می‌دارند. نیاز به فکر سیاسی ندارد که بفهمیم مقصر شرایط فعلی کدام جریان است که موجب تحریم‌ها هم هستند. این جریان از اصلاحات و دولت طلبکار است و اصلاح طلبان باید مراقب باشند که این جریان با استفاده از موج پوپولیستی به اصلاحات آسیب نزنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها