موافقان استانی شدن انتخابات مجلس چه می‌گویند؟

کد خبر: 911721

نمایندگان موافق طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نظرات و دیدگاه‌های خود را در نشست علنی امروز پارلمان مطرح کردند.

موافقان استانی شدن انتخابات مجلس چه می‌گویند؟

خبرگزاری تسنیم: عبدالله رضیان نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی) پارلمان و در جریان بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس، در موافقت با کلیات این طرح، گفت: در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل ارتباط نزدیک میان مردم و حاکمیت و نیز مردم و مجلس، چالش‌های زیادی در نحوه و نوع انتخاب نماینده مجلس داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در جهت ارتقاء و بالا رفتن کارکرد مجلس، افزایش ظرفیت مجلس، حل مشکلاتی که نمایندگان در ارائه کارکرد مثبت دارند و نیز ارتقاء سطح دموکراسی، اعتبار بخشیدن به فرهنگ سیاسی کشور و همین طور افزایش شأن نمایندگی، ناگزیر می‌بایست تغییراتی در قانون انتخابات صورت گیرد، اظهار داشت: بنابراین، استانی شدن انتخابات مجلس و همین طور افزایش مشارکت گروه‌های سیاسی و مردم در استان، می‌تواند در تعیین نمایندگان پارلمان نقش بسزایی داشته باشد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: در گذشته این تغییرات در پایان هر دوره مجلس مطرح می‌شد و شائبه آن را به‌وجود می‌آورد که نمایندگان به دنبال حل مشکل خود هستند، اما اکنون در زمان مناسبی مطرح شده است.

رضیان تصریح کرد: نمایندگان در شرایط فعلی انتخابات مجلس، فرمانبر افرادی خاص در حوزه‌های انتخابیه‌شان هستند؛ تصویب این طرح موجب از بین رفتن حاشیه‌های انتخابات مجلس، نظیر خرید رأی و شائبه تقلب می‌شود.

وی تأکید کرد: در طول ۳ دهه اخیر، محور بسیاری از مشکلات، منطقه‌ای و محلی بوده است، در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور و روابط با کشور‌های دنیا از مهم‌ترین چالش‌های کشور است، بنابراین باید به موضوع به شکل کلان نگاه کنیم و نمایندگان نیز از شأنیت و وزانت بیشتری برخوردار باشند.

براساس این گزارش، همچنین، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس نیز در موافقت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: سابقه این طرح مربوط به مجلس هفتم است که با سه نگاه ارتقا و کارآمدی شورا‌های شهر و روستا، شکلگیری و تقویت احزاب و نیز تقویت و ارتقا و افزایش قدرت مجلس، پایه‌گذاری شده بود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس اضافه کرد: امروز راهی جر این نداریم که تفکر و نگاه ملی را در کشور نهادینه کنیم، در نتیجه کانون تصمیم‌گیری نظام که مجلس شورای اسلامی است، باید به یک مرکز تفکر ملی تبدیل شود، بنابراین باید نگاه بخشی، قومی و قبیله‌ای از درون این نهاد برچیده شود.

کاتب، استانی شدن انتخابات را موجب لطمه به امنیت ملی کشور ندانست و اظهار داشت: این طرح باعث کاهش اختلافات شهرستانی، قومی و قبیله‌ای و نیز تقویت جامعه اقلیت‌ها می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با تأکید بر اینکه مردم در حوز‌ه‌های انتخابیه نمایندگان، توقع دارند که موکلان‌شان در کوچک‌ترین مسائل ورود کرده و آن‌ها را حل و فصل کنند، خاطرنشان کرد: تداوم این رویه موجب انتقاد مجریان دستگاه‌های اجرایی و غافل شدن نمایندگان از مأموریت اصلی‌شان می‌شود.

همچنین، سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس در این جلسه، در موافقت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات، مطابق قانون اساسی و اصل ۶۴ است که به مجلس اجازه می‌دهد، حوزه انتخابیه و محدوده آن را تعیین کند.

وی افزود: ما نباید مروج استناندارد‌های دوگانه در کشور باشیم، البته در برخی استان‌ها، انتخابات به صورت استانی یا شبه استانی برگزار می‌شود. استانی شدن انتخابات مجلس موجب ارتقاء سطح مجلس و تقویت شایسته‌گزینی، دوری از حرکات پوپولیستی در انتخابات و همین طور تقویت احزاب و تشکل‌های مردمی می‌شود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: کاهش گمان تقلب و خرید و فروش آرا، کاهش هزینه‌های سیاسی برای دستگاه‌های نظارتی، کاهش هزینه امنیتی و دعوا‌های بین شهری، کمرنگ شدن روابط قبیله‌ای، فامیلی و تعلقات شهری، تقویت پشتوانه آراء مردمی و حفظ سهمیه حوزه انتخابیه موجود در شهرستان‌ها از مزیت‌های طرح اصلاح قانون انتخابات و استانی شدن این انتخابات است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها