طرح ترافیک جدید و بهره‌برداری مادی از گره‌های ترافیکی پایتخت

کد خبر: 768442

بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله و ارائه طرح های غیرکارشناسی یک بار برای همیشه شر ترافیک و آلودگی هوا را از سر مردم کم کنیم و این کار میسر نخواهد شد، مگر با تمرکز مسئولیت ها، جلوگیری از اقدامات جزیره ای، ارائه طرح های کارشناسی شده و استفاده از تجربیات جهانی.

طرح ترافیک جدید و بهره‌برداری مادی از گره‌های ترافیکی پایتخت

سرویس اجتماعی فردا: دیر زمانیست تن تهران بیمار است. مسئولان امر نیز بی توجه به این تن بیمار تنها با وعده و وعید مردم را سرگرم می کنند و از رفع این کسالت خبر می دهند. در این میان آلودگی هوا و ترافیک انگار به یک معضل لاینحل مبدل شده است. پیچیدگی های مسئولیتی و همچنین، نبود مکانیزم واحد برای مدیریت این موضوع سبب شده تا اقدامات جزیره ای افاقه نکند. در زمان مدیریت شهری سابق، قالیباف شهردار وقت تهران خواستار ارائه مسئولیت های لازم برای رفع همزمان آلودگی هوا و ترافیک تهران شد. برخی از نمایندگان مجلس برای تحقق آن با ابتکار معاون وقت سازمان محیط زیست به عنوان نماینده دولت به گفت و گو نشتسند. اما او از ارائه این مسئولیت ها طفره رفت تا آسمان آبی برای شهروندان همچنان یک رویا باشد.

در این میان طرح هایی مسکن وار همچون طرح ترافیک نیز نسخه هایی است که تاکنون جواب نداده است. حال که این طرح و طرح های مشابه آورده ای برای شهروندان نداشته و نتوانسته گرهی از مشکلات مردم باز کند، به نظر می رسد تیم جدید مدیریت شهری قصد دارد با دستکاری در مفاد طرح ترافیک نگاهی درآمدزا به معضل ترافیک تهران داشته باشد تا حداقل اگر برای مردم آبی گرم نمی شود، از این قِبل بودجه شهرداری پروپیمان تر گردد.

چندی پیش حسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در تشریح طرح ترافیک جدید گفته بود: «در طرح جدید ترافیک، هر خودرویی حساب کاربری داشته و مبلغی را افراد شارژ می‌ کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می‌ شوند بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، از این حسابشان مبلغ کسر می‌ شود، اگر یک ساعت، یک روز یا ۵۰ روز است، از حساب‌شان برداشته می‌ شود.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: به این ترتیب برای افرادی که از این سه قسمت در طول روز استفاده می‌کنند تفاوت قائل شده‌ ایم و عوارض را هم سه قسمت کرده‌ ایم، به این ترتیب مردم می‌ توانند زمان سفر خود را مدیریت کنند. در طرح قدیم ترافیک، مدیریت ترافیک نداشته ‌ایم، اما در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی عبور و مرور کند، باید ۳ برابر افراد دیگر عوارض بدهد.

معایبی که در طرح مذکور و در نگاه اول کاملا به چشم می خورد عدم در نظر گرفتن برخی مولفه های اولیه و بدیهی ست که بیانگر ارائه ی طرحی «ابتر» و «باری به هر جهت» است. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری از تقسیم بندی زمان ورود به طرح سخن می گوید. اما آیا او مطلع نیست که ارزان تر کردن ورود به طرح در ساعات غیرپیک آن هم به میزان 70درصد به تحریک استفاده مردم از خودرو شخصی می انجامد و همین نکته زمینه را برای تشدید ترافیک در ساعات غیرپیک - 10 صبح تا 16 عصر - فراهم خواهد کرد؟

از دگرسو، با در نظر گرفتن عملیاتی شدن این طرح دیگر شاهد تفکیک خودروها به زوج یا فرد نیستیم. عملا تمام خودروها آزاد هستند با پرداخت هزینه خود را به محدوده این طرح برسانند و زمینه را برای رشد افسارگسیخته ترافیک در سطح شهر فراهم کنند. همین که هیچ محدودیتی - حداقل در طرح ارائه شده - برای ورود خودروها به طرح مذکور در نظر گرفته نشده، بیانگر تایید افزایش بیش از پیش ترافیک در سطح شهر است. از سوی دیگر نکته مهم و اساسی که در این طرح به آن توجهی نشده است، درنظر نگرفتن محدودیتها برای خودروهای فرسوده، دودزا و غیراستاندارد خصوصا خودروهای کاربراتوری است. همچنین، نداشتن برنامه ای مشخص و روشن برای موتورسیکلت ها که به تنهایی بخش مهمی از آلودگی هوا و آلودگی صوتی را یدک می شکند نیز مصداقی برا ناقص بودن طرح مذکور است.

بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله و ارائه طرح های غیرکارشناسی یک بار برای همیشه شر ترافیک و آلودگی هوا را از سر مردم کم کنیم و این کار میسر نخواهد شد، مگر با تمرکز مسئولیت ها، جلوگیری از اقدامات جزیره ای، ارائه طرح های کارشناسی شده و استفاده از تجربیات جهانی. به نظر می رسد دود نگاه درآمدزا به مقوله ترافیک پایتخت، تنها به چشم مردم خواهد رفت. بهتر است مسئولین شهری به جای نگاه منفعت طلبانه و سرمایه سالارانه نسبت به گره های ترافیکی کلانشهر تهران، با اندیشه ای غیرمادی در راستای رفع آن گام بردارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها