پانته‌آ بهرام:«روشن»خیلی خاله‌شادونه بود

کد خبر: 245219

در اوایل فیلم ما تا حدی با خوش‌بینی این شخصیت مواجه هستیم و او این خوش‌بینی را با خود حمل می‌کند

فارس: «پانته‌آ بهرام» در خصوص نقش خود در فیلم «روز روشن» گفت: در ابتدا به کارگردان گفتم این نقش خیلی خاله‌شادونه است و یک نوع خوش‌بینی را با خود حمل می‌کند. نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «روز روشن» در سومین روز از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور حسین شهابی کارگردان، پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، روناک یوسفی و سودابه بیضایی بازیگران، محمدرضا سکوت فیلم‌بردار، غلامرضا گمرکی تهیه‌کننده، محمدرضا شهیدی‌فر مجری در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. بنا بر این گزارش، شهابی در ابتدای این نشست گفت: من پیش از این چند فیلم کوتاه ویدیویی ساخته‌ام و «روز روشن» اولین فیلم سینمایی من است. این فیلم یک رئال اجتماعی است و دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی روز باعث نوشتن فیلم‌نامه شد. فیلم‌نامه آن را با کمک چند جامعه‌شناس و روانشناس در سال 89 ثبت کردیم و تا سال 91 منتظر فرصتی برای ساخت آن بودیم. وی در ادامه در مورد موضوع فیلم گفت: موضوع فیلم قصاص و نجات جان یک نفر اعدامی است که بهانه‌ای برای واکاوی یک سری مسائل و آدم‌هایی است که در این جریان درگیر می‌شوند. شهابی در ادامه بیان داشت: شخصت‌های فیلم به عمد بی‌آغاز و بی‌پایان هستند و تمام شخصیت‌ها بی‌شناسنامه است من اجازه دادم شخصیت‌ها با اعمال و رفتارشان شناخته شوند چرا که به نظر من شخصیت یک برچسب اجتماعی است. به گزارش فارس، در ادامه این نشست محمدرضا سکوت در مورد نحوه فیلم‌برداری فیلم گفت: بستری که فیلم‌ روی آن سوار است و موضوع را به جلو می‌برد ما را ناچار کرد که یک نوع عدم گریز از گرفتن دوربین روی دست داشته باشیم. وی اظهارداشت: تنگی جا و بودن در ماشین شرایطی را فراهم کرد که ما از دوربین سبک‌تر استفاده کنیم البته در ابتدا مخالف این امر بودم اما بعد این کار را انجام دادیم فضا پاییزی بود و در حد امکان سعی کردیم نورها را کنترل کنیم. وی در پاسخ به این که چه کاری انجام دادید ذهن مخاطب از قالب تله‌فیلم به فیلم سینمایی کشیده شود، گفت: ماجرای فیلم و فضای آن کاملاً سینمایی بود و ما هیچ تصوری از تله‌فیلم نداشتیم. سکوت با اشاره به پخش دیجیتالی فیلم بیان داشت: شاید بیننده در ابتدا از پخش دیجیتالی راضی نباشد چرا که مخاطب به پخش فیلم 35 میلیمتری عادت کرده است اما اگر تصوری مبنی بر تله فیلم بودن این فیلم ایجاد شده به خاطر نماهای بسته فیلم است. شهابی در ادامه سخنان سکوت گفت: دیالوگ‌ها تصویرساز هستند هر صدا اتفاقی را دنبال می‌کند و هر مدیوم و قاب‌بندی می‌تواند اثر قابل تأملی باشد. در ادامه این نشست مهران احمدی بیان داشت: زنده باد سینمای مستقل شب گذشته استاد من آقای جهانگیر الماسی گفتند ما فیلمی غیر دولتی نداریم اگر هست نام ببرید و آقای گبرلو یادشان رفت بگویند که فیلم «روز روشن» فیلم غیردولتی است. من خانم بهرام، آقای شهابی از جیب خودمان تاوان این سینمای مستقل را داده‌ایم امیدوارم سال آینده نیز فیلم مستقل در جشنواره وجود داشته باشد و من به همین امید زنده‌ام. در ادامه جلسه پانته‌آ بهرام بیان داشت: خوشحالم که در جمع شما هستم چرا که می‌دانم دلیل اینکه همه ما دور هم گرد آمدیم علاقه مشترکمان به پدیده‌ای به اسم سینما است. وی در تفاوت نقش در این فیلم با سایر فیلم‌ها گفت: هر بازیگری علاقه‌مند و به دنبال مقایسه خودش با خودش است و سعی می‌کند از خودش جلو بزند. بهرام در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: من اعتقاد دارم کاراکترم در این فیلم پیچیده نیست بلکه این کاراکتر در شرایط پیچیده اجتماعی قرار می‌گیرد من ابتدا که می‌خواستم این فیلم را بازی کنم به آقای شهابی گفتم این شخصیت خیلی خاله شادونه است یعنی دختری است که تنها با کودکان و پدر و مادرهای آنها رابطه داشته و یک خوش‌بینی خاصی در او وجود دارد. این شخصیت کم کم با همین باور و ایده در شرایط سخت اجتماعی قرار می‌گیرد. وی افزود: در اوایل فیلم ما تا حدی با خوش‌بینی این شخصیت مواجه هستیم و او این خوش‌بینی را با خود حمل می‌کند و هر بار یک ضربه یک اتفاق متعجب می‌شود، آسیب می‌بیند و باورش تغییر می‌کند. بهرام در ادامه بیان داشت: مدعی هستم ماجرای عاشقانه‌ پایان فیلم به اندازه و ظریف اتفاق افتاد و فیلم را گرم کرد و انگیزه کارکتر را برای کارهایش روشن می‌کند. عاطفه‌ای که ما در طول فیلم نیاز داشتیم در پایان فیلم کامل می‌شود. این بازیگر سینما در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از صدابردار فیلم گفت: صدابرداری این فیلم کار سختی بود چرا که آقای اردلان باید در برخی از صحنه‌ها صندوق عقب ماشین می‌نشستند و با وجود قد بلندش مجبور بود که بوم صدا را روی صندلی عقب ماشین قرار دهد. مهران احمدی در مورد ایفای نقش خود گفت: من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و به نظرم بازیگر کسی است که توان ایفای نقش متفاوت قابل باور و قانع‌کننده را داشته باشد. هر کسی این کار را انجام دهد قابل احترام است. به گزارش فارس، امید کربلایی‌زاده بازیگر نقش پیک موتوری نیز گفت: من از دنیای تئاتر آمده‌ام و این اولین کار سینمایی من است من باید از حمایت خانم پانته‌آ بهرام که بازیگر خوب تئاتر و سینما است تشکر کنم و اگر نقش من قابل قبول بوده به خاطر حمایت‌ها و بازیگران خوبی چون مهران احمدی و پانته‌آ بهرام است. در ادامه این نشست شهابی در خصوص عدم استفاده از موسیقی در فیلم علی‌رغم تحصیل در رشته موسیقی گفت: به هر حال کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد اما در حقیقت به خاطر احترام به موسیقی به نظرم باید در کاری که به موسیقی ارتباطی ندارد از آن استفاده نکنیم. این فیلم یک درام دیالوگ‌محور است و نیاز به موسیقی در آن نیست. وی در ادامه بیان داشت: اگر در پایان فیلم پویان از زندان آزاد می‌شد این فیلم تبدیل به یک تله فیلم می‌شد. کارگردان فیلم «روز روشن» در خصوص اینکه چرا به کیانی (راننده آژانس) این همه اطلاعات داده می‌شود، گفت: شما فکر کنید که سوار یک تاکسی می‌شوید راننده‌های تاکسی اغلب پرحرف هستند و این راننده نیز دوست دارد وقتی به خانه می‌رود ماجرای جالبی برای تعریف کردن داشته باشد. در بخشی دیگر از این نشست خبری غلامرضا گمرکی تهیه فیلم گفت: من از دوستان سپاس‌گزارم که در بدترین شرایط آب و هوایی پشت ما را خالی نکردند. فیلم‌نامه این فیلم را یک سال پیش آقای شهابی در اختیار من گذاشتند و من فکر می‌کنم کار خدا بود که بعد از فیلم «این زن حرف نمی‌زند» به به دنبال تهیه این فیلم رفتم. وی افزود: به نظرم آقای شهابی خیلی خوش‌شانس هستند در شرایطی که همه فکر می‌کردند برف و باران اجازه کار نمی‌دهد، کار انجام شد ما 32 جلسه کار کردیم و تمام تلاش‌مان این است این فیلم را در خارج از کشور و فستیوال‌های خارجی نیز شرکت دهیم. به گزارش فارس، سودابه بیضایی دیگر بازیگر این فیلم گفت:‌ من نقش افشار را به این دلیل دوست دارم که شخصیت پیچیده‌ای دارد در ابتدا برداشت مخاطبان از ابتدا تا پایان فیلم از این شخصیت تغییر می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها