توصیه آیت‌الله مکارم شیرازی به روحانیون

کد خبر: 376568

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: روحانیون و علما برای مقابله با فرقه‌های ضاله باید با شبهات آنها آشنا شوند زیرا شبهه‌شناسی و پاسخ به شبهه یک فن است و دشمن با این روش به میدان آمده است.

تسنیم: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، پیش از ظهر امروز در جمع علما، روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به ایام ماه محرم، اظهار کرد: خوشحالم از اینکه در این ایام پر فیض ماه محرم‌الحرام و ماهی که جهان اسلام به آن افتخار می‌کند و بزرگ‌ترین حادثه تاریخ در آن واقع شده در جمع شما هستم.

توجه به پیام عاشورا و اهداف امام حسین (ع) در کنار سوگواری محرم ضروری است

وی با بیان اینکه خوشبختم که شما بزرگان این شهر، علما، فاضلان، استادان و طلاب عزیز را در این مجلس پرفیض و در جایی که به نام مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) نام‌گذاری شده زیارت می‌کنم، افزود: ماه محرم پیام‌های زیادی دارد و مهم این است که در کنار سوگواری‌های این ماه به پیام‌های آن و اهداف امام حسین(ع) که در جریان قیام دنبال کردند دقت کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ادعیه وارد شده در زیارت‌نامه‌ها، خاطرنشان کرد: اهداف قیام امام حسین(ع) در زیارت‌نامه‌ها آمده و در خطبه‌هایی که امام حسین(ع) در اثنای قیام و پس از آن توسط حضرت زینب(س) در کوفه، توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(ع) در شام روایت شده نیز تبیین شده و برای مردم تشریح شده است.

یکی از پیام‌های عاشورا علم و دانش است

مرجع تقلید شیعیان یکی از پیام‌های عاشورا را علم و دانش دانست و گفت: امام حسین(ع) قیام کردند تا بندگان را از سرگردانی و گمراهی نجات دهند و این روایات محتوای پیام قیام را منعکس می‌کند و خارج کردن از جهالت و بردن به سمت علم و دانش از مهم‌ترین پیام‌های قیام امام حسین(ع) است.

وی با یادآوری اینکه پیامی که قیام پیغمبر اسلام(ص) بر اساس آن بنا شد برای خارج کردن مردم از جهالت بود، تصریح کرد: دفاعی که پیغمبر(ص) از علم و دانش کرده از معجزات است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پیامبر در فضای خرافات مبعوث شد، عنوان کرد: در روایات دین ما بیان شده فضیلت عالم بر عابد مانند ماه شب چهارده بر ستارگان دیگر است و لازم به یادآوری است که نخستین حوزه علمیه را پیامبر(ص) در مدینه ایجاد کردند.

مرجع تقلید شیعیان دنیای اسلام با اشاره به اینکه پیامبر در مورد اهمیت علم و دانش فرمودند: جهاد خیلی مهم است اما همه به میدان نروید و عده‌ای در شهر بمانید و احکام، اصول و فروع دین را بیاموزید و به دیگران نیز بیاموزید، بیان کرد: لازم است آنچه را آموختید نشر دهید و به دیگران برسانید و تعلیم، تعلم، ابلاغ و تبلیغ وظیفه شماست.

وی با بیان اینکه پایه اسلام بر اساس علم، دانایی، بینایی، آگاهی و آگاهی رساندن است، تأکید کرد: پایه قیام کربلا نیز بر علم و دانش بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم تدریس است، اظهار کرد: از همان ابتدای تحصیل در حوزه برای تدریس کردن آماده شوید و این یکی از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حاکمیت با علم است حتی مال هم به مدیریت علم و پرورش نیاز دارد و بدون علم، مال نمی‌تواند رشد و نمو داشته باشد، افزود: ثروت‌اندوزان هلاک شدند و فراموش شدند و حتی در حیاتشان نیز فراموش شدند اما علما ماندگارند و نام علما همواره می درخشد.

وی با تأکید بر اینکه طلاب باید افتخار کنند که در این مسیر قرار گرفته و در تمام عمر نمی‌توانند شکر این توفیق را داشته باشند، خاطرنشان کرد: خداوند این افتخار را به شما داده تا شاگرد امام صادق(ع) و سرباز امام زمان(ع) باشید و شکر باید هم به زبان و هم به عمل باشد و از آنچه آموخته‌اید به دیگران نیز برسانید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنان با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله رسانه و فضای مجازی بیشتر از همیشه در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: مبادا خیال کنید ما در مقابل آنها عقب‌نشینی کنیم زیرا تکیه‌گاه ما خدا و امام زمان(عج) است و اعتماد ما به حقانیت اسلام و معارف قوی آن است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه ما با داشتن این معارف می‌توانیم بر همه دشمنان غالب باشیم، اظهار کرد: در عراق، لبنان، سوریه و یمن پیروان اسلام در حال درخشش هستند و این توفیقات روزبه‌روز در حال گسترش است و باید با همین روند به پیش روید.

وی با بیان اینکه در استان فارس جهشی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده و زمانی شیراز مرکز علمای بزرگی در مدارس علمیه منصوریه، خان و مدارس دیگر بود، خاطرنشان کرد: زمان رضاخان درب حوزه‌های علمیه به کلی بسته شد و پس از رضاخان بزرگان شهر به ویژه سیدنورالدین شیرازی به پا خاسته و فعالیت کرده و فعالیت‌ها ادامه یافت تا امروز که تعداد زیادی حوزه برادران و خواهران در استان به ارائه خدمات به طلاب استان مشغول بوده و باید این مسأله ادامه یابد.

آیت‌الله مکارم با اشاره به اینکه در مسائل فلسفی فاعلیت فاعل و قابلیت قابل لازم است، تشریح کرد: یعنی یک سرزمین مستعد با کشاورز نمونه محصول خوب ارائه می دهد اما کشاورز خوب با زمین شوره زار نمی‌تواند محصول خوبی ارائه دهد و یا زمین خوب با کشاورز بدون تجربه محصول ارائه نمی‌دهد و نتیجه ندارد و لازم به یادآوری است که استان فارس هم زمینه فاعلیت فاعل و هم قابلیت قابل را دارد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در این استان می‌توان با امیدواری و اعتماد به نفس شیراز و استان فارس را به موقعیت علمی سابق خود بازگرداند، خاطرنشان کرد: در این استان می‌توان علما و فضلای بزرگی پرورش داد که تحقیقات و کتاب‌های آنها نه تنها در ایران بلکه در دنیا بدرخشد.

روحانیون و علما برای مقابله با فرقه‌های ضاله با شبهات آنها آشنا شوند

وی با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های منحرف، فرقه‌های ضاله و دیگر ادیان و برخی عرفان‌های کاذب و گروه‌های منحرف دیگر، تأکید کرد: باید مراقب باشید و با شبهات آنها آشنا شوید و شبهه‌شناسی و پاسخ به شبهه یک فن است و دشمن با یک مغلطه جلو می‌آید اما باید با علم و دانش جلوی آن‌ را گرفت.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه باید در مقابل شبهات دشمنان جواب‌های قوی و آماده داشت، تصریح کرد: در زمان کنونی بر کسی پوشیده نیست که عوامل گناه زیاد شده و رسانه‌های منحرف و شبکه‌های مملو از برنامه‌های فاسد و فضاهای مجازی و غیره در انحراف جوانان تلاش دارند و اگر بخواهیم از انحرافات مصون بمانیم باید سطح تقوا بالا رود.

اسیدپاشی‌های اصفهان توطئه خطرناکی از سوی دشمنان نظام است

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه باید با اخلاق و تقوی خودسازی کرده و خدا هم در این راه کمک می‌کند، عنوان کرد: اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان توطئه خطرناکی است که به وسیله دشمنان برای نتیجه‌گیری در این شرایط خاص تهیه شده و دشمن همیشه در حال توطئه است و ما باید آگاه باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها