وقتی تلویزیون سرجلسه امتحان خوابش برد!/ویلایی‌ها راهی وقت اضافه شدند/ تسویه حساب شخصی آقای کارگردان وسط اعتراضات صنفی!

کد خبر: 681381

اعتراض گروهی از مستندسازان در مقابل خانه سینما، تغییر در مدیریت شبکه نسیم و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و همچنین ادامه اکران فیلم ویلایی ها تا هفته آینده از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

وقتی تلویزیون سرجلسه امتحان خوابش برد!/ویلایی‌ها راهی وقت اضافه شدند/ تسویه حساب شخصی آقای کارگردان وسط اعتراضات صنفی!
ویلایی‌ها راهی وقت اضافه شدند/ وقتی تلویزیون سرجلسه امتحان خوابش برد!/ تسویه حساب شخصی آقای کارگردان وسط اعتراضات صنفی!
سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: هفته سوم خردادماه امسال را باید یکی از کم‌رمق‌ترین هفته‌های کشور در حوزه فرهنگی دانست. هفته‌ای که دو روز از آن به واسطه تعطیلات رسمی، عملا هیچگونه خبری در حوزه فرهنگ نداشت و اتفاقات تروریستی رخ داده در آخرین روزهای آن؛ همه حوزه‌های دیگر از اجمله فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار داد.
تغییر در مدیریت پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون
اولین اتفاقا مهم این هفته تغییر مدیر شبکه نسیم بود. شبکه‌ای در طی چند سال گذشته توانست به خوبی جای خود را در میان مخاطبان باز کند و حالا عملا تبدیل به پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون شده است. در این هفته محمد احسانی مدیر سابق شبکه یک سیما جای حسین کرمی را در مدیریت این شبکه گرفت.
احسانی در حالی بر صندلی یکی از موفق‌ترین مدیران تلویزیون در سال‌های اخیر تکیه زد که تا چند ساعت قبل از اعلام حکمش شایعات زیادی درباره احتمال حضور او در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مطرح شده بود!
نیرومند رفت، میرزاخانی آمد
تغییرات مدیریتی در عرصه فرهنگی این هفته فقط به صداوسیما محدود نبود و دامنه تغییر مدیران به بنیاد روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز رسید. «هاشم میرزاخانی» که پیش از این چند سالی در دولت دهم عهده‌دار مسئولیت انجمن سینمای جوانان بود و در سال قبل نیز مسئولیت دبیری جشنواره فیلم وحدت را برعهده داشت؛ در این هفته جای محمدحسین نیرومند را در مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گرفت.
البته از مدتی پیش و با تغییراتی که در راس مدیریت بنیاد روایت پیش آمده بود؛ تغییر در مدیریت انجمن سینمای دفاع مقدس و سایر زیرمجموعه‌های بنیاد روایت قابل پیش بینی‌ بود. انتصاب محمدرضا کردلو به سمت مدیر روابط عمومی بنیاد روایت نیز یکی دیگر از تغییرات مدیریتی در این بنیاد بود که در هفته جاری به وقوع پیوست.
ویلایی‌ها در وقت اضافه
ادامه اکران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» تا بعد از شب‌های احیا نیز از جمله خبرهای مهم عرصه فرهنگ در این هفته بود. این فیلم که پیش از این قرار بود تا روزهای پس از تعطیلات نیمه خرداد نمایش داده شود و پس از آن جای خود را به فیلم سینمایی «رگ خواب» بدهد؛ با حمایت حمید نعمت الله تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «رگ خواب» و از خودگذشتگی او برای دادن این فرصت به سازندگان ویلایی‌ها، از امتیاز اکران در سینمای سرگروهش تا یک هفته اضافه‌تر برخوردار شد.
هرچند که اساسا این فیلم قربانی تسویه حساب‌های شخصی مدیران سینمایی وزارت ارشاد و برخی از اعضای شورای صنفی نمایش با سازندگان آن شد و به همین خاطر به بهانه عدم توانایی تامین کف فروش در حال حذف از حلقه اکران عمومی بود ولی به نظر می‌رسد همین فرصت یک هفته‌ای نیز بتواند در افزایش میزان فروش این اثر موثر باشد.
تسویه حساب شخصی آقای کارگردان وسط اعتراضات صنفی!
تجمع اعتراضی مستندسازان به حذف انجمن مستندسازان سینمای ایران از بدنه خانه سینما در مقابل این نهاد صنفی یکی دیگر از خبرهای مهم فرهنگی کشور در هفته‌ای بود که گذشت. جمعی از مستندسازان معترض با حضور در این محل از مدیران خانه سینما خواستند تا انجمن مستندسازان سینمای ایران یک بار دیگر به زیرمجموعه بدنه خانه سینما ملحق شود.
برای آرام کردن معترضان، همایون اسعدیان و مرتضی رزاق کریمی اعضای هیات مدیره خانه سینما در جمع تجمع‌کنندگان حضور پیدا کرده و از حاضران دعوت کردند داخل خانه سینما حضور داشته باشند که با مخالفت حاضران همراه شد.
همایون اسعدیان که به نمایندگی از اعضای هیات مدیره خانه سینما قرار بود مثلا جمعیت را آرام کند، اقدام به طرح موضوعاتی کرد که باعث دلخوری بیشتر معترضین شد: «از آقای ابراهیم مختاری می‌خواهم که راه آقای جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی را دنبال نکنند و از همه شما دعوت می کنم که به جامعه صنفی مستندسازان بپیوندید.»
این سخنان اسعدیان همچنان با اعتراض مستندسازان حاضر در این تجمع روبه رو شد و یکی از مستندسازان در پاسخ به این سخن نسنجیده اسعدیان با فریاد گفت: «مشکلات شخصی خود و آقای مختاری را پیش نکشید.»
در نهایت این تجمع پس از چند ساعت به پایان رسید ولی وضعیت اعتراض مستندسازان هنوز نامشخص است.
وقتی تلویزیون در روز امتحان خوابش برد!
عملکرد ضعیف رسانه ملی در ارتباط با پوشش حوادث تروریستی امروز تهران؛ یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این هفته مورد توجه اغلب رسانه‌ها قرار گرفت. اینکه در یکی از بحرانی‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر کشور؛ محور اصلی انتشار اخبار، کانال‌های تلگرامی و خبرگزاری‌ها باشند؛ موضوعی نیست که به توان به راحتی از کنار آن گذشت.
شبکه خبر به عنوان اصلی‌ترین مرجع خبری رسانه ملی در روز وقوع این حادثه در حالی که اکثر شبکه‌های خبری خارجی زبان مشغول پوشش اخبار مربوط به اتفاقات تروریستی تهران بودند؛ برنامه‌های تکراری روزهای گذشته را بازپخش می‌کرد؛ برنامه‌های درباره شهریه مهدکودک‌ها و برشکاری چرم در شرکت تولیدی کفش که حتی در حالت عادی روز نیز مخاطب چندانی ندارند ولی به یک باره در میانه یک بحران امنیتی در کشور تبدیل به برنامه اصلی رسانه رسمی کشور می‌شوند.
این عملکرد با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبرو شد. واکنش‌هایی که نشان‌دهنده گلایه مردم و کارشناسان از کم توجهی رسانه ملی به نیاز مخاطب و عقب ماندن از رسانه های رقیب به ویژه شبکه های اجتماعی بود.
هر چند که صداوسیما در نهایت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس نظرات مقامات کشور نسبت به این حادثه واکنش نشان داده است ولی در مجموع به نظر می‌رسد رویکردی که رسانه ملی در ارتباط با این واکنش اتخاذ کرد؛ رویکرد نامناسب و اشتباهی بود که باز هم اعتبار و اعتماد گروهی از مردم را همچون سال 88 به این رسانه کم کرد و در نهایت رسانه ملی را تبدیل به یکی از بازندگان اصلی اتفاقات آن روز کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها