آیا روبات تلگرامی اطلاعات را شنود می کند

کد خبر: 590242

یکی از شایعاتی که در مورد روبات‌های تلگرام گفته می‌شود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما به‌کار گرفته شوند. بیشتر نگرانی کاربران هم از قابل اطمینان بودن این روبات‌ها از نظر امنیت اطلاعاتشان یا جاسوسی از اطلاعاتشان است.

روزنامه ایران: یکی از شایعاتی که در مورد روبات‌های تلگرام گفته می‌شود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما به‌کار گرفته شوند. بیشتر نگرانی کاربران هم از قابل اطمینان بودن این روبات‌ها از نظر امنیت اطلاعاتشان یا جاسوسی از اطلاعاتشان است.
به گزارش ایسنا مهران‌پور محبی - کارشناس فضای مجازی - در این باره گفت: پاسخ این سؤال در مکانیزم Privacy Mode است؛ روباتی که در حالت Privacy کدنویسی و اجرا شده است، همه پیام‌های گروه را دریافت نخواهد کرد بلکه پیام‌هایی را دریافت می‌کند که ویژگی های زیر را داشته باشند؛ همه پیام‌هایی که با یک اسلش - «/» -شروع شوند. همه پیام‌هایی که نام روبات از طریق کاراکتر @ در آن آمده باشد و پیام‌هایی که در جواب پیام‌های روبات Reply شده باشد.

به گفته این کارشناس، اگر بخواهیم در یک کلام وضعیت امنیتی روبات‌ها را بررسی و عنوان کنیم، می‌توانیم بگوییم حتی اگر مکانیزم Privacy Mode نیز غیر فعال شده باشد، خواندن همه پیام‌ها به وسیله روبات به معنی جاسوسی نیست. در واقع حتی در این حالت، روبات از همه پیام‌های شما سر درنمی آورد و تنها پیام‌هایی که برای روبات تعریف شده و معنی دار باشد، پردازش می‌شوند. در نتیجه حتی خارج از Privacy Mode نیز یک روبات توان جاسوسی چندانی به خودی خود ندارد.وی تأکید کرد: مسأله بعدی در این مورد این است که روبات می‌تواند پیام‌های خصوصی را جمع‌آوری کرده و عملاً در اختیار طراح بگذارد. این موضوع نیز منتفی است. به چند دلیل؛ دلیل اول همان موردی است که در مورد محدودیت حافظه روبات‌ها ذکر شد. تمامی پیام‌هایی که پردازش شوند، بعد از مدتی از حافظه Cloud در سرور پاک خواهند شد و تلگرام این گونه ادعا می‌کند که این پیام‌ها هرگز در سرور نمی‌ماند. وی ادامه داد: دلیل دوم آنکه عملاً حتی در صورت جمع‌آوری اطلاعاتی نظیر پیام‌ها و شماره تلفن‌ها، طراح روبات دسترسی مستقیم به آنها ندارد و همه این اطلاعات از طریق پروتکل رمزنگاری شده تلگرام به سرور واسطه منتقل و در آنجا پردازش و ذخیره می‌شوند.

وی تصریح کرد: تلگرام در حال حاضر محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام رسان در ایران بوده و کاربران بسیاری را جذب خود کرده است، لذا به‌عنوان یک راهکار کلی در استفاده از این پیام رسان، کاربران باید با افزایش دانش خود در استفاده از قابلیت‌های این نرم افزار از جمله مواجهه با روبات‌ها، امنیت اکانت خود را افزایش دهند.به گفته او برای حذف یک روبات به دو صورت می‌توانیم عمل کنیم، یک راه برای این کار این است که به صفحه اصلی روبات و قسمت بیوگرافی آن رفته و در منوی تنظیمات گزینه Stop Bot را بفشاریم. با این کار ادامه فعالیت روبات متوقف خواهد شد که با استفاده از گزینه Delete Bot هم می‌توان فعالیت‌های گذشته روبات از جمله دستورها و پاسخ‌های اجرا شده را حذف کرد.

این کارشناس افزود: یک راه دیگر برای توقف فعالیت روبات تلگرام این است که وارد صفحه خود روبات شویم و در قسمت گفت‌و‌گو که امکان نوشتن مطلب را دارد کلمه stop را به همراه یک اسلش یعنی به‌صورت /stop تایپ و سپس برای روبات ارسال کنیم. با این کار نیز فعالیت روبات تلگرام متوقف می‌شود.او در مورد روبات‌هایی که در گروه‌ها با آنها مواجه می‌شویم و می‌خواهیم آن را از گروه خارج کنیم هم توضیح داد: باید ابتدا فعالیت روبات را با یکی از روش‌های بالا متوقف و بعد آن را از گروه حذف کنیم. به‌عنوان مثال در روش اول همان‌طور که توضیح داده شد برای متوقف کردن روبات ابتدا وارد پروفایل اطلاعات آن می‌شویم و از منوی تنظیمات گزینهStop bot را انتخاب می‌کنیم تا روبات متوقف شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها