قاشق هوشمند برای بیماران «پارکینسونی»

کد خبر: 599168

در سراسر جهان تعداد زیادی از کسانی که از بیماری پارکینسون، ‌‌هانتینگتون، فلج مغزی و... رنج می‌برند به‌دلیل لرزش بیش از حد دست نمی‌توانند از پس کارهای معمولی و روزمره خود همچون غذا خوردن، مسواک زدن و... بربیایند و همین موضوع فعالان عرصه فناوری را به دنبال ارائه راهکار کشانده است

روزنامه ایران: در سراسر جهان تعداد زیادی از کسانی که از بیماری پارکینسون، ‌‌هانتینگتون، فلج مغزی و... رنج می‌برند به‌دلیل لرزش بیش از حد دست نمی‌توانند از پس کارهای معمولی و روزمره خود همچون غذا خوردن، مسواک زدن و... بربیایند و همین موضوع فعالان عرصه فناوری را به دنبال ارائه راهکار کشانده است.
پیش از این، بازوهای روباتیکObi robot ویژه بیمارانی با حداقل حرکت دست، طراحی شده بود ولی طراحی قاشق‌های هوشمند همچونSteady و Liftware Levelمی‌تواند مشکل کسانی که لرزش دست دارند را بخوبی حل کند. Liftware Level یک قاشق مجهز به ریزموتورهااست که سر آن با توجه به میزان ناتوانی بیمار در حرکت دست یا لرزش وی، به بالا، پایین، راست یا چپ خم می‌شود و به بیمار کمک می‌کند بدون هیچ گونه نگرانی غذایش را بخورد.
این قاشق‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آنها را به چنگال یا کارد نیز تبدیل کرد.در این قاشق دو ریز موتور به کار رفته است و سنسورهایی که درون دسته قاشق وجود دارد، حرکات دست کاربر را در سه بعد مختلف اندازه‌گیری می‌کند به این ترتیب در طول زمانی که کاربر قاشق را از بشقاب به سوی دهان می‌برد، با توجه به لرزش دست بیمار، سر قاشق می‌چرخد و بالا یا پایین می‌رود تا شرایطی فراهم شود که قاشق درست مقابل دهان وی قرار بگیرد و غذا روی زمین یا میز نریزد.
گفتنی است برخی از بیماران نیز اصولاً نمی‌توانند قاشق را در دست بگیرند که برای آنها یک نوار باریک متصل به دسته قاشق طراحی شده تا بتوانند قاشق را به سوی دهان ببرند. این قاشق، قابل شارژ است و با هر بار شارژ می‌توان از آن برای 3وعده غذایی یا به مدت یک ساعت بهره گرفت. کیت این قاشق هوشمند شامل یک قاشق غذاخوری، شارژر و نوار باریک با بهای195دلار تا پایان سال‌جاری میلادی روانه بازار خواهد شد ولی اگر بخواهید در کیت چنگال و قاشق اضافی هم داشته باشید باید 35دلار بیشتر بپردازید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها