ادعای عجیب ساکنان یک روستا در ایران +فیلم

کد خبر: 956638

وزارت بهداشت درخصوص انتشار کلیپی در فضای مجازی که مدعی ادعای ابتلای 200 نفر از اهالی یک روستا به ایدز هستند توضیحاتی ارایه داد.

ادعای عجیب ساکنان یک روستا در ایران +فیلم

خبرگزاری فارس: امروز صبح کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که رواتگر تجمع عده‌ای از هموطنان مقابل خانه بهداشت یکی از مناطق کشور است.

در این کلیپ ادعا شده است مردم شهر چنار محمود مقابل فرمانداری و شبکه بهداشت شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل ابتلای بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به خاطر نمونه‌گیری برای آزمایش قندخون با استفاده از سرنگ آلوده تجمع کرده‌اند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره کلیپ منتشر شده در فضای مجازی توضیح داد: موضوعات مطرح شده در مورد علل ابتلای تعدادی از سکنه یکی از روستاهای شهرستان لردگان ویروس اچ آی وی به هیچ وجه هیچگونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته بررسی های انجام شده در هفته های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قواعد و اصول اخلاق پزشکی اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

وی گفت: لذا توصیه می شود رسانه ها از گمانه زنی پرهیز کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که ابعاد کلی موضوع برای وزارت بهداشت روشن است.

چند نفر در در روستای «چنارمحمودی» به ایدز مبتلا شدند؟/ علت شیوع بیماری

فارس نوشت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۲۶ نفر از اهالی روستای لردگان واقع در شهرستان چهارمحال بختیاری به ایدز مبتلا شده‌اند.

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره جزئیات ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز توضیح داد: بر اساس اطلاعات رسیده این روستا حدد ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند.

وی تصریح کرد:‌ همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در یکی از روستاهای لردگان شده است و در موضوع اخیر نیز ۲۶ نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند.

قربانی گفت: انتشار این گونه اخبار موجب نگرانی مردم شده اما به صورت قاطع اعلام می‌کنم که از طریق انجام آزمایش‌ها و تست قند خون این انتقال بیماری صورت نگرفته است.

نماینده مجلس در خصوص بازداشت بهورز منطقه توضیح داد:‌ این فرد به دنبال بیماریابی بوه است و شجاعت این کار را داشته که به شناسایی بیماران بپردازد و گزارشات خود را به مراجع بالاتر اعلام کند.

وی تاکید کرد: باید این حس اعتماد و همکاری در بین مردم کشور ایجاد شود تا متخصصان نیز بتوانند با بیمار یابی برنامه‌ریزی دقیقی برای نظام سلامت کشور داشته باشند.

قربانی اضافه کرد: ما تاکنون تنها توانسته‌ایم ۴۲ درصد از مردم کشور را در حوزه بیماری‌های واگیر بیماریابی کنیم که این کار نیازمند همکاری مردم و سازمان‌ها است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در موضوع اخیر باید به دنبال تزریق آرامش به جامعه باشند گفت: در این زمینه لازم است مراجع قضایی اقدام لازم را برای رسیدگی به وضعیت فرد بازداشت شده انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مبتلایان در گروه سنی نوزاد تا بزرگسال قرار دارند.

تشکیل پرونده قضایی در خصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان / بازداشت یکی از بهیاران رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از ‌تشکیل پرونده قضایی در خصوص موضوع سرنگ آلوده در لردگان خبر داد و گفت: ‌بهیار روستا دستگیر شده است.

احمدرضا بهرامی‌ در جمع خبرنگاران ‌با اشاره ‌ا‌بتلای چند نفر به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:‌ امروز جلسه شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری در ‌ارتباط‌ با این موضوع برگزار خواهد شد و آخرین اقدامات در این جلسه ارزیابی می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده ‌در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده ‌که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده ‌و دستگاه قضایی با پیگری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده ‌و سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.

جزئیات ‌ا‌بتلای چند نفر به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری / استقرار تیم‌های بهداشتی در روستا سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری‌ با تشریح جزئیات ‌ا‌بتلای چند نفر به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، از استقرار تیم‌های بهداشتی در روستا از یک ماه پیش خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی،‌ مجید شیرانی اظهار داشت: ‌از هم‌استانیان عزیز می‌خواهم ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلا تعدادی از اهالی یکی از روستاهای استان را از کانال های رسمی پیگیری کنند.

وی افزود: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی کامل با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی‌، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کما کان ادامه دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری‌ تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

وی در ادامه ضمن توصیه به همه مردم جهت حفظ خویشتن داری و آرامش از آنان تقاضا کرد‌ اخبار را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب به ویژه درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند.

‌شیرانی همچنین، از همه مسئولین بزرگان و تاثیرگذاران در فضاهای اجتماعی و اصحاب رسانه تقاضاکرد: در حفظ امنیت، حرمت و آرامش مردم و حفظ محرمانگی اطلاعات مردم دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

واکنش وزارت بهداشت به ادعای ابتلای برخی از ساکنان یک روستا به ایدز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ادعای ابتلای برخی از ساکنان یک روستا به ایدز واکنش نشان داد.

محمدمهدی گویا اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در مورد علل ابتلای تعدادی از سکنه یکی از روستاهای شهرستان لردگان به ویروس اچ آی وی، هیچگونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته است.

وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده در هفته‌های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قواعد و اصول اخلاق پزشکی، اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

گویا گفت: توصیه می‌شود رسانه‌ها از گمانه‌زنی پرهیز کنند و این نکته را در نظر داشته باشند که ابعاد کلی موضوع برای وزارت بهداشت روشن است.

درخواست یک نماینده برای پیگیری سریع ماجرای لردگان

نماینده مردم ایذه در مجلس با اشاره به انتشار اخباری در خصوص موضوع ابتلای افرادی به ویروس در پی استفاده از سرنگ آلوده، خواستار پیگیری سریع و اطلاع‌رسانی در این باره شد.

به گزارش ایسنا، هدایت‌الله خادمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «از وزیر محترم بهداشت و درمان میخواهم سریعأ موضوع و فاجعه احتمالی در روستای چنار محمودی لردگان چهارمحال بختیاری را پیگیری و اطلاع رسانی کنند، ابعاد و عمق این فاجعه مشخص و راهکارهای لازم را در جهت رفع مشکل اعلام تا اعتماد مردم را از سیستم بهداشت و درمان کشور بیش از این لطمه نخورد.»

توضیحات نماینده لردگان درباره ادعای گروهی از افراد درباره ابتلا به ویروسی ناشناخته

نماینده مردم لردگان در مجلس تاکید کرد: تا کنون گزارشات ضد و نقیضی در خصوص ابتلای گروهی از مردم روستای چنار محمودی به ویروس مشکوکی به ما رسیده است که پس از دریافت تمامی اطلاعات و بررسی‌های دقیق موضوع از مراجع رسمی اعلام می‌شود.

محمد خالدی سردشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تجمع مردم روستای چنارمحمودی از توابع لردگان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به ابتلای افرادی به ویروسی ناشناخته در پی استفاده از سرنگ آلوده بیان کرد: چند روز پیش گزارشات مشکوکی در این روستا دیده شد و بنده شخصا با وزیر در این زمینه صحبت کردم و قرار شد بازرس ویژه برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تمام بخش‌های استان و مجمع نمایندگان درگیر این موضوع هستند و جلسات مکرری از هفته گذشته تاکنون در این زمینه برگزار شده و گزارشات ضد و نقیضی در این خصوص ارائه شده است. در برخی از گزارشات بیان شده که افراد مبتلا به ویروس مشکوکی هستند. آزمایش‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته است. ما این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم. مردم باید آرامش خود را حفظ کنند.

نماینده لردگان در ادامه تاکید کرد: از بعد کارشناسی و علمی باید به طور دقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند. تاکنون گزارشات دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است. پس از جمع‌آوری تمامی گزارش‌ها می‌توان پاسخ قطعی داد که ابتلای افراد به چه ویروسی است.

خالدی افزود: تاکنون گزارشات ضد و نقیض بوده اما موارد مشکوک نیز دیده شده است. زمانی که به قطعیت برسیم موضوع را از مراجع رسمی اعلام می‌کنیم.

تکذیب انتقال ایدز به دلیل انجام تست قند خون و اقدامات غربالگری ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های شهرستان لردگان به ویروس HIV هیچ گونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته است.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موضوعات مطرح شده در مورد علل ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های شهرستان لردگان به ویروس HIV هیچ گونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته است.

او افزود: بررسی‌های انجام شده در هفته‌های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قوائد و اصول اخلاق پزشکی، اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

گویا اضافه کرد: رسانه‌های مختلف از گمانه زنی پرهیز کنند.

لردگان از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری می‌باشد که مرکز آن شهر لردگان، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

شیوع ویروس ایدز در لردگان عامل امنیتی ندارد/ بررسی موضوع توسط سیستم درمانی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علل شیوع ویروس HIV در لردگان به هیچ عنوان امنیتی نیست، گفت: شناسایی و درمان افراد آلوده به ویروس HIV و به ویژه پیشگیری از شیوع بیماری در دستورکار بهداشت و درمان قرار بگیرد.

جعفر مردانی امروز، در خصوص اخبار شیوع بیماری ایدز در یکی از روستاهای شهرستان لردگان، گفت: کار شناسایی، غربالگری، پیشگیری و درمان مبتلایان به ویروس HIV در روستا به عهده دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، معاونت بهداشت و درمان و مرکز بهداشت و درمان شهرستان لردگان است.

وی با بیان اینکه نهادهای مذکور در حال انجام اقدامات لازم هستند، افزود: اطلاعات دقیق پیرامون این موضوع و وضعیت مبتلایان را از طریق مسؤولان بهداشت و درمان استان کسب کنید.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه موضوع به هیچ عنوان امنیتی نیست، افزود: مسؤولان ضمن بررسی دقیق علل شیوع بیماری در خصوص اقدامات خود در این رابطه پاسخگو باشند.

مردانی در پایان عنوان کرد: شناسایی و درمان افراد آلوده به ویروس HIV و به ویژه پیشگیری از شیوع بیماری در دستورکار بهداشت و درمان قرار بگیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها