جویبار پایتخت کشتی ایران نام گرفت/عکس

کد خبر: 293706

در ایران؛ کشوری که مردم آن دیوانه کشتی هستند، استان‌های مختلفی می‌توانند ادعای سلطه بر منطقه خود را داشته باشند. اما مازندران در چند سال گذشته با ثبات‌ترین موج را در برتری در کشتی به راه انداخته است و در سال 2013 نه تنها این منطقه‌ که به خصوص شهر کوچکی به نام جویبار برخی قهرمانان را در خود پرورش داده است.

جویبار پایتخت کشتی ایران نام گرفت/عکس
فارس: سایت فدراسیون جهانی کشتی در گزارشی با عنوان جویبار، پایتخت کشتی ایران نوشت: هر کشور صاحب کشتی استان، بخش یا شهرستانی دارد که کشتی در آنجا پادشاهی می‌کند. در روسیه این منطقه می‌تواند داغستان یا چچن، در آمریکا لووا یا پنسیلوانیا باشد. در ایران؛ کشوری که مردم آن دیوانه کشتی هستند، استان‌های مختلفی می‌توانند ادعای سلطه بر منطقه خود را داشته باشند. اما مازندران در چند سال گذشته با ثبات‌ترین موج را در برتری در کشتی به راه انداخته است و در سال 2013 نه تنها این منطقه‌ که به خصوص شهر کوچکی به نام جویبار برخی قهرمانان را در خود پرورش داده است. ماه گذشته در بوداپست مجارستان، تیم کشتی آزاد ایران اولین عنوان قهرمانی خود را پس از سال 2002 به دست آورد. در حالی که این کشور غرق در خوشحالی این قهرمانی بود، یک واقعیت روشن شد و آن هم این که از پنج مدال‌آور ایران، سه نفر از شهر جویبار بودند؛ شهری با جمعیت تنها 27 هزار نفر.
مثل خیلی از شهرهای ایران، اولین ورزش جویبار فوتبال، بسکتبال یا حتی والیبال نیست. ورزش جویبار و علاقه مردم آن کشتی است. در حقیقت جویبار تنها شهر ایران (و شاید جهان) است که مرکز آن به خاطر این ورزش «میدان کشتی» نامیده شده است. کشتی‌گیران جویباری در چهار وزن از هفت وزن در رقابت‌های قهرمانی جهان 2013 برای تیم ملی کشورشان به میدان رفتند. رضا یزدانی، یکی از معروف‌ترین کشتی‌گیران ایران، مدال طلا را در وزن 96 کیلوگرم به دست آورد و از سوی مقامات محلی از وی تجلیل شد و مانند یک الهه با او رفتار شد. نام مستعار وی «پلنگ جویبار» است. با این که یزدانی در طول سال‌ها محبوب شد اما تنها کشتی‌گیر جویبار نیست. عزت‌الله اکبری مدال نقره وزن 74 کیلوگرم را در رقابت‌های قهرمانی امسال به دست آورد تا شهرتی به عنوان پدیده تیم ایران و جامعه کشتی‌گیران جویبار به دست آورد. هرچند او طلا کسب نکرد اما عملکرد قهرمانانه‌اش مقابل جردن باروز نقطه درخشش وی در فینال بود. قهرمانان دیگری از جویبار هنوز وجود دارند. مسعود اسماعیل‌پور دارنده دو عنوان قهرمانی جوانان جهان، مدال برنز رقابت‌های 60 کیلوگرم را در رقابت‌های بوداپست 2013 به دست آورد. همچنین کمیل قاسمی یکی دیگر از کشتی‌گیران متولد جویبار است. وی در بازی‌های المپیک 2012 مدال برنز را به دست آورد؛ هرچند نتوانست مدال طلای وزن 120 کیلوگرم را در رقابت‌های 2013 به دست آورد. ظهور این کشتی‌گیران جویباری تصادفی نیست بلکه نتیجه مربیگری خوب و تمرینات مناسب است. پدر مسعود اسماعیل‌پور مربی کشتی جویبار است و هر سال بعد از 2002 در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کرده است. شاگردش مهدی حاجی‌زاده مدال طلای وزن 74 کیلوگرم را در مسابقات قهرمانی جهان به دست آورد (همان سالی که ایران برای آخرین بار عنوان قهرمانی جهان را در کشتی آزاد به دست آورده بود). پاسخ جویبار به آن مدال منجر به نام‌گذاری سال کشتی این شهر به نام مهدی حاجی زاده به افتخار عملکرد برجسته وی در آن مسابقات شد. قهرمانان پس از درخشش در بوداپست به خانه‌هایشان بازگشتند و مورد اسقبالی قهرمانانه از سوی مردم جویبار قرار گرفتند. ایران پس از 11 سال بار دیگر در کشتی آزاد قهرمان جهان شده بود و کشتی‌گیران جویباری نقش بزرگی در رسیدن به این عنوان ایفا کردند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها