کدام آثار ایرانی از لوور آمدند؟ +تصاویر

کد خبر: 790366

نمایشگاه موزه لوور در ایران از امروز آغاز می‌شود و این نمایشگاه ۲ میهمان ویژه دارد که پس از سال‌ها به سرزمین خود برگشته اند.

کدام آثار ایرانی از لوور آمدند؟ +تصاویر
خبرگزاری میزان: نمایشگاه موزه لوور در ایران از امروز آغاز می‌شود و این نمایشگاه ۲ میهمان ویژه دارد که پس از سال‌ها به سرزمین خود برگشته اند.
نمایشگاه موزه لوور در موزه ملی ایران بعد از ظهر امروز افتتاح می‌شود. در بین اشیای ارزشمندی که از موزه لوور برای نمایش به ایران آمده است ۲ شی ایرانی هستند. این ۲ اثر که سال‌ها در موزه لوور نگهداری می‌شده حالا در قالب نمایشگاه این موزه به موطن خود برگشته اند. تبر ۳۳۰۰ ساله از چغازنبیل
تبر منقوش به نام پادشاه عیلامی (اونتاش ناپیریشا) یکی از آثار ایرانی این نمایشگاه است که قدمتش به حدود ۱۳۰۰ پیش از میلاد می‌رسد و در کاوش‌های رومن گیریشن از چغازنبیل کشف شده است. پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا حدود ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ پیش از میلاد در محوطه کنونی چغازنبیل، واقع در چهل کیلومتر جنوب شرقی شوش، یک مرکز دینی با مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار احداث کرد. روی این تبر که تیغه آن مثلثی شکل است، نام حکمرانی حک شده که بنیان گذار این شهر بوده است. این تبر در پرستشگاه کریریشا کشف شده که روبروی ورودی شمال غربی زیگورات قرار دارد. در این محل تعدادی تبر فلزی دیگر و یک صد گرز فلزی و سنگی منقوش کشف شد. براساس قوانین آن زمان آثار باستانی کشف شده در جریان کاوش باستان‌شناسی فرانسوی‌ها در چغازنبیل، آثار کشف شده بین موزه لوور و ایران تقسیم شدند و این اثر سر از موزه لوور در آورد. درفش مدور لرستان
درفش مدور بر دوش ۲ گاو نر، مزین به حلقه ۴ نفره این درفش از اوایل هزاره دوم پس از میلاد در لرستان کشف شده و جنس آن از مفرغ است. در وسط حلقه ۴ انسان که با پا‌هایی در هم گره خورده در حالت دویدن هستند. حلقه‌ای ساخته اند که در آن تا ابد می‌دوند. این ۴ نفر با بازوان برافراشته دست به دست هم داده و با هم کوزه‌هایی را نگاه داشته اند که آب از آن‌ها سرازیر است. حلقه‌ای در اطراف آن‌ها درست کرده که روی آن مرغابی‌های کوچکی قرار دارند و در بالای آن حیوانی نشسته است. تزئینات احتمالا تمثیلی از پیدایش کیهان و توضیح دقیق آن دشوار است. این درفش که در سال ۱۸۹۳ میلادی به تملک موزه لوور درآمد یکی از نخستین اشیا مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعه عمومی شد. در سال ۱۹۶۷ میلادی از این شی برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده کردند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها