دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

آسیب فیلترینگ به ظرفیت حکمرانی

کد خبر: 1220627

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

آسیب فیلترینگ به ظرفیت حکمرانی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: برخی اظهارنظر‌ها خلاف وحدت و دین است

امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری امامان‌جمعه روز گذشته گفت: «ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مسئولان مراقب اظهارنظرهای خود باشند، چون جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد؛ مسئله تقویت اراده ملی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی در برابر جنگی است که از طرف دشمن در حال انجام است و دشمن برای ایجاد گسل‌های داخلی سرمایه‌گذاری کرده است.»

امام جمعه اردبیل نیز از مردم خواست اگر مضطر نیستند و به ایران غیرت دارند، در ثبت‌نام خودروسازها، شرکت نکنند.

روزنامه جوان، تیتر «دو تذکر به‌موقع و به‌جا» را برای این مواضع برگزیده و نوشته: از امامان‌جمعه که به صورت پیش‌فرض وعلی‌الاطلاق یک نیروی معنوی و واجد درک از باطن دین هستند انتظار نیست که هر روز در تریبونی از نماز گرفته تا افتتاحیه‌ها و همایش‌ها چیزی بگویند که در رسانه‌های بیگانه با ملت ایران آن را سردست بگیرند یا موجب بدبینی عمومی به ساحت مقدس دین محمدی شوند. ممکن است امام‌جمعه‌ای در شهر کوچکی امام باشد و کسی او را نشناسد و خطبه‌های نمازش بازتابی نداشته باشد. اما یک رفتار عملی او یک مسئله ملی می‌شود. برخی اظهارنظر‌های متفرقه نیز خلاف وحدت و حتی خلاف دین است. یک امام‌جمعه متوجه نیست که در دیدگاه رهبری، «وحدت» و «محبت» رکن است و ضرورت دین. پس وظیفه یک امام و پیش‌نماز ارتقای این دو رکن است، نه اعلام بیزاری و ترک‌جلسه. این دو کار، نیازی به آن جایگاه ندارد. شما وقتی در صدر هستی باید دست دیگران را بگیری، نه آنکه دیگران را پس بزنی.

 

رسالت: سفیدنمایی‌های مبالغه‌آمیز، خشم و رویگردانی مردم را در پی دارد

معمول است کع وقتی مسئول و مدیری سخنانی بیان می‌کند که با واقعیات جامعه فاصله دارد در واکنش به وی می‌گویند که انگار مسئول و مدیر کشور دیگری هستی!

روزنامه رسالت در این راستا نوشته: دردکشیده و دردچشیده می‌داند و می‌فهمد که درد چیست و طبیعتا وقتی دردی درک نشود، توقع پیگیری برای درمان هم منطقی نیست. حرف‌هایی از جنس «اگر نان ندارند، کیک بخورند» نه منحصر به پاریس و انقلاب فرانسه است نه‌فقط همین یک‌شکل از بیان و البته جهالت را دارد. رطب‌خورده‌هایی که منع رطب می‌کنند هم در این دسته قرار دارند. کسانی که بی‌توقف از پارکینگ خانه به پارکینگ وزارتخانه و سازمان و از این جلسه به آن جلسه می‌روند و از خرید منزل تا ثبت‌نام مدرسه آقازاده‌هایشان را کارمندانشان انجام می‌دهند، نه تورم می‌فهمند، نه قدرت خرید می‌دانند چیست، نه از قسط و وام و ضامن و امثالهم تصوری دارند و درنتیجه نه دردی دارند و نه دادی می‌زنند و نه از این بیداد بیزارند. دردها هرگز نباید کتمان شود. گاهی به‌نیت مقابله با سیاه‌نمایی‌ها یا به‌خاطر کل‌کل‌های رسانه‌ای و عملیات روانی، حقایق و دردها هم بیان نمی‌شود و به‌صورت مبالغه‌آمیز، تطهیر و سفیدنمایی صورت می‌پذیرد که نتیجه آن دهن‌کجی و بی‌توجهی به مردم و طبیعتا خشم، عصبانیت و روی‌گردانی مردم را در پی خواهد داشت.

 

همشهری: خیلی‌ها نادانسته شعار ساختارشکنانه می‌دهند

پروژه‌های براندازی یکی پس از دیگری به شکست انجامیده اما بررسی عملکرد و رویه براندازان در معرض توجه رسانه‌هاست.

روزنامه همشهری در این زمینه نوشته: براندازی در همه ‌جای دنیا سخت قبیح است. طبیعی است که برخورد با برانداز نیز همیشه شکننده خواهد بود. هیچ حکومتی با امنیت و سلامت مردمش شوخی نمی‌کند. دشمن صریحا می‌گوید: با اصل و تمامیت شما مشکل داریم؛ با خاک‌تان، با دین‌تان، با هویت‌تان. جماعتی نیز در داخل این را تکرار می‌کنند. آنها که در داخل، این حرف‌ها را تکرار می‌کنند، واقعا تصور می‌کنند راه پیشرفت در خودزنی است؛ شبیه همان جماعتی که پاییز سال گذشته به کف خیابان آمدند. در یک جنگِ صدا قرار داریم؛ صدا به صدا نمی‌رسد. تنها با پژواک صداها در میان شبکه‌ها مواجهیم. صداها درون یک شبکه از ارتباطات انسانی می‌چرخد و اجازه ورود صدای مخالف را نمی‌دهد. حق دهیم که در عصر به ‌ظاهر اطلاعات، خیلی‌ها خیلی چیزها را نبینند و نشنوند و بی‌اطلاع باشند. ناخواسته همه تصویرشان از واقعیت، همان است که جاعلان می‌سازند و جاهلان تکرار می‌کنند. در ساختارشکنی شعار نمانیم؛ خیلی‌ها نادانسته تکرار می‌کنند. این جوان، همان جوان دهه 70 است. یک روز مفتون شبهات مرتبط به ولایت ‌فقیه بود و امروز تمامیت ارضی. راه نیز تنها 2 اصل است؛ اول روشنگری و دوم برخورد سخت با جریان فتنه‌ها؛ نه فتنه‌زده‌ها.

 

کیهان: یادشان رفت که دنبال سربازگیری لاریجانی بودند!

توضیح علی لاریجانی درباره فعالیت‌های انتخاباتی‌اش واکنش‌های متعددی در برداشت از جمله اینکه روزنامه شرق با تیتر «تقابل شاگردان مصباح با آیت‌الله مطهری» نوشت: «لاریجانی عامدانه از واژه جریان برای تفکر خالص‌‌سازی استفاده کرد‌، تا مخاطب را به سوی جریان پایداری رهنمون کند.»

روزنامه کیهان نیز در واکنش به این مطلب شرق نوشته: مجادله لاریجانی با خبرگزاری تسنیم، هیچ ربطی به تیتر غلط‌انداز «تقابل شاگردان مصباح با آیت‌الله مطهری» ندارد؛ ضمن این که نه تسنیم نماینده فکری آیت‌اله مصباح است و نه داماد شهید مطهری بودن، نمایندگی آن شهید والامقام را می‌کند. ویژگی مهم شهید مطهری که او را معضوب - ونه محبوب- گروهک‌های گوناگون نفاق کرد،‌ صراحت در موضع‌گیری و مرزبندی با گروه‌های التقاطی بود؛ چیزی که برخی مدعیان امروز اعتدال و اصلاحات، درست خلاف آن را عمل کرده‌اند. شامورتی‌بازی روزنامه شرق با ژست حمایت از آقای لاریجانی در حالی است که همین روزنامه، آذرماه 1394، از قول غلامحسین کرباسچی (دبیر کل کارگزاران) و درباره چهره‌هایی مانند لاریجانی،‌ از تعبیر سربازگیری استفاده کرده و نوشته بود: ما بعد از پیروزی در انتخابات 1392، روش نامعقول به کار نگرفتیم. دولت (روحانی) از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلاً در سیاست خارجی و برجام،‌در مجموع بازی طرفداران دولت در گروه‌های سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم می‌تواند اتفاق بیفتد.» متأسفانه آقای لاریجانی برخلاف واکنش به خبر تسنیم، در قبال این مدل مواضع مدعیان اصلاح‌طلبی موضعی نداشته است.

 

فرهیختگان: فیلترینگ، ظرفیت حکمرانی کشور را از درون تهی می‌کند/ نقش شورای عالی فضای مجازی در تصمیم‌گیری‌ها چیست؟

با وجود اظهاراتی که در روزهای ابتدایی انسداد پیام‌رسان‌ها و برخی اپلیکشین‌ها نظیر گوگل‌پلی صورت گرفت این برنامه‌ها رفع فیلتر نشدند و به‌نظر می‌رسد بنایی برای این کار نیز وجود ندارد.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته: اگر شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه فضای مجازی در فرآیند اتخاذ چنین تصمیمات به‌غایت راهبردی و کلان برای فضای مجازی کشور نقشی ندارد، آنگاه ضرورت وجود شورا چیست؟ از منظر اقتصادی‌ اینکه هر کالای فراگیر(مورد استفاده عموم) را بخواهیم در درون کشور تولید/تامین کنیم، سال‌هاست به صورت جدی به چالش کشیده شده و تجربیات شکست‌خورده آن به وفور در تاریخ سیاستگذاری اقتصادی جهان موجود است. عقل سلیم ایجاب می‌کند از خود بپرسیم تا پیش از ماجرای شهریور و مهر ۱۴۰۱ چه تلاش‌هایی برای پاسخگوسازی سکوهای پرترافیک خارجی از سوی متولیان حکمرانی و «مدیریت» فضای مجازی کشور انجام شده؟ و چرا از بین راهکارهای مختلف، این مسیر منحصربه‌فرد برگزیده شده است؟ گاهی تصمیمات به‌شدت دلسوزانه‌ای که تماما با در نظر گرفتن منفعت عمومی و خیر جمعی استارت می‌خورند، تا اندازه‌ای به ضد خودشان تبدیل می‌شوند که ظرفیت حکمرانی کشور را برای مدت مدیدی در آن حوزه تهدید یا خدای‌ناکرده نابود می‌کنند؛ مثل والدینی که در زمان و مکان نامناسب از ابزارهای قهری خودشان در تربیت فرزند استفاده می‌کنند و درنتیجه در طول زمان مشروعیت و همراهی فرزند را به‌طور برگشت‌ناپذیری از دست می‌دهند. تصمیم به تداوم محدودیت دسترسی کاربران به سکوهای خارجی پرمخاطب مصداق اتم خودتحقیری (وَلَا تُلْقُوا بِأَیدِیکمْ إِلَى التَّهلُکةِ) و اتفاقا در تناقض آشکار با قاعده نفی‌سبیل است.

 

گزارش جام جم از شوک تازه به براندازان

براساس اعلام رئیس شورای حقوق‌بشر، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق‌بشر در سال۲۰۲۳ انتخاب شد و این اولین بار است که ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.

روزنامه جام جم در این خصوص نوشته: این خبر گرچه در رسانه‌های ایرانی به صورت خیلی عادی و بدون آب و تاب منتشر شد اما برای براندازان حسابی شوک‌آور بود؛ چون تروریسم‌ رسانه‌ای اینترنشنال بعد از چند ماه نسبت دادن انواع اتهامات حقوق‌بشری به ایران، حالا با این عنوان جدید حقوق‌بشری ایران آب پاکی روی دستش ریخته شد. این موضوع نشان داد نه‌تنها روابط ایران با سایر کشورها در بلوای سال گذشته به دلیل برچسب‌های غیرواقعی محدود نشده و جمهوری اسلامی منزوی نیست؛ بلکه شورای حقوق‌بشر هم نماینده ایران را به ریاست نشست اجتماعی این شورا منصوب کرده و این یعنی رشته‌های برچسب ضدحقوق‌بشری علیه ایران پنبه شده است. دولت بایدن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و با سوء استفاده از سازو کارهای بین المللی و سازمان ملل به اسم دفاع از حقوق زنان ایرانی، ۱۴دسامبر/۲۳آذرماه، پیش‌نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل(اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹رای موافق، ۸رای مخالف و ۱۶رای ممتنع به تصویب رسید و بدعت و رویه‌ خطرناکی را پایه گذاری کرد.

 

کیهان: بسیاری از شل حجاب‌ها درباره مبانی و فلسفه حجاب توجیه نشده‌اند/ بسیاری از آنها در مراسمات مذهبی و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند

در طول سالیان و به‌ویژه در ماههای اخیر هر یک از رسانه‌ها و کارشناسان از زاویه دید خود به واکاوی پدیده کشف حجاب و عدم رعایت کامل حجاب پرداخته‌اند و دلایل متعددی برای آن برشمرده‌اند.

کیهان در این خصوص نوشته: بسیاری از زنان و دختران جوانی که بر اساس ظاهر در دسته کم حجاب یا شل حجاب قرار می‌گیرند، نه اینکه از روی لجاجت و هدفی خاص به این کار دست زده باشند بلکه بسیاری از آنها اساساً از نظر دریافت مبانی و فلسفه حجاب یا پایه‌های اعتقادی و رفتاری این مقوله مهم آن چنان تغذیه و توجیه نشده‌اند و نگاه بسیاری از آنها از نوع پوشش، رفتار بر اساس یک مد و ظاهر است. بسیاری از همین افراد گاه در موضوعات دیگری در حوزه اعتقادات که بیشتر و دقیق‌تر در معرض توضیح منطقی و جذاب یا دریافت اطلاعات مربوط به آن قرار داشته‌اند برخلاف ظاهری که دارند رفتاری معتقدانه از خود بروز می‌دهند از جمله اینکه در مراسمات مذهبی و حتی راهپیمایی‌ها و تشییع شهدا و... شرکت می‌کنند. سبک زندگی غربی در برخی مهدهای کودک، آموزشگاه‌های آزاد، فضای مجازی رها، و تاسف برانگیزتر تولیدات بعضاً مخرب سینمایی داخلی با فرسنگ‌ها فاصله از ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی قرار گرفته است. فرصت جبران تمام نشده و می‌توان همچنان امیدوار بود اگر با آسیب شناسی مسیر گذشته و نیازسنجی درست راه پیش رو درست تصمیم گرفته و بهتر از آن درست رفتار شود.

 

صبح نو: وعده ارزانی محقق نشده

اکثریتمان، آخرین مرتبه‌ای که کالایی ارزان شده باشد را به یاد نداریم چون احتمالا چنین پدیده‌ای وجود نداشته است. منظور از ارزانی آن رویه‌ای نیست که کالایی هزاران و میلیون‌ها تومان گران می‌شود، سپس هزار تومان و یک میلیون تومان آنهم به‌طور موقتی کاهش قیمت می‌خورد. مراد ارزانی واقعی است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: اواخر سال گذشته بود که دوباره محصولات غذایی کشورمان با افزایش قابل توجه قیمت روبه‌رو شدند به‌ طوری که با رفتن قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به بالای ۵۰۰ هزار تومان، بسیاری از خانوارها دیگر توانایی خرید گوشت قرمز را از دست دادند. برخی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی شعار کاهش ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومانی گوشت قرمز را در آینده‌ای نزدیک می‌دادند، با این حال با وجود گذشت سه ماه از این صحبت، همچنان قیمت گوشت قرمز به این میزان کاهش نیافته است. وزارت جهاد کشاورزی بعضا گوشت قرمز را ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند، این‌که این میزان سود حاصل از عرضه گوشت قرمز وارداتی به شرکت پشتیبانی امور دام می‌رفت یا شبکه توزیع گوشت قرمز، ناسالم بوده و این میزان پول در شبکه توزیع به دست دلالان رسیده، امر مبهمی است که به نظر می‌رسد توسط نهادهای مرتبط باید شفاف‌سازی شود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها