دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

بازگشت به دوره بگم بگم؟!

کد خبر: 1219409

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

بازگشت به دوره بگم بگم؟!

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

کیهان: مدعیان اصلاحات در تخریب دولت و مجلس جدیت دارند نه در فسادستیزی

چندی پیش بیانیه‌ای از سوی وزارت اطلاعات منتشر شد که به انهدام 23 گروه و شبکه اخلالگر در بازار ارز در 9 استان ‌اشاره داشت.

روزنامه کیهان درباره نوع برخورد تعدادی از روزنامه‌ها با این خبر نوشته: این خبر مهم چندان مورد توجه روزنامه‌های مدعی اصلاحات قرار نگرفت. روزنامه سازندگی این خبر را نه تنها در صفحه نخست خود بلکه به کلی در شماره روز شنبه منتشر نکرده و گویا اصلا آن را مهم و دارای ارزش خبری تشخیص نداده است! این در حالی است که همین روزنامه هفته گذشته پس از تصویب قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی توسط نمایندگان مجلس، در صفحه اول خود عنوان «مسابقه دولت و مجلس برای گرفتن مالیات از مردم» را درج نموده و به این قانون که مالیات‌های آن اقلیتی از ‌اشخاص و معاملات را شامل می‌شود اعتراض کرده بود! جریان مدعی اصلاحات در کشور اساسا میانه خوبی با فسادستیزی ندارد و در رسانه‌های خود یک جا با هجمه و انتقاد و جای دیگر با سانسور و کوچک‌انگاری، اقدامات مسئولین در مبارزه با فساد را تضعیف می‌کند. البته همین رسانه‌ها اگر کوچک‌ترین فساد و تخلفی از سوی دولت یا مجلس مشاهده کنند، به سرعت و با جدیت آن را پوشش داده و به تخریب آنها می‌پردازند!

 

چرا ترکیه با وجود دشمنی با بشار اسد در مبادلات تجاری با سوریه از ایران جلوتر است؟

جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشته: در حالی‌که سال‌ها ترکیه عامل بی‌ثباتی و جنگ در سوریه بود، امروز سوریه و تجدید رابطه با آن تبدیل به عاملی مهم و تعیین‌کننده در انتخابات آینده ترکیه و رقابت‌های انتخاباتی این کشور شده است. ایران به‌عنوان کشوری که طی سال‌های قبل همواره از سوریه حمایت و هزینه کرده، نتوانسته از مناسبات تجاری بهره ببرد؛ که امید است با عملیاتی‌شدن تفاهمنامه‌های جدید محقق شود. براساس آمارهای موجود، حجم کل صادرات ایران به سوریه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴۳ میلیون دلار و صادرات ترکیه (کشور حامی شورشیان مسلح و ضد دولت اسد) به سوریه ۱۰ برابر صادرات ایران به سوریه و معادل ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار بوده است. بیشترین حجم صادرات ایران به سوریه طی دهه گذشته،۳۲۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ بوده که در این سال حجم صادرات ترکیه به سوریه، بیش از یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار بوده است.

 

کیهان: مردم، بی‌تدبیری و ناکارآمدی دولت روحانی را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده‌اند

حسن روحانی مجددا از دستاوردهای دولتش سخن گفته، دستاوردهایی که گویی به غیر از خودش و اطرافیانش نه کسی آنها را دیده و نه تا قبل از این درباره‌اش شنیده بود.

او همچنین مدعی شده توافق هسته‌ای در دولتش نهایی شده بوده اما مثل همیشه تقصیر نشدنش را بر گردن دیگران انداخته است.

کیهان در این زمینه نوشته: روحانی در حالی تلاش کرده با لفاضی و بازی با کلمات کارنامه فاجعه بار دولت خود را بزک کرده و به خورد افکار عمومی‌ دهد که مردم نتیجه 8 سال سوءمدیریت، بی‌تدبیری و ناکارآمدی او را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده‌اند و به این زودی‌ها فراموش نخواهند کرد. مسئول میز ایران در گروه آمریکایی بحران و از دوستان نزدیک رابرت مالی بعدها فاش کرد آمریکا به‌دنبال آن بوده تا در اواخر دولت روحانی تعلیق غنی‌‌سازی ۲۰ درصد در ازای آزادی تنها یک میلیارد دلار از اموال کشورمان را اجرایی کند. [روحانی] حتما فراموش نکرده که در دوره 8 ساله ریاست او بر دستگاه اجرایی کشور نارضایتی‌های عمومی از بی‌کفایتی و ناکارآمدی دولتش در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه به اوج خود رسید بود و مردم از بحران‌‌سازی‌های دولت او حتی در جزئی‌ترین مسائل کشور به ستوه آمده‌ بودند. او همچنین به‌خوبی می‌داند که به عنوان یکی از نامحبوب‌ترین و ناموفق‌ترین سیاستمداران همه ادوار تاریخ ایران، در میان مردم، گوشی برای شنیدن حرف‌هایش وجود ندارد و ملت به خوبی می‌فهمند که هدف او از طرح چنین سرپوش گذاشتن بر فاجعه‌ای است که آفریده، نه بیان حقیقت و واقعیت.

 

جوان عنوان کرد: هنجارشکنی با حجاب‌ستیزان اجاره‌ای

روزنامه جوان با اشاره به اخباری که‌اخیرا در حوزه اجتماعی منتشر شده، نوشته: مراجع انتظامی و امنیتی چندین فرد را دستگیر کرده‌اند که به گفته خودشان صرفاً مأموریت داشته‌اند با دریافت دستمزد، با نوع پوشش به‌خصوص که با هنجار‌های ایرانی همخوانی ندارد در خیابان‌ها تردد کنند؛ و بعضاً ساعتی پنج دلار دستمزد برای قبح زدایی و برهنگی در خیابان‌های تهران دریافت کرده بودند. در بعد ارشادی تبلیغ عفاف و حجاب، بهره‌گیری از همکاری مردم، هیئت‌های مذهبی و سمن‌ها با آموزش صحیح برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در موفقیت اقدامات مردمی اجرای این قانون نقش اساسی دارد، مضافاً بر اینکه از شکل‌گیری دوقطبی‌های اجتماعی که دشمنان در پی آن هستند جلوگیری می‌کند. مقابله با شبکه‌های سازمان‌یافته فساد و فحشا نیاز به همکاری مراکز امنیتی و اطلاعاتی دارد، پیگیری و دستگیری سرشاخه‌های این شبکه‌ها، زمینه اقدامات سامان‌یافته را فراهم می‌کند. روند‌ها در روز‌های اخیر در زمینه مواجهه با پدیده بی‌حجابی، نشانگر جواب دهی تلاش مسئولان امر در چارچوب رعایت حداقل‌ها برای مدیریت فضای حجاب در جامعه است و می‌توان به اثربخشی آن امیدوار بود و این در حالی است که اقدامات ایجابی در حوزه مسائل فرهنگی و حل مشکلات معیشتی مردم نیاز به عزم و اراده جدی مسئولان امر دارد.

 

جوان: رضا پهلوی حامی بمباران ایران بعد از 11 سپتامبر بود

در سیاهه خیانت‌های متعدد پهلوی‌ها گرای حمله نظامی به ایران نیز ثبت شده است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: محمد سهیمی، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که تحقیقات مفصل و مستندی در خصوص رضا پهلوی، فرزند شاه سرنگون شده ایران انجام داده، می‌گوید که چند ساعت پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی امریکا، در واقع عصر همان روز، رضا پهلوی در گفتگو با یک شبکه رادیویی امریکایی گفته که «تروریسم مثل یک اختاپوس می‌ما‌ند و ضعیف‌ترین نقطه اختاپوس چشم آن است، چشم اختاپوس تروریسم هم در تهران است!» یعنی در بد‌ترین شرایط ممکن و در حساس‌ترین زمان که مردم امریکا حمله نظامی به هر کشوری را می‌پذیرفتند، رضا پهلوی گرای حمله به تهران می‌دهد! سهیمی توضیح می‌دهد که اکنون هم مواضع پهلوی تفاوتی نکرده و عقلانیتی ندارد و شاهد مثال را سفر او به سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌داند. سهیمی می‌گوید: «در شرایطی که هر روز نتانیاهو ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کند، هیچ گونه عقلانیتی در این سفر ندیدم.»

 

فرهیختگان: بازگشت به دوره بگم بگم؟/ تکرار بگم بگم جز التهاب و بی‌اعتمادی چه آورده‌ای دارد؟

این روزها به‌جای برخورد منطقی با کمک مجلس به دولت برای بهبود اداره امور در قالب استفاده از ابزارهای نظارتی نظیر استیضاح، حاشیه‌پردازی‌ و فضاسازی علیه مجلس در دستور کار قرار گرفته است. موضوعی که یکی از نتایجش می‌تواند آسیب به مشارکت حداکثری در انتخابات آتی باشد.

روزنامه فرهیختگان در این خصوص نوشته: فضای یک ماه اخیر نشان می‌دهد برخلاف توصیه رهبر انقلاب که قوای سه‌گانه را به همدلی توصیه کردند، چنین فضایی حداقل بین دولت و مجلس به صورت مطلوبی شکل نگرفته است. جنجالی که یک نماینده منتسب به جریان دولت بهار به راه انداخته و سند واضحی نیز برای آن ارائه نکرده اکنون باعث شده تا چهره‌های مختلف به جای پاسخ به حواشی، اتهام جدیدی علیه یکدیگر مطرح کرده و دوران «بگم بگم» رئیس‌جمهور اسبق را در ذهن افکار عمومی تداعی کنند. دورانی که به‌جز التهاب و بی‌اعتمادی، هیچ آورده دیگری نداشته و اکنون نیز تکرار آن جز آسیب زدن به آمار مشارکت در انتخابات آورده دیگری نخواهد داشت.

 

خراسان مطرح کرد: تبعیض دیجیتالی با اینترنت «حرفه‌ای» و «ویژه»

کاربران اینترنت در سال‌های اخیر بارها به گمانه‌ها درباره اینترنت طبقاتی واکنش انتقادی نشان داده‌اند اما به‌نظر می‌رسد این اتفاق به مرور در حال رخ دادن است.

روزنامه خراسان در این ارتباط نوشته: اگر جمله «هر دم از این باغ بری می رسد...»، روی سر در وزارت ارتباطات نقش ببندد، یکی از دقیق‌ترین مصادیق برای درستی حکایات و ضرب‌المثل‌های ایرانی خواهد بود و روح نظامی گنجوی هم از این همنشینی درست، شاد خواهد شد. زارع پور تصور می کرد با طرح هایی مانند حمایت از پلتفرم های داخلی و ارائه اینترنت بدون فیلتر به گروه های خاص، می تواند از حجم این انتقادات بکاهد اما نمی دانست که با دست خودش هیزم بیشتری به آتش انتقادات می ریزد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داده که «با وزارت ارتباطات هماهنگی‌های متعددی صورت گرفته است و امیدواریم تا کمتر از دو ماه دیگر، «اینترنت ویژه» یا «اینترنت حرفه‌ای» در مراکز خاص مثل منطقه ویژه پیام یا مراکز نوآوری، در اختیار تیم‌های حرفه‌ای قرار بگیرد». همه این‌ها یعنی رانت و تبعیض در استفاده از اینترنت طبقاتی یا به قول آقایان، اینترنت ویژه و حرفه‌ای، روز به روز در حال بیشتر شدن است و گویا قرار نیست این مسیر غلط اصلاح شود. «مهدی شامی» دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و رئیس موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، معتقد است واژه «اینترنت طبقاتی»، کلیدواژه «آپارتاید دیجیتال» را در ذهن تداعی می‌کند که مفهوم تبعیض را در خود دارد.

 

جام جم: سناریوی تجزیه‌طلبی به رسوایی انجامید/ مدینه فاضله پهلوی‌ها جنگ‌طلبی یا دموکراسی؟

حجم بالای دعوت تلویزیون‌های فارسی زبان خارج کشور از کسانی که کوچک‌ترین اهمیتی برای یکپارچگی ایران قائل نبوده و به‌صورتی فریب‌آمیز بر روی اقوام مانور می‌دهند و آنها را چندپاره و جدا از هم می‌خواهند به روشنی بیانگر خوابی بود که دشمنان برای ایران دیده بودند، خوابی که هرگز تعبیر نشد.

جام جم در این رابطه نوشته: آن‌قدر پروژه تجزیه ایران گاف بزرگی برای نمایندگان کنست رژیم صهیونیستی بود که وزیر اطلاعات اسرائیل گفته است «از نمایندگان کنست خواستم امضای نامه علیه تمامیت ارضی ایران را پس بگیرند.» آن هم درست یک هفته بعد از سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی که نتیجه عیان آن از هم پاشیدن تشکیلات اپوزیسیون بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌تازگی باردیگر لفاظی‌ها علیه ایران را تکرار کرده و به شبکه آمریکایی CNN گفت: اگر می‌خواهید مانع از تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای نظامی شوید، تنها راه متوقف‌ کردن آنها با یک تهدید نظامی معتبر است. این وضعیت هم دقیقا بعد از آن اجرایی شد که رضا پهلوی به تأسی از لیدر فکری خود مدعی بود نه دنبال جنگ است و نه تجزیه ایران اما حالا مواضع دولت و پارلمان رژیم صهیونیستی نشان داد مدینه فاضله پهلوی‌ها به دنبال همین جنگ و تجزیه است. این روند یعنی اپوزیسیون ضدایرانی با همراهی اسرائیل و متحدانش به دنبال تجزیه ایران از طریق جنگ نظامی هستند و این هدفی نبوده که بخواهند آن را به شکل عیان دنبال کنند اما با این رسوایی مشخص است همه ادعاهای دموکراسی‌خواهی و آزادیخواهی فقط پوششی برای پنهان کردن اهداف جنگ‌طلبانه بوده است.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها