در گفتگو با فردا مطرح شد؛

باهنر: ظریف می‌فهمد ریاست‌جمهوری میدان خطیری است که می‌گوید نیستم/ نامزدها برای 4 تا رأی، امنیت ملی را حراج نکنند/برخی نامزدها فکر می‌کنند می‌خواهند کت‌وشلوار بخرند

کد خبر: 1064100

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: من اصلا نمی دانم آقای ظریف اصلاح‌طلب است، اصولگراست یا مستقل است؟ چون ایشان عموما خیلی در سیاست داخلی وارد نشده و بحث نکرده؛ حالا اگر یک دیدگاه است که می‌گوید «تمام مدیران رده اول، رده دوم و رده سومی که مثلا با دولت اصلاحات کار کرده‌اند، این‌ها اصلاح‌طلب هستند» من اصلا این را قبول ندارم.

باهنر: ظریف می‌فهمد ریاست‌جمهوری میدان خطیری است که می‌گوید نیستم/ نامزدها برای 4 تا رأی، امنیت ملی را حراج نکنند/برخی نامزدها فکر می‌کنند می‌خواهند کت‌وشلوار بخرند

گروه سیاسی فردا: انتخابات ریاست جمهوری گرچه برای برخی شروع شده اما بعد از انتشار فایل صوتی گویا برای ظریف تمام شد. برخی این اتفاق را به اصولگراها نسبت می دهند و برخی به اصلاح طلبان. درباره زوایای مختلف این ماجرا با محمدرضا باهنر گفتگو کردیم.

قسمت سوم گفتگوی مشروح فردا با محمدرضا باهنر را در ادامه بخوانید.

- خیلی‌ها در مورد آن فایل صوتی صحبت کردند. به نظر شما این فایل را چه کسی بیرون داد؟

این اتفاق کاری خطیر و کثیف بود، باید منتظر نظر سیستم‌های اطلاعاتی و ضداطلاعاتی کشور باشیم که این مقوله را به صورت جد پیگیری کنند. الان خیلی سخت است که آدم بخواهد با تحلیل سیاسی، یک فردی یا یک جریانی را متهم کند، چون اتهامِ بزرگ و سنگینی است. حتی دادستانی در قالب یک پرونده مستقل می خواهد موضوع را رسیدگی کند که حتما کار درستی است. فارغ از محتوا، بعضی‌ها معتقدند «کل این بحث و گفت و شنود و حرف و حدیث همه‌اش یک فیلمنامه بوده، یک سناریو بوده و از اول مثلا قرار بوده این نوار به بیرون درز کند». حالا اولا باید مشخص شود واقعا چنین قرار بوده یا نبوده، ثانیا اگر قرار بوده چنین اتفاقی بیفتد، چه کسانی در جریان بودند؟ آیا مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده هم در جریان این موضوع بودند یا یک خبط اطلاعاتی است و یک نفر آدم نفوذی آمده این کار را کرده؟ پس همه ابعادش مهم است. متاسفانه ما ظرف سال گذشته بعضی از این اتفاقات ضدجاسوسی و جاسوسی را در کشورمان دیدیم که نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد. واقع قضیه مقامات اطلاعاتی کشور باید پاسخگو باشند که این اتفاقات چه طور دارد می‌افتد؛ این‌ها طبیعی به نظر نمی‌رسد.

نامزدها برای چهار تا رأی، امنیت ملی کشور را حراج نکنند

- برخی‌ها می‌گویند این کار را اصلاح‌طلبان کردند، چون می‌دانستند اگر ظریف بیاید و نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، رد صلاحیت می‌شود. خواستند با انتشار این فایل یک انرژی‌ای را ایجاد کنند، بیاورند پشت سر نامزد اصلی‌شان. برخی‌ها هم می‌گویند نه، اصولگراها بعد از منتفی‌شدن حضور آقای سیدحسن خمینی می‌دانستند ظریف احتمالا نامزد اصلی جریان اصلاحات می شود، پس این انتشار فایل را انجام دادند تا به یک نوع از حضور آقای ظریف پیشگیری کنند. کدام تحلیل به نظر شما درست است؟

این کاری بسیار کثیف و ضدمنافع ملی است. حالا من بگویم کار اصلاح‌طلبان بوده یا کار اصولگرایان، کار تندهای این‌ور بوده یا کار تندهای آن‌ور، درست نیست چون به همین نسبت دارم یک نفر یا یک جریان را متهم می‌کنم. ما با تحلیل نباید درباره این موضوع صحبت کنیم. متاسفانه من می‌خواهم بگویم کارهای خیلی کوچک‌تر، کمرنگ‌تر، ولی با همین آثار منفی در گذشته نزدیک هم اتفاق افتاد. مثلا یکی از نامزدهای انتخاباتی می‌خواست از جسارت‌های خودش بگوید، رفت و گفت مثلا ما فلان کمک را به فلان کشور انقلابی کردیم که بعد از آن دستگاه دیپلماسی کشور بیانیه‌ای داد که دروغ است.

به این آقایانی که آمده‌اند در میدان رقابت واقعا توصیه کنم، برای جمع‌کردن چهار تا رأی، منافع ملی و امنیت ملی کشور را به حراج نگذارند. واقع قضیه در همه کشورها وزارت خارجه‌ اسنادی را تولید می‌کند، ولی این اسناد مثلا بعد از 30 سال قابل انتشار است.

حالا یک نفر  جاسوس است، پول می‌گیرد، یک بحث وجود دارد اما کسانی که خودشان را جزء نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، خیلی ساده‌انگاری است که برای جمع‌کردن چهار تا رأی که آیا بیاید، آیا نیاید، منافع ملی را به حراج بگذارند. توصیه می‌کنم به وزارت کشور و شورای نگهبان که از این مسائل مواظبت کنند. این‌ها که می‌خواهند کاندیدا شوند، از همین الان جهت پیشگیری از موارد مشابه یک دستورالعملی را اعلام کنند، پس فردا مناظره‌های زنده نامزدها از رسانه ملی انجام می شود. اگر هر نامزدی بخواهد دوباره چهار تا جمله علیه یک بخشی از نظام بگوید که درست نیست. به چه قیمتی می‌خواهند این منافع را بفروشند؟ پس هم مجریان و ناظرین بر انتخابات باید روی این مساله دقت کنند و رسما هشدارهای لازم را به نامزدها بدهند.

البته کسی که خودش را در حد رئیس جمهور می‌داند، باید اینقدر بار عقلی داشته باشد که بتواند بفهمد منافع ملی چیست، منافع حزبی چیست، منافع شخصی چیست؟ ما اولویت‌بندی‌هایمان را از دست ندهیم. اولویت اول و اول و اول، منافع ملی است.

برخی نامزدها فکر می‌کنند می‌خواهند کت‌وشلوار بخرند

- آقای ظریف درباره کاندیداتوری خود سخنان دیپلماتیک زیاد دارد. گاهی برای نیامدن قسسم می خورد و گاهی هم یک پالس‌هایی می‌دهد که شاید بیاید. به نظر شما آقای ظریف در نهایت کاندیدا می شود یا خیر؟

نمی‌دانم، ایشان می‌داند که این تصمیم تصمیمی خطیر و سخت است. به همین خاطر بارها و بارها در مصاحبه‌ها گفته بود که من نیستم و اهل این میدان نیستم.

بعضی از عزیزان درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری فکر می کنند می‌خواهند بروند یک مغازه لباس‌فروشی و کت و شلوار بخرند؛ اینقدر اهل توهم هستند. یا بعضی‌ها دورشان می‌کنند که من از همین الان می‌توانم حدس بزنم که این‌ها اگر بیایند و ثبت‌نام کنند و حتی تایید صلاحیت هم شوند، معلوم نیست 100 هزار تا رأی در کل کشور بتوانند برای خودشان جمع کنند.

باهنر

یک موقع‌هایی صدا و سیما و بعضی از رسانه‌ها یک کلیپی درست کرده بودند از این آدم‌های بی ربط که یکی می‌گفت من چوپان هستم می‌خواهم بیایم و کاندیدا شوم یا یکی می‌گفت من فلان هستم. اما من واقعا تعجب می‌کنم از برخی افراد سیاسی که به چه دلیل می‌خواهند وارد این میدان شوند.

ظریف می‌فهمد ریاست‌جمهوری میدان خطیری است که می‌گوید نیستم

من تصورم این است که آقای ظریف اگر هم روی این قضیه فکر کرده، یا می‌خواسته بیاید، یا نمی‌خواسته بیاید، می‌فهمیده که در چه میدانی می‌خواسته بیاید و بنابراین تصمیم برایش خیلی تصمیم خطیری بوده است. الان هم من هنوز نمی‌خواهم درباره انتشار فایل صوتی آقای ظریف قضاوت کنم. ظاهر قضیه ایشان اعلام کرده و می‌گوید اصلا قرار نبوده که منتشر شود؛ هم سخنگوی دولت گفته، هم دیگران گفته‌اند و این هم یک کار معمول در خیلی از کشورهای دنیا است. عرض کردم که وزارت خارجه یا سیاستگذاران، سیاستمداران یک تولیداتی را انجام می‌دهند که این تولیدات اصلا ممکن است قابل انتشار نباشد. مثلا بنده الان خاطراتی را هم در مرکز اسناد ملی رفته‌ام و گفته‌ام، یکسری خاطراتی را هم در بیت حضرت آقا دارند به عنوان تاریخ شفاهی ارتباطات مقام معظم رهبری تدوین می‌کنند که 15-10 ساعت من رفتم و صحبت کردم. بعضی از این صحبت‌ها را هم شنونده و هم گوینده می دانند که تا هفت، هشت سال یا 15-10 سال دیگر قابل انتشار نیست و این اطمینان را به همدیگر داریم، وگرنه اگر اتفاقی اینطوری بیفتد و معلوم شود که یک جاسوسی اتفاق افتاده یا مقامات اطلاعاتی یا مقامات امنیتی نتوانسته‌اند جلوی این را بگیرند، آن وقت تولید این تاریخ شفاهی را هم ناقص می‌ماند و دیگر هر کسی حاضر نیست، حرفی بزند. یعنی همیشه هر کسی هر زمانی می‌خواهد حرف بزند، اصل را بر این می‌گذارد که این حرف لو می‌رود و افشا می‌شود یا بی‌موقع افشا می‌شود، بنابراین نمی‌گوید. این‌ها هم باز یک ضرر بیشتر منافع ملی است.

- اگر بیاید، تایید صلاحیت می‌شود؟

اجازه دهید در مورد صلاحیت نامزدها صحبت نکنم. چون یک دعوای بی‌ربطی این نوع پیش‌بینی‌های به وجود می آورد.

- آقای ظریف گفته‌ «نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن»، در واقع به نوعی مطمئن هست که اگر کاندیدا و تایید صلاحیت شود، رأی می‌آورد. آیا تحلیل شما هم همین است؟

من این حرف را نشنیدم. وقتی به سه رئیس جمهور اخیر کشورمان نگاه می کنیم، می بینیم آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی در روزهای آخر تبلیغات انتخابات به یکباره گل کردند و پیروز شدند. متأسفانه ما در غیبت سه یا چهار حزب قوی انتخابات ریاست جمهوری‌مان همین طور است که باید ببینیم روزهای آخر چه اتفاقی می‌افتد، یعنی خود ما هم که فعال سیاسی هستیم، منتظر اتفاقات آیند‌ه‌ایم، منتظریم ببینیم چه کسی ثبت‌نام می‌کند. بعضی از آدم‌ها هستند که اگر ثبت‌نام کنند، جریان انتخابات عوض می‌شود. بعضی‌ها هم هستند اگر ثبت‌نام نکنند، باز جریان انتخابات عوض می‌شود و ... . در واقع رأی آوری یک نامزد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از الان قابل پیش بینی نیست.

محمدرضا باهنر

- فکر می‌کنید آقای ظریف می‌تواند به جریان اصلاحات کند یا به نامزد اصلی‌ آنها؟

من اصلا نمی دانم آقای ظریف اصلاح‌طلب است، اصولگراست یا مستقل است؟ چون ایشان عموما خیلی در سیاست داخلی وارد نشده و بحث نکرده؛ حالا اگر یک دیدگاه است که می‌گوید «تمام مدیران رده اول، رده دوم و رده سومی که مثلا با دولت اصلاحات کار کرده‌اند، این‌ها اصلاح‌طلب هستند» من اصلا این را قبول ندارم. و برعکس، یعنی «آن کسانی که در دولت یک رئیس جمهور اصولگرا مسئولیتی داشتند، اصولگرا تلقی می‌شوند» من چنین تحلیلی ندارم. اصلا اصولگرایی و اصلاح‌طلبی یک مشخصاتی دارد، یک مانیفستی دارد، یک اعتقادی می‌خواهد، البته بعضی جاهایش مبهم است هنوز. مثلا حالا بگوییم یک نفر اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلب یعنی چه؟ اصلاح‌طلبی یعنی چه؟ ما اگر به معارف اسلامی بخواهیم مراجعه کنیم، همه مسلمانان باید اصلاح‌طلب باشند. این‌که می‌گویند «اگر یک مسلمان دو روزش مساوی باشد، مغمور است»، پس مسلمان هر روزش باید بهتر از روز قبلش باشد، یعنی باید مستمرا اصلاح‌طلب باشد و برود خودش را اصلاح کند.از طرفی هم محکم باید بر اعتقادات و اصول خود بایستد. پس یک مسلمان باید اصولگرا باشد. معتقدم خود آقای ظریف باید بگوید «اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟» اگر اصولگرا هست، چه نوع اصولگرایی هست؟ اگر اصلاح‌طلب هست، چه نوع اصلاح‌طلبی هست؟

قسمت اول گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را اینجا بخوانید.

قسمت دوم گفتگوی مشروح پایگاه خبری فردا با محمدرضا باهنر را اینجا بخوانید

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها