سایزبندی لوله کاروگیت

کد خبر: 1181836
سایزبندی لوله کاروگیت

 

چکیده : در این مقاله ما شما را با لوله کاروگیت و انواع سایزهای این لوله پرکاربرد در انتقال فاضلاب و آب اشنا خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

 

لوله کاروگیت، در حقیقت لوله ای پلی اتیلنی با ظاهری آکاردئونی (شیاردار) و داخلی زرد یا آبی رنگ است که برای انتقال فاضلاب در زیر زمین و تحمل بار ترافیکی در اغلب پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله ما شما را با انواع سایزها، نحوه انتخاب بهترین سایز، مراحل خرید و نصب آن آشنا خواهیم کرد.

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله، حتما با شرکت پایپ ایران تماس بگیرید و دفترچه راهنمای نصب، کاتالوگ مشخصات فنی و لیست قیمت بروز لوله‌های مزبور را بصورت مشروح دریافت نمائید.

شاید پیشتر آموخته باشید لوله کاروگیت، یک لوله قدرتمند و بسیار انعطاف پذیر است. مزایای ساختاری لوله کاروگیت به قدری گسترده است که برخی از ویژگیهای آن برای پوشش کابل و سیم‌های برق و برخی از آنها به صورت دفنی یا سطحی برای انتقال فاضلاب، آب شرب و... استفاده می‌شود. این لوله‌ها با نام‌های دیگری همچون: لوله دوجداره پلی اتیلن و آکاردئونی فاضلاب نیز شناخته می‌شوند.

استحکام و مقاومت لوله‌های کاروگیت، به‌لطف ساختار و شکل آنهاست. به‌بیان دقیقتر استحکام آنها به علت دیواره بیرونی شیاردار و دلیل جریان سریع و مناسب سیالات، دیواره داخلی صاف و صیقلی آنها می‌باشد. لوله های کاروگیت در صورت آسیب‌های شدید و فشار بالا، ثابت و تغییرات در ساختار آنها صفر یا ناچیز است. این محصولات به علت انعطاف پذیری، مقاومت، دوام، طول عمر بالا، ضد زنگ و خوردگی و... شدیداَ مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه سایزبندی گسترده‌ای را نیز در اختیارتان قرار میدهند.

اهمیت خرید لوله کاروگیت

 

امروزه بر خلاف گذشته، لوله های مختلفی در شکل و سایزهای متنوع تولید می‌شوند. لوله‌هایی که با نیازهای صنایع تطابق داشته و بتوانند علاوه بر نصب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای بازه زمانی طولانی، مقاومت، دوام و کارکرد داشته باشند.

درهمین راستا شماری از لوله‌ها از جمله: لوله‌های پلی اتیلن، لوله کاروگیت، پی وی سی، پوش فیت و... برای احداث سیستم‌های جمع آوری و انتقال آب و فاضلاب شهری، روستایی، صنعتی و... گزینه‌ای عالی و متناسب با زیست بوم محسوب میشوند. چراکه لوله های کاروگیت و پلی اتیلن دارای ویژگیهایی نظیر: مقاومت در برابر مواد شیمیایی، عدم خوردگی، ضدزنگ زدگی، استحکام فوق العاده و... خواهند بود.

کاربرد لوله کاروگیت در سیستم آبیاری

همانطور که می‌دانیم فرایند رشد گیاهان نیاز به آب دارد. این کار از طریق سیستم آبیاری انجام می شود که از طریق لوله‌ها، کانال‌ها، اتصالات و دیگر سازه های دست ساز انسان، فرآِند آبیاری صورت می‌گیرد. البته امروزه با توجه به کمبود آب، بخصوص در اقلیمهای خشک ایران، استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای مبتنی بر لوله کاروگیت، بسیار رایج شده است. سیستمی که بعنوان جایگزین روشهای قدیمی در کشاورزی استفاده می شود و از اتکای صرف به بارندگی، جلوگیری میکند.

آبیاری‌های سیستم قطره ای، هیچگونه فشار داخلی خاصی را به همراه ندارد. به‌همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای سیستمهای آبیاری قطره‌ای، لوله کاروگیت است. ضمن اینکه با توجه به سایزبندی گسترده لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، انواع سایزهای:

  • 110،

  • 125،

  • 160،

  • 200،

  • 300 و...

میتواند مناسب برای امور انتقال آب کشاورزی و گلخانه‌ها باشد. بخاطر داشته باشید که لوله‌های فلزی قدیمی، لوله‌های غیراستاندارد و...، ابزارهای سازگار با سیستم‌های آبیاری بشمار نمی‌روند. درحالیکه لوله‌های تولیدشده از پلی اتیلن از کیفیت، دوام، مقاومت در برابر خوردگی، سازگاری و ایمنی، عدم پوسیدگی، طول عمر بالا و... برخوردارند.

کاربرد لوله کاروگیت در سیستم فاضلاب

شاید به جرئت بتوان گفت که اصلی ترین کاربرد لوله کاروگیت، قرارگیری آن در خطوط حساس فاضلاب شهری و روستایی است. همانند سیستم های آبیاری، سیستم فاضلاب نیز باید با عمده‌ترین الزامات از جمله:

  • عملکرد صحیح،

  • مقاومت بالا،

  • ماندگاری و طول عمر بالا،

  • سازگاری،

  • کیفیت و تحمل فشار،

  • دوام در برابر ترک و ایمنی

و... اجرا گردد. بسته به سایز لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب، این لوله‌ها میتوانند در شریانهای اصلی و فرعی شبکه‌های هدایت فاضلاب شهری و روستایی جانمایی شوند. ضمن اینکه با افزایش مقاومت مکانیکی، امکان نصب دفنی عمیق‌تر و جانمایی در نقاط حساستری را پیدا می‌کنند.

نکته: از اولویت‌های اصلی و پیش نیاز سیستم‌های فاضلاب به منظور انتقال فاضلاب، استفاده از لوله‌های مرغوب و ایمنی است که دارای عملکرد عالی هیدرولیکی و عدم خوردگی باشند.

لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب در حمل مواد شیمیایی

لوله کاروگیت بمنظور حمل ایمن مواد اولیه صنعتی و مواد شیمیایی نیز بکار گرفته میشود. مواد اولیه صنعتی، برگرفته از اسیدها و مواد شیمیایی هستند. طی تماس و واکنش مواد شیمیایی با سایر اجسام، همواره تخریب آن ها صورت پذیرفته و تغییراتی غیرقابل برگشت، درونشان مشاهده شده است. مواد شیمیایی خورنده میتوانند شامل: اسیدها، بازها و سیالات و محلولهای مایع، گازی و یا جامد باشند. بنابراین انتخاب مواد اولیه، از فلزات گرفته تا پلی اتیلن و...، برای تولید لوله هایی به جهت حمل و انتقال مناسب مواد شیمیایی، بسیار حائز اهمیت است.

لوله های بی‌کیفیت انتقال دهنده ترکیبات شیمیایی، در برابر واکنش‌های شیمیایی، با تغییرات غیرقابل برگشت و جبران ناپذیر روبرو میشوند. و به تدریج با گسترش خوردگی در دیواره‌ها، راهی به جزء تعویض آنها وجود نخواهد داشت. با این حال، با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله: دما، نوع نصب و کاربرد، فشار، نوع ماده شیمیایی و...، بی شک انواع لوله کاروگیت بعنوان راهکاری مناسب، مقاوم، با دوام، ایمن و قابل اعتماد به شمار می‌آید. ضمن اینکه میتوان به سایر کاربرد های لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب (کاروگیت) نیز اشاره نمود:

  • ساخت سپتیک تانک و چربی گیر

  • مخازن ذخیره مواد و مایعات

  • سیستم‌‌های تقسیم ‌کننده آب

  • شبکه زهکشی

  • شبکه‌های ذخیره سازی و انتقال آب باران

  • سیفون ‌های آب در جاده‌‌ها و رودخانه‌ها

  • انتقال و پمپاژ ثقلی آب رودخانه‌ها

  • ایستگاه های پمپاژ فاضلاب

  • سیستم‌های جمع آوری آبهای سطحی

  • پلسازی و زیرسازی پروژه‌های جاده سازی و احداث اتوبان، روگذر و زیرگذر

سایزبندی لوله کاروگیت

جهت استفاده بهینه، عدم افت فشار سیال و اقتصادی‌تر نمودن شرایط پروژه‌ها، لوله های کاروگیت در سایزبندی های مختلفی طراحی و عرضه میشوند. بعنوان مثال در انواع خطوط فرعی یا اصلی فاضلاب، پروژه‌های انتقال آب با دبی کم یا بسیار زیاد، دیواره‌سازی چاه و یا اجرایی نمودن سیستمهای آبیاری قطره‌ای و...، نمیتوان از یک سایز لوله کاروگیت مشترک استفاده نمود. لذا لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی در انواع سایزهای دهانه 110، 125، 160، 200، 250، 300، 315، 400، 450، 500، 600، 700، 800، 900، 1000، 1200، 1400، 1600، 1800، 2000، 2500، 3000 و 3500 میلیمتر و برای کاربردهای مختلف تولید میشوند.

مراحل تولید لوله کاروگیت

تولید لوله کاروگیت

هر نوع ماده خام در لوله ها تا حدودی عملکرد، مقاومت و دیگر ویژگیهای لوله را تعیین می‌کند. همچنین الزامات و نقش استانداردها در تولید لوله کاروگیت، عملکرد، مقاومت، ماندگاری و دیگر ویژگیهای کلیدی را برآورده و تضمین می‌نماید. بدین منظور توجه داشته باشید که:

1) نخستین مرحله و گام برای تولید لوله کاروگیت، آماده سازی و فرمولاسیون مواد اولیه خام می‌باشد. بایستی بدانید که هر دو لایه‌‌ی لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی، از مواد یکسان و با چگالی برابر، از پلی اتیلن تولید شده‌است. درحقیقت، پایه و اساس تولید و طراحی آن ها، ماده پلی اتیلن می باشد. اگر بخواهیم به استحکام و مقاومت در آن ها دست یابیم، باید از مواد متداول، با کیفیت و یکسان استفاده شود.

2) حال نوبت به مرحله ثانویه، یعنی اکستروژن می‌رسد. ذوب شدن مواد اولیه یا پلیمرها به‌وسیله دستگاهی به نام اکستروژن صورت میگیرد. و سپس مواد مذاب به قالبهای آماده‌ سازی لوله کاروگیت ریخته میشود.

3) مرحله سوم شامل شکلدهی لوله است که اغلب تولید کنندگان آن را کاروگیت نمودن می‌نامند. در این گام براساس سایز، دیواره و شکل آن ها طراحی می شود که که هدف و مفهوم کاروگیت نمودن، تشکیل دیواره‌های بیرونی به صورت موجدار است.

4) سرانجام با شکل دهی و تولید آنها، لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی به مرحله‌ی کالیبراسیون (خنک سازی) می‌رسند. سپس نیز آخرین مرحله اندازه گیری و برشکاری پایپ‌ها انجام میشود.

البته همواره پس از آماده سازی محصولات، تستهای متعدد کنترل کیفیت از تجهیزات گرفته میشود.

آزمون های لوله کاروگیت

بطورکلی 8 الی 10 آزمون مختلف از نمونه‌های تصادفی لوله های کاروگیت تولیدشده گرفته میشود تا هدف‌هایی همچون:

  • کیفیت،

  • مقاومت،

  • میزان تحمل دمایی و...

در لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلابی کنترل شود. درادامه به دو نمونه از این آزمون ها برای انواع لوله کاروگیت اشاره خواهیم نمود.

آزمون انعطاف پذیری:

یک آزمون ساده برای بررسی میزان انعطاف لوله کاروگیت است. تست انعطاف پذیری، مقدار مقاومت در برابر تنش، میزان تحمل کشش و... را مشخص می‌سازد و از طریق این آزمون، اثبات میشود که آیا آنها در آینده دچار مشکل میشوند یا خیر. چراکه منعطف بودن لوله کاروگیت سبب میشود تا هنگام برخورد با اجسام، جانمایی در مسیرهای صعب العبور و منحنی و هنگام حرکات زمین، شکل آنها ثابت بماند.

آزمون ضربه:

روشی خاص برای اندازه گیری دوام و سختی لوله های کاروگیت، محسوب میشود. با اعمال این نمونه از آزمون‌ها، میزان تحمل و توانایی این تجهیزات در برابر شکستن یا ضربه سنجیده میشود. درواقع، این آزمایشات شیوه‌ای برای کنترل کیفیت است تا اطمینان دهد محصول در هر شرایطی، با مقاومت و کیفیت بالا عمل می‌نماید.

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت بر مبنای طیف وسیعی از فاکتورها و پارامترها تعیین می‌گردد. باتوجه به پرپتانسیل بودن این تجهیزات، هریک از این عوامل با میزان مشخصی از تأثیرگذاری، در قیمت نهایی لوله های کاروگیت دخیل می‌باشند. این پارامترها عبارتند از:

  • مقاومت مکانیکی. (یکی از موثرترین عوامل که موجب افزایش استفاده از مواد اولیه و افزایش وزن محصول می‌گردد)

  • سایز. (مسلماَ به میزان قابل توجهی در قیمت لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلابی (کاروگیت) موثر خواهد بود).

  • وزن محصول

  • میزان فشار داخلی

  • حداقل و حداکثر فشار حلقوی بلندمدت و کوتاه مدت

  • طول شاخه. (تولید در شاخه‌های متفاوت 3، 6 یا 12 متری میسر است).

  • ضخامت لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب

  • نوع تولید. (تولید به شیوه‌ی کاروگیتی معمولی یا کاروگیت اسپیرال)

  • رنگ

  • برند سازنده و نوسانات قیمت ارز

  • اتصال کوپلر سرخود یا عدم اتصال آن به لوله‌های کاروگیتی

  • نوع گرید مواد اولیه. (استفاده از گریدهای pe100، علاوه بر به ارمغان اوردن ویژگیهای بیشتر، موجب کاهش هزینه‌ها نیز میشود).

جهت کسب آگاهی از قیمت دقیق و شرایط خرید لوله کاروگیت، میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان فنی و باتجربه‌ی گروه صنعتی پایپ ایران تماس حاصل نمایید. بیاد داشته باشید که تمامی محصولات تولیدی گروه صنعتی پایپ ایران، همراه با ضمانت نامه و خدمات پس از فروش معتبر و با بالاترن کیفیت ممکن عرضه می‌گردد.

دفتر مرکزی: تهران، سعادت آباد، صرافهای جنوبی، نبش خیابان هجدهم، برج صرافان، طبقه 11، واحد 9

تلفن دفتر فروش پایپ ایران : 02188565085

دفتر فروش: تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان حر، پلاک 167، طبقه 6، واحد 4

تلفن دفتر فنی : 02166483199

امیدواریم با این مقدمه، علاقمند به استفاده از این لوله مفید و پرکاربرد در اجرای شبکه انتقال فاضلاب شهر و پروژه‌تان باشید. در اینصورت برای استعلام قیمت فوری و خرید بهترین لوله کاروگیت با ارزان ترین قیمت و بزرگترین سایزها با همکاران من در شرکت پایپ ایران تماس بگیرید.

 

برچسب ها : لوله کاروگیت چیست؟,خرید لوله کاروگیت,لوله پلی اتیلن فاضلابی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها