کارشناسی خودروهای صفر؛ در صورت خرابی خودروی صفر به کجا شکایت کنیم؟

کد خبر: 1206916

​ مدتی است افزایش شدید قیمت خودرو، نوسانات بازار، هزینه‌های جانبی و... گریبان بازار خودروی ایران را گرفته است. به همین خاطر دقت در هنگام خرید خودرو بیش از پیش مهم می‌شود. البته منظورمان فقط خودروی دست‌دوم نیست؛ خودروی صفر هم ممکن است ایرادهایی داشته باشد.

کارشناسی خودروهای صفر؛ در صورت خرابی خودروی صفر به کجا شکایت کنیم؟

 

چرا باید خودرو صفر را کارشناسی کنیم؟

وقتی که فردی خودروی صفر خریداری می‌کند، انتظار ندارد که خودرویش دارای عیب و ایراد باشد؛ نه؟ اما بارها دیده شده است که خودروهای صفر کیلومتری که تازه از کارخانه خارج شده‌اند دچار آسیب بدنه، رنگ و حتی مشکلات فنی هستند. به همین دلیل، انجام کارشناسی برای این نوع خودروها نیز امری ضروری محسوب می‌شود تا خریدار بتواند با اطمینان خاطر بیشتری برای خرید خودرو اقدام کند.

بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت کارشناسی خودرو خارجی

 

مشکلات رایج در خودروهای صفر

یکی از مشکلات عمده خودروهای صفر، ایرادهایی است که در بدنه این خودروها وجود دارد. به‌عنوان مثال، خط‌وخش، فرورفتگی، لیسه‌گیری و صافکاری بدون رنگ از جمله مواردی هستند که در قطعات بدنه مثل درب‌ها، سقف، گلگیر، سپر، شاسی و ستون‌ها دیده می‌شوند.

حتی در مواردی گزارش شده است که آپشن‌های داخل خودرو مثل کولر یا گرمکن صندلی کار نمی‌کند، دنده‌ها جا نمی‌روند، درب‌ها هنگام بسته شدن تراز نیستند و لاستیک‌های خودرو دچار زدگی و خراش‌های عمیق هستند. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم که خودرو را با عجله تحویل نگیرید و تا می‌توانید آن را خوب بررسی کنید.

در اکثر مواقع، این مشکلات در  مرحله خروج از کارخانه تا نمایندگی یا مرحله تحویل به مشتری اتفاق می‌افتد. گاهی نیز خودرو پس از آسیب تعمیر می‌شود، اما بدون اطلاع به مشتری به او تحویل داده می‌شود. همین موضوع لزوم کارشناسی برای خودروهای صفر را پررنگ‌تر می‌کند.

کارشناسی خودرو چگونه انجام می‌شود؟

هدف از کارشناسی بررسی همه‌جانبه خودرو است تا هنگام خرید و فروش مطمئن شویم که خودرو از نظر فنی، رنگ، بدنه و ... ایرادی نداشته باشد. سرویس کارشناسی خودرو این مراحل را دارد:

1.کارشناسی رنگ و بدنه

کارشناسی بدنه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کارشناسی خودرو است. کارشناس می‌تواند هرگونه تغییر ایجادشده در ظاهر خودرو از جمله خوردگی، فرورفتگی، زنگ‌زدگی و ... را تشخیص دهد. به‌عنوان مثال در خودروهای صفر، حتی با دیدن کوچک‌ترین زنگ‌زدگی باید از تحویل خودرو خودداری کنید.

کارشناسی رنگ نیز تا حدودی جزو کارشناسی بدنه محسوب می‌شود که یک فرد عادی از پس آن برنمی‌آید. تنها کارشناسان باتجربه هستند که می‌توانند رنگ‌شدگی خودرو را تشخیص دهند، چون این روزها خودروها پس از آسیب‌دیدگی با دقت و مهارت زیادی رنگ می‌شوند. در کارشناسی رنگ، رنگ‌شدگی بخش‌هایی مثل درب‌ها، گلگیرها، سقف و کاپوت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

2.کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی فنی یکی از مهم‌ترین مراحل کارشناسی خودرو است. از آنجایی که کارشناسان خودرو با مکانیک و قطعات ماشین آشنایی کامل دارند، بهتر است این کار را تنها به آنها سپرد.

  • کارشناسی موتور: هنگامی که قرار است خودرویی را خریداری کنید، موتور خودرو باید به‌طور کامل بررسی شود، حتی اگر از نظر ظاهری خوب به نظر برسد. به‌عنوان مثال، لرزش موتور یا روغن‌سوزی از جمله مشکلاتی هستند که اگر در ابتدا متوجه‌شان نشوید ممکن است بعدها هزینه زیادی روی دستتان بگذارند.
  • کارشناسی گیربکس: گیربکس نیز یکی از اجزای مهم خودرو است که در رانندگی نقش مهمی دارد، و اگر خوب کار نکند، مصرف سوخت به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. کارشناسی گیربکس کاملاً تخصصی است، به‌ویژه در خودروهای دنده اتومات که به بررسی دقیق‌تری نیاز دارند.

3.کارشناسی آپشن‌ها

در کارشناسی آپشن‌ها، موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • آپشن‌های ایمنی، مثل کیسه‌های هوا، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و ...
  • آپشن‌های رفاهی، مثل گرمکن صندلی، پشتی گردن، یخچال و ...
  • آپشن‌های کمکی راننده، مثل سیستم پارک فعال، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص نقاط کور و ...
  • آپشن‌های صوتی و تصویری مثل سیستم مالتی مدیا

 

در صورت خرابی خودروی صفر باید چه کار کنیم؟

اگر خودروی صفر خود را تحویل گرفته‌اید و متوجه وجود ایرادی در آن شده‌اید، باید مشکل را به شرکت خودروساز گزارش کنید. سعی کنید که این کار را در اسرع وقت و در روزهای ابتدایی پس از تحویل خودرو انجام دهید.

فرایند ثبت شکایت از خودروساز

شکایت از شرکت‌های خودروساز را به چند روش می‌توان انجام داد:

شکایت از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت: شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت وزارت صمت، شکایت خود را ثبت کنید. همچنین، این وزارت‌خانه سامانه 124 را نیز برای ثبت شکایات به‌صورت غیرحضوری راه‌اندازی کرده است.

شکایت از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کننده: افراد می‌توانند با مراجعه به سازمان حمایت از مصرف‌کننده در استان محل سکونت خود، شکایت‌شان را ثبت کنند. اعلام نظر قطعی از سوی سازمان کمی زمان‌بر است اما در صورت اثبات، برخوردی جدی با خودروسازان متخلف انجام خواهد شد.

شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی: سازمان تعزیرات حکومتی طی تشریفات قانونی به شکایات رسیدگی و در خصوص محکومیت خودروسازان و جریمه آنان تصمیم‌گیری می‌کند.

شکایت از طریق مراجع قضایی: شکایات مرتبط با خودرو در دادسرا رسیدگی و سپس برای صدور رأی به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود.

ضرر حاصل از تحویل خودرو صفر مشکل‌دار

شاید بزرگترین زیانی که خودروی صفر مشکل‌دار می‌تواند ایجاد کند، بی‌اعتمادی مردم به شرکت‌های خودروساز باشد. با این حال، ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ تحویل خودروی صفر می‌تواند ضرر و زیان مالی زیادی را به خریدار تحمیل کند. با بالا رفتن قیمت قطعات خودرو، تعمیر یا تعویض هر یک از آنها هزینه بالایی روی دست خریدار می‌گذارد و خودرو باید مدام در تعمیرگاه باشد.

سرویس کارشناسی خودرو کارنامه

مجموعه کارنامه با ارائه خدمات کارشناسی خودرو در زمینه کارشناسی خودرو صفر  به خریداران محترم کمک می‌کند. کارشناسان مجرب و متخصص کارنامه پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی به مجموعه می‌پیوندند.

کارشناسان کارنامه بیش از 400 آیتم خودرو از جمله قطعات بدنه، فنی و ...  را در مدت 90 دقیقه بررسی می‌کنند. پس از انجام کار، متقاضی یک گزارش آنلاین یا کاغذی دریافت خواهد کرد که تا سقف 100 میلیون تومان ضمانت دارد.

خدمات کارنامه در حال حاضر در شهرهای تهران، اصفهان، کرج، رشت، مشهد و شیراز ارائه می‌شود. برای استفاده از خدمات کارشناسی این مجموعه کافی است که درخواست کارشناسی خود را در وبسایت کارنامه ثبت کنید. کارشناسان مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت و پس از انجام هماهنگی‌های لازم، در محل مورد نظر شما حاضر خواهند شد.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها