آشنایی با پارچه ژاکارد، پارچه ای کاربردی و همه کاره

کد خبر: 1249393

حتما در هنگام خرید پارچه یا لباس مجلسی و حتی مانتو، نام پارچه ژاکارد را شنیدید. این پارچه یکی از جذاب ترین پارچه های موجود در بازار است. شما می توانید از آن برای دوخت انواع لباس مجلسی و مانتو استفاده کنید. البته یکی از دلایلی که این پارچه تا این حد کاربردی به نظر می رسید، تنوع بی نظیر آن در طرح و رنگ است.

آشنایی با پارچه ژاکارد، پارچه ای کاربردی و همه کاره

 

حتما در هنگام خرید پارچه یا لباس مجلسی و حتی مانتو، نام پارچه ژاکارد را شنیدید. این پارچه یکی از جذاب ترین پارچه های موجود در بازار است. شما می توانید از آن برای دوخت انواع لباس مجلسی و مانتو استفاده کنید. البته یکی از دلایلی که این پارچه تا این حد کاربردی به نظر می رسید، تنوع بی نظیر آن در طرح و رنگ است. در واقع، زمانی که برای خرید پارچه ژاکارد به بازار مراجعه می کنید، با دنیایی از طرح و رنگ مواجه خواهید شد. در نتیجه اگر از قبل تصوری از مدل مورد نظر خود نداشته باشید، ممکن است انتخاب و خرید برای شما دشوار شود.

به طور معمول، از مدل های ساده پارچه ژاکارد برای دوخت مانتوهای رسمی و روزمره استفاده می شود. به همین دلیل زمانی که به بازار مراجعه می کنید، می بینید تعداد زیادی از مانتوها با این پارچه طراحی شدند. البته طرح های شلوغ و درخشان پارچه ژاکارد نیز در طراحی مانتو کاربرد دارد. معمولا از این مدل ها برای دوخت مانتوهای مجلسی و مهمانی استفاده می شود. به دلیل تنوع بالایی که این پارچه دارد، قصد داریم در ادامه این مطلب بیشتر به معرفی پارچه ژاکارد بپردازیم. در این مطلب شما با قیمت پارچه ژاکارد مجلسی و بهترین نوع پارچه ژاکارد مانتویی آشنا خواهید شد. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد پفکی را نیز دارید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

با پارچه ژاکارد بیشتر آشنا شوید

 

پارچه های طرحدار مختلفی در بازار موجود است اما معمولا این طرح ها روی پارچه چاپ می شوند. بسیاری از پارچه های طرحدار نیز بر روی خود سوزندوزی، خامه دوزی یا گلدوزی دارند. ویژگی ای که پارچه ژاکارد را از سایر پارچه های طرحدار متمایز کرده، نوع بافت آن است. در بافت پارچه ژاکارد، طرح ها نه روی پارچه قرار دارند و نه با چاپ به آن اضافه می شوند. در مراحل تولید پارچه ژاکارد، طرح های مختلف در تار و پود پارچه تنیده می شود. به همین دلیل می توان گفت این پارچه، یکی از باکیفیت ترین پارچه های طرحدار موجود است. زیرا طرح آن نه بر اثر استفاده طولانی مدت کم رنگ می شود و نه از بافت پارچه جدا خواهد شد. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد پفکی را دارید، باید بدانید طرح های برجسته آن نیز به همین شکل روی پارچه ایجاد شده است.

در طراحی و بافت این پارچه از الیاف مصنوعی پلی استر استفاده می شود. به همین دلیل دوام بالایی داشته و در طولانی مدت رنگ و بافت پارچه تغییر نمی کند. معمولا در میان الیاف مختلف این پارچه، از الیاف لمه نیز استفاده می شود. در واقع دلیل درخشندگی بعضی از مدل های این پارچه، همین الیاف لمه ای است که درون بافت آن به کار گرفته شده است. پارچه ژاکارد بسته به نوع بافت و الیافی که در آن به کار رفته، می تواند زیردستی صاف و صیقلی داشته باشد. قسمت داخلی این پارچه به دلیل بافت طرح های مختلف، ممکن است اندکی زبر باشد. به طور کلی این پارچه حساسیت ایجاد نمی کند و چروک پذیری بسیار اندکی دارد. در نتیجه شما می توانید با خیالی آسوده از آن در طراحی مانتوها روزمره استفاده کنید.

انواع پارچه ژاکارد

این پارچه مدل های بسیار متنوعی دارد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. بد نیست با نام بعضی از آنها آشنا شوید:

ژاکارد ترک

پارچه ژاکارد ترک

ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پارچه ژاکارد شناخته می شود. پارچه های تولید شده در این کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر برای خرید پارچه ژاکارد پفکی به بازار مراجعه می کنید، ژاکارد پفکی ترک می تواند جزو نفیس ترین پارچه هایی باشد که می بینید. قیمت پارچه ژاکارد مجلسی ترک، به دلیل زیبایی فوق العاده ای که دارد، ممکن است اندکی بیشتر از سایر مدل ها باشد. اگر به دنبال قیمت پارچه ژاکارد مجلسی هستید، این پارچه لوکس می تواند انتخابی گران اما خیره کننده باشد.

ژاکارد ساده

با توجه به اینکه بیشتر مدل های پارچه ژاکارد نقوش برجسته و رنگ آمیزی شلوغی دارند، ژاکاردهای تک رنگ در این دسته قرار می گیرند. همه پارچه های ژاکارد دارای بافت و برجستگی هستند. پارچه ژاکارد ساده معمولا طرح های بسیار ظریف به شکل عمودی یا افقی دارد. همین ویژگی ها این پارچه را تبدیل به گزینه ای پرفروش برای طراحی مانتوهای رسمی و روزمره کرده است.

ژاکارد چاپی

تنها مدل پارچه ژاکارد که در آن نقوش پارچه روی آن چاپ شده است، پارچه ژاکارد چاپی یا پرینت است. البته برای تولید آن معمولا از پارچه کتان لمه استفاده می شود. به این ترتیب، این پارچه نیز دارای کجراه های بسیاری ظریفی است. دوام ژاکارد چاپی بسیار بالا بوده و می توانید از آن در طراحی و دوخت لباس های متنوع، از جمله مانتوهای کتی، بهره ببرید.

ژاکارد لمه

پارچه ژاکارد لمه

معمولا الیاف لمه به کار رفته در طراحی پارچه ژاکارد، در قسمت های خاصی از طرح پارچه دیده می شود. اما در پارچه ژاکارد لمه اینچنین نیست. در واقع تمام سطح این پارچه دارای درخشش بسیار ظریف و زیبایی است. اگر به پارچه های شاین علاقه دارید، این پارچه می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

ژاکارد تافته

پارچه ژاکارد تافته

همانطور که از نام پارچه پیداست، در زمینه این پارچه از الیاف تافته استفاده شده است. در نتیجه شباهت زیادی به پارچه تافته دارد. اما ضخامت آن کمی از تافته بیشتر و از ژاکاردهای طرحدار کمتر است. طبعا ایستایی کمتری داشته اما با طرح های درخشان و زیبایی که دارد، همچنان انتخابی خوب برای دوخت لباس مجلسی محسوب می شود. اگر به دنبال قیمت پارچه ژاکارد مجلسی هستید، ژاکارد تافته با قیمتی که دارد، می تواند برای شما کاملا مناسب باشد.

ژاکارد نخ

از مهمترین ویژگی های پارچه ژاکارد، الیاف ترکیبی پلی استر و لمه ای است که در تولید آن استفاده می شود. اما ژاکارد نخ چنین ویژگی هایی ندارد. الیاف نخ به کار رفته در آن، این پارچه را تبدیل به پارچه نازک، مات، سبک و ریزش دار کردند. تنها ویژگی مشترک پارچه ژاکارد نخ با سایر مدل های ژاکارد، طرح های تنیده شده در الیاف آن است.

ژاکارد ابریشم

پارچه ژاکارد ابریشم نیز یکی از ساده ترین و در عین حال دوست داشتنی ترین مدل های ژاکارد محسوب می شود. این پارچه برخلاف بسیاری از مدل های ژاکارد، از هر دو طرف کاملا صاف و صیقلی است. وزن آن نیز کاملا سبک بوده و شباهت بسیاری به پارچه ژاکارد نخ دارد. با این تفاوت که در تولید آن از الیاف ابریشم مصنوعی استفاده شده که درخشش اندک و جذابی به پارچه می دهد.

ژاکارد ویسکوز

در تولید این مدل پارچه ژاکارد از الیاف ویسکوز استفاده می شود. این الیاف کاملا طبیعی هستند و مانند پنبه از گیاهان به دست می آیند. پارچه ژاکارد ویسکوز نسبت به سایر مدل ها، لطیف تر بوده و وزن کمتری دارد. الیاف لمه نیز در بافت این پارچه به ندرت دیده می شود و درخشندگی آن بیشتر به دلیل تابش نور بر الیاف ویسکوز است که روی پارچه نمایان می شود.

ژاکارد ارگانزا

پارچه ژاکارد ارگانزا

این پارچه یک نوع تور بسیار زیبا و پرطرفدار است. در زمینه پارچه ژاکارد ارگانزا از حریر ارگانزا استفاده می شود که تقریبا آهادار است. روی سطح آن نقوشی از ژاکارد می بینید که در تار و پود پارچه قرار دارد. اگر به دنبال قیمت پارچه ژاکارد مجلسی هستید، باید گفت ژاکارد ارگانزا یکی از مناسب ترین قیمت ها را دارد. فراموش نکنید، این پارچه نیاز به آستر کشی دارد زیرا کاملا بدن نما است.

درباره ویژگی های پارچه ژاکارد بیشتر بدانید

پارچه ای با این تنوع بالا و طرفداران بسیار، یقینا ویژگی های جذابی باید داشته باشد. در ادامه قصد داریم به طور خلاصه به برخی از این ویژگی های بپردازیم.

تنوع فوق العاده

پارچه ژاکارد یکی از متنوع ترین پارچه ها از نظر طراحی و رنگبندی است. در واقع می توان گفت یک پارچه ژاکارد طرحدار مناسب، می تواند تمام استایل شما را به بهترین شکل ممکن بسازد. این تنوع و زیبایی در طراحی را در هیچ پارچه دیگری پیدا نخواهید کرد.

دوام بسیار بالا

به ندرت می توانید پارچه ای زیبا و لوکس پیدا کنید که قابلیت استفاده روزمره را داشته باشد. بسیاری از پارچه های مجلسی را باید برای دفعات معدود بپوشید و سپس در کمد نگهداری کنید. پارچه ژاکارد اینچنین نیست و می توانید به راحتی آن را در استایل روزمره خود استفاده کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید. زیرا در طولانی مدت نه رنگ پارچه آسیب می بینید و نه فرم و بافت آن تغییر می کند.

تنفس پذیری مناسب، چروک پذیری اندک

یکی از بهترین ویژگی های پارچه ژاکارد، چروک پذیری اندک آن است. به همین دلیل برای استفاده روزانه می تواند پارچه بسیار ایدئال باشد. تنفس پذیری مناسب نیز به این معنا است که بافت پارچه به شکلی انجام شده که هوا در آن جریان داشته باشد. در نتیجه اگر تعریق زیادی دارید، نگران نباشید، این پارچه این مشکل شما را تشدید نخواهد کرد.

کاربردی و بدون نیاز به آستر کشی

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث شده انواع پارچه ژاکارد تا این حد مورد توجه قرار گیرد، موارد مصرف متعدد آن است. شما می توانید از مدل های مختلف این پارچه برای دوخت مانتو کژوال و مجلسی استفاده نمایید. دوخت و طراحی انواع پیراهن های مجلسی کوتاه و بلند، ساده و پرنسسی نیز با این پارچه دوست داشتنی کاملا ممکن است. این پارچه جزو معدود پارچه های مجلسی است که نیاز به آسترکشی ندارد، زیرا بدن نما نیست. البته قسمت داخلی بعضی از مدل های پارچه ژاکارد ممکن اندکی زبر باشد. در این صورت ممکن است نیاز به آستر کشی داشته باشید.

قیمت پارچه ژاکارد مجلسی چگونه مشخص می شود؟

همانطور که در بخش قبلی این مطلب شاهد بودید، پارچه ژاکارد مدل های بسیار متنوعی دارد. بسیاری از این پارچه ها را نیز می توانید به عنوان پارچه مجلسی در نظر بگیرید. در نتیجه نمی توان قیمت مشخصی برای پارچه ژاکارد مجلسی تعیین کرد. زیرا قیمت پارچه ژاکارد مجلسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مهمترین فاکتور، کشور تولید کننده است. همانطور که اشاره شد، اگر برای خرید پارچه ژاکارد پفکی ترک به بازار مراجعه کنید، ممکن است با قیمت های بالایی رو به رو شوید. زیرا این پارچه یکی از خاص ترین مدل های ژاکارد است. واردات آن از کشور ترکیه نیز هزینه های بسیار برای فروشنده در بر دارد.

بعضی از مدل های پارچه ژاکارد، جزو پارچه های نفیس محسوب می شوند زیرا طراحی بی نظیری دارند. برای تعیین قیمت پارچه ژاکارد مجلسی، باید خاص بودن آن را نیز به عنوان یک فاکتور موثر در نظر بگیرید. کیفیت، الیاف به کار رفته و حتی فروشگاهی که از آن خرید می کنید نیز می تواند بر قیمت پارچه ژاکارد مجلسی تاثیرگذار باشد. به همین دلیل توصیه می شود خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید.

پارچه ژاکارد مانتویی چی بخریم؟

همانطور که گفتیم، پارچه ژاکارد یکی از کاربردی ترین پارچه های موجود در بازار است. زیرا شما می توانید از آن برای دوخت انواع لباس مجلسی و مانتوهای شیک و بروز استفاده کنید. اما ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که بهترین نوع پارچه ژاکارد مانتویی، کدام است. با توجه به تنوع بالای این پارچه، کاملا سوالی منطقی به نظر می رسد. بسته به نیازی که دارید و مدلی که انتخاب می کنید، جواب این سوال می تواند متفاوت باشد. اما اولین و بهترین نوع پارچه ژاکارد مانتویی که می توانیم به شما معرفی کنیم، پارچه ژاکارد ترک است. این پارچه ویژگی های بی نظیری دارد که آن را به اولین گزینه برای خرید تبدیل می کند.

پیش از همه ظاهر زیبا و خاص این پارچه است که باعث شده به عنوان بهترین نوع پارچه ژاکارد مانتویی شناخته شود. مانتو معمولا به عنوان اصلی ترین آیتم استایل در نظر گرفته می شود. یک مانتو طرحدار با طرحی زیبا و منحصر به فرد، استایلی فوق العاده برای شما می سازد. مخصوصا اگر قصد خرید پارچه ژاکارد پفکی را داشته باشید، در میان مدل های ژاکارد ترک می توانید طرح های بسیار جذابی مشاهده کنید. دوام این پارچه نیز تضمین کننده آن است که بهترین نوع پارچه ژاکارد مانتویی خواهد بود. زیرا می توانید آن را به دفعات بشویید و نگران تغییر ظاهر مانتوی خود نباشید.

 

۵

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها