ثبت شرکت چگونه است؟ | راهنمای ثبت شرکت مراحل جامع

کد خبر: 1272213

ثبت شرکت می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رشد، توسعه و گسترش همه مشاغل باشد. ثبت شرکت اولین قدم برای رسمی کردن کسب و کار شماست. اغلب برای دو منظور انجام می‌شود. بسیاری از کسب و کارها می‌خواهند با ثبت شرکت و برند خود به کسب و کار خود هویت رسمی و قانونی بدهند. گروهی از افراد به قصد نوآوری در کار و ارائه ایده‌های جدید و یا به منظور کسب و کار اینترنتی اقدام به ثبت شرکت می‌کنند.

ثبت شرکت چگونه است؟ | راهنمای ثبت شرکت مراحل جامع

 

در ایران فرآیند ثبت با توجه به اهداف و نوع شرکت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. امروزه برخلاف گذشته این فرآیند سخت و زمان بر نیست و با توجه به توسعه دولت الکترونیک می‌توان مراحل این کار را بسیار سریع‌تر و با صرف زمان و هزینه کمتر دنبال و انجام داد. در بسیاری از موارد، پس از ثبت شرکت، با توجه به نوع فعالیت تجاری و اقتصادی، نیاز به ثبت علامت تجاری یا خدمات ارائه شده دارید.

به عبارتی می‌توان گفت ثبت شرکت در ایران فرآیند ادغام رسمی یک واحد تجاری با دولت است. این شامل تشکیل اسناد قانونی لازم و اخذ مجوزهای مورد نیاز به منظور ایجاد یک شخص حقوقی است که توسط دولت به رسمیت شناخته شده و می‌تواند فعالیت‌های تجاری انجام دهد. فرآیند ثبت می‌تواند بسته به کشور و نوع نهاد تجاری متفاوت باشد. اما معمولاً این فرآیند شامل انتخاب نام تجاری، تعریف هدف و ساختار شرکت و ثبت نام در سازمان دولتی متناسب است. پس از ثبت، شرکت دارای حقوق و تعهدات قانونی خاصی مانند پرداخت مالیات و رعایت قوانین و مقررات محلی خواهد بود.

انواع شرکت‌ها در قانون تجارت ایران

بهتر است قبل از ثبت شرکت با انواع شرکت‌های قابل ثبت در ایران آشنا شد. ثبت شرکت بر اساس قوانین ثبتی در ایران اعم از تجاری، مدنی و عمومی، شرکت‌ها به سه دسته دولتی، مدنی (غیر تجاری) و تجاری تقسیم می‌شوند. شرکت‌های مدنی در دو نوع انتفاعی و غیر انتفاعی تاسیس می‌شوند. شرکت‌های تجاری شامل هشت نوع مختلف هستند. این شرکت‌ها عبارتند از:

  • شرکت سهامی عام
  • شرکت خصوصی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت نسبی
  • مشارکت عمومی
  • شرکت سهامی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

به هر نوع شرکتی که سرمایه گذاری آن از طریق دولت انجام شود، شرکت دولتی می‌گویند. شرکت‌های مدنی اغلب بین افراد با فعالیت مشترک انجام می‌شود. در این نوع شرکت، سود و زیان بین تمام شرکا یکسان و یکسان است. ویژگی شرکت‌های تجاری شفافیت سود و زیان، مبادلات تجاری و بازرگانی و همکاری دو یا چند نفر است.

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

دسترسی به بازار محلی: ایران بازار داخلی بزرگی با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر دارد. با ثبت شرکت در ایران می‌توانید از این بازار بهره مند شوید و به طیف گسترده‌ای از فرصت‌های تجاری دسترسی پیدا نمایید.

موقعیت استراتژیک: موقعیت جغرافیایی ایران مزیت‌های استراتژیک را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. به عنوان دروازه‌ای به بازارهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و اروپا، ارائه فرصت‌هایی برای تجارت و سرمایه گذاری.

منابع طبیعی و مواد خام: ایران از نظر منابع طبیعی از جمله نفت، گاز، مواد معدنی و محصولات کشاورزی غنی است. ثبت شرکت در ایران می‌تواند فراهم شود.

نیروی کار ماهر: ایران دارای نیروی کار تحصیلکرده و ماهر است که مزیت رقابتی را برای کسب و کارهایی که در بخش‌هایی فعالیت می‌کنند که به دانش تخصصی نیاز دارند، ارائه می‌کند.

اقتصاد متنوع: اقتصاد ایران متنوع است و دارای فرصت‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله تولید، کشاورزی، ساخت و‌ ساز، مخابرات، فناوری، گردشگری و موارد دیگر می‌باشد. این تنوع طیف گسترده‌ای از امکانات تجاری و گزینه‌های سرمایه گذاری را امکان پذیر می‌کند.

پیشرفت‌های فناوری: ایران پیشرفت‌های چشمگیری در فناوری و نوآوری داشته است. ثبت شرکت در ایران می‌تواند دسترسی به بخش فناوری رو به رشد و فرصت‌هایی را برای همکاری با شرکت‌های فناوری داخلی و استارت‌آپ‌ها فراهم کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که محیط کسب و کار ایران ممکن است چالش‌ها و ریسک‌های منحصر به فردی داشته باشد و توصیه می‌شود برای به حداکثر رساندن مزایای ثبت شرکت در ایران، تحقیقات بازار را به طور کامل انجام دهید، از مشاوره‌های حرفه‌ای استفاده کنید و در چارچوب قانونی و نظارتی به روز باشید. تیم آسان ثبت در این راه برای شما کمک بزرگی خواهد بود.

نکات مهم ثبت شرکت در ایران:

مطمئنا برای ثبت شرکت در ایران نکات مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

  • نام شرکت: نام شرکت باید منحصر به فرد باشد و قبلاً در اداره ثبت شرکت‌ها (CRO) ثبت نشده باشد.
  • ساختار حقوقی: شرکت‌ها را می‌توان به عنوان شرکت‌های سهامی (JSC)، شرکت با مسئولیت محدود (LLC) یا مشارکت عمومی (GP) ثبت کرد.
  • سهامداران: شرکت‌ها می‌توانند حداکثر ۵۰ سهامدار برای شرکت‌های با مسئولیت محدود و مشارکت عمومی و تعداد نامحدودی برای شرکت‌های سهامی داشته باشند.
  • حداقل سرمایه مورد نیاز: حداقل سرمایه خاصی برای شرکت با مسئولیت محدود و مشارکت عمومی وجود ندارد، اما شرکت‌های سهامی باید حداقل سرمایه 1 میلیون ریال داشته باشند.
  • مجوزها و مجوزها: بسته به نوع کسب و کار، ممکن است مجوزها و مجوزهای اضافی از مراجع مربوطه مورد نیاز باشد.
  • هزینه‌های ثبت: هزینه‌هایی برای ثبت شرکت وجود دارد که بسته به نوع شرکت و میزان سرمایه متفاوت است.
  • بازه زمانی: بسته به پیچیدگی ساختار شرکت و کامل بودن مدارک، فرآیند ثبت نام می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.
  • وکالت حقوقی: داشتن یک نماینده قانونی محلی یا مشاور تجاری برای کمک به فرآیند ثبت نام و اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات محلی توصیه می شود.

لطفاً توجه داشته باشید که این نکات کلی هستند و بسته به شرایط خاص شرکت و صنعت ممکن است شرایط اضافی وجود داشته باشد. همیشه توصیه می‌شود برای راهنمایی خاص با یک متخصص حقوقی محلی یا مشاور تجاری مشورت کنید.

راهنمای ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت چیست؟

به صورت کلی مدارکی که برای ثبت شرکت‌ تجاری مورد نیاز است شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. مدارکی که به صورت ابتدایی برای ثبت شرکت مورد نیاز است به صورت خلاصه به ترتیب زیر آورده شده است.

  • ارائه مدارک شناسائی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکاء.
  • ارائه شرکت نامه و تقاضانامه شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره
  • تهیه اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت (اگر حق امضا برای بیش از یک نفر باشد باید نوع و شرایط امضاهای شرکت مشخص شود)
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
  • انتخاب ۵ مورد نام حداقل ۳ سیلابی به ترتیب اولویت
  • ارائه مجوز (ویژه شرکت‌هایی که نیاز به مجوز دارند)
  • ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  • در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد.

مراحل ثبت شرکت تجاری!!!

شرکت‌های تجاری مکلفند در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت شوند، شماره ثبت دریافت کنند و شماره ثبت شرکت را در کلیه مکاتبات خود درج نمایند. برای این منظور، ابتدا می‌بایست مدارک اولیه جهت ثبت شرکت را فراهم نمایند. این مدارک عبارت است از :

  1. کپی برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی افراد
  2. گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیران و اعضا
  3. برای ثبت شرکت سهامی خاص فیش گواهی ۳۵ درصد واریز سرمایه در یکی از حساب‌های در شرف تاسیس نزد شعب بانک‌های سراسر ایران

پس از تنظیم مدارک اولیه، نسبت به تکمیل اوراق ثبتی شرکت و ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمایید. با توجه به نوع و قالب شرکت، اوراق ثبتی متفاوت می‌باشد.

5

مراحل ثبت شرکت در سامانه پس از ثبت و تهیه مدارک اولیه به ترتیب زیر است:

  1. تکمیل اطلاعات متقاضی (وارد کردن نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و.. متقاضی تأسیس شرکت یا مؤسسه، مشخص نمودن تابعیت متقاضی، سمت متقاضی، تکمیل مشخصات شخص امضاء کننده دفتر)
  2. تکمیل اطلاعات مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی
  3. مرحله بعد در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت، نوع فعالیت شرکت، تعیین مدت فعالیت مبنی بر محدود یا نامحدود بودن، معلوم نمودن وجود یا عدم وجود مجوز از سازمان‌ها و ارگان‌های خاص در صورت نیاز و وارد کردن شماره و تاریخ مجوز در صورت نیاز به مجوز می‌باشد.
  4. در صفحه بعد مشخصات پستی شامل، کد پستی و شماره تلفن، پست الکترونیک، شماره دورنگار و نشانی تارنما در صورت نیاز وارد می‌گردد. همچنین باید نشانی مرکز اصلی به عنوان مبدا مرسولات پستی معلوم گردد.
  5. مرحله پنجم در ارتباط با سرمایه شخص حقوقی است.
  6. پس از پر نمودن سرمایه شخص حقوقی، سمت اشخاص و ارتباط بین اشخاص و شعب شرکت چنانچه شرکت شعبه داشته باشد وارد می‌گردد.
  7. سپس اطلاعات سال مالی شرکت را در صفحه بعد وارد نمایید. (روز و ماه شروع سال مالی).
  8. سپس متن اظهارنامه و اساسنامه شرکت یا مؤسسه را باید وارد نمود.

با تکمیل اطلاعات در سامانه‌ی اداره ثبت شرکت‌ها، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می‌پردازد. اگر دارای نقص باشد برای شما در سامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می‌گردد و باید نقص را رفع نمایید و در صورت عدم نقص اطلاعات، اطلاعات شما تایید می‌شود.

پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاییدیه پذیرش، باید نسخه اصلی صورتجلسات تنظیمی و ضمائم آن‌ها را از طریق باجه‌های پست و در پاکت‌های مخصوص اداره ثبت شرکت‌ها به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه‌ی پذیرش ارسال نمایید و شماره مرسوله را در سامانه وارد کنید. شما می‌توانید وضعیت پرونده خود را در سامانه از طریق کد رهگیری که در ثبت نام اینترنتی به شما اختصاص داده شده است پیگیری نمایید.

سامانه‌های استعلام نام شرکت‌ها

باید به این نکته توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین موارد قبل از اقدام به ثبت شرکت باید استعلام نام شرکت باشد تا نام انتخابی در گذشته ثبت نشده و تکراری نباشد. همان گونه که اشخاص حقیقی دارای نام هستند اشخاص حقوقی هم دارای نام می‌باشند. هر شرکت باید بنا به مفاد اساسنامه متناسب با هنگام تاسیس، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود نامی تعیین کند تا به واسطه آن فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نماید.

دلایل لزوم استعلام نام شرکت

به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا برای ثبت شرکت به مراتب انتخاب نام شرکت نیز افزایش خواهد یافت. در نتیجه تعداد اسم‌های تکراری هنگام ارسال نام‌ها به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها باعث رد نام‌های انتخابی می‌شود.

علت آنکه اجازه نمی‌دهند اسامی به صورت تکراری به ثبت برسد مشخص است. زیرا امکان سوءاستفاده از اسامی بسیار زیاد است. برای مثال اگر نام دو شرکت یکی باشد نمی‌توان آن‌ها در هنگام معامله تشخیص داد و مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

انواع روش‌های دسترسی به لیست اسامی شرکت‌ها

دقت داشته باشید که تنها منبع قابل استناد برای یافتن اسم شرکت‌های ثبت‌ شده، سامانه شخصیت‌های حقوقی کشور است. جست‌وجو در این سایت به سه شیوه امکان‌پذیر است:

۱. وارد کردن نام شرکت (به صورت کامل یا بخشی از آن)

۲. وارد کردن شناسه ملی شرکت

۳. وارد کردن شماره ثبت شرکت

همچنین با مشخص کردن سازمان ثبت کننده شرکت، نوع شخصیت، اداره کل استان و واحد ثبتی شهرستان می‌توان بسیار دقیق‌تر در لیست اسامی شرکت‌های ثبت‌شده در ایران به جست‌وجو پرداخت. گاهی بدون محدود کردن سرچ، تعداد صفحات نتیجه بسیار زیاد خواهند شد و پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستید دشوار می‌شود.

ثبت نام شرکت در هنگام تاسیس

پس از استعلام نامگذاری شرکت، و اطمینان از اینکه نام پیشنهادی شرکت شما در اداره ثبت شرکت‌ها قبلا ثبت نشده باشد؛ در آن صورت می‌توانید به پایگاه اینترنتی رفته و در آنجا تعدادی نام را به ترتیب اولویت انتخاب کنید و در سامانه وارد نمایید. بعد از بررسی‌های مورد نیاز یکی از نام‌های پیشنهادی مورد تایید قرار می‌گیرد. یک نکته مهم که باید به آن توجه نمود این است که کسی که متقاضی نام برای شرکت می‌باشد باید یکی از سهامداران، موسسین و یا وکیل رسمی دادگستری با داشتن وکالتنامه باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر در رابطه با مراحل ثبت نام شرکت می‌توانید از کارشناسان آسان ثبت راهنمایی بگیرید. بعد از آن که نام پیشنهادی شما توسط اداره ثبت شرکت‌ها تایید شد، اعتبار آن در صورتی که ثبت و آگهی شود نامحدود می‌باشد ولیکن در صورتی که نام پیشنهادی برای شرکت مورد نظر ثبت نشده باشد اعتبار آن تا ۳ ماه بعد از تاریخ تایید نام می‌باشد.

ویژگی‌های شماره ثبت شرکت‌‌ها

همانطور که ذکر شد شماره ثبت شرکت‌‌ها شماره‌هایی ثابت‌اند و هیچ تغییری نخواهند کرد. این شماره سند قانونی است و شرکت‌‌های فاقد شماره ثبت غیرمجاز هستند. شما با این شماره می‌توانید به اطلاعات شرکت اعم از نوع شرکت، آدرس و حیطه فعالیت شرکت مورد نظر دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید اگر شرکتی آدرسش را تغییر داده باشد، باید با اطلاعاتی که از اداره ثبت شرکت‌ها گرفته‌اید به سایت روزنامه رسمی که پیش از این گفته شد مراجعه کنید و آن‌جا آگهی تغییر مکان و دیگر تغییرات شرکت مورد نظر را مشاهده کنید.

داشتن شرکت چه چالش‌هایی دارد؟

ثبت شرکت در هر یک از استان‌های کشور چنانچه طبق قوانین و با استفاده از مشاوره و راهنمایی نباشد ممکن به درستی صورت نگیرد. می‌توانید برای جلوگیری از چنین مواردی از طریق موسسه آسان ثبت برای ثبت شرکت خود اقدام نمایید تا بتوانید در اولین فرصت و کوتاهترین زمان شرکت خود را به ثبت برسانید.

چند مورد از چالش‌هایی که به صورت گسترده در این زمینه ایجاد می‌شود به شرح ذیل هستند:

  • برخی دفترخانه‌ها به دلایل نامشخصی که خودشان سختی کار می‌گویند هزینه‌های اضافی دریافت می‌کنند.
  • ایجاد شدن برخی دوباره کاری‌ها.
  • تکرار مراحل و برگشت مدارک از اداره.
  • به دلیل دیر شدن مراحل ثبت نام انتخابی توسط اشخاص دیگر استفاده می‌شود و نام مورد نظر شما از دست می‌رود.

موارد ممنوع برای ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری مانند هر فعالیت دیگری باید تحت یک سری اصول و قوانین خاصی باشد و از آن‌ها پیروی کند. برای مثال:

اعضای هیئت مدیره نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند و یا دارای شغل دولتی باشند.

اعضای هیئت مدیره در شرکت‌های خصوصی می‌تواند در چند شرکت عضو هیئت مدیره باشد.

مدیرعامل به هیچ عنوان نمی‌تواند در ۲ شرکت این سمت را داشته باشد چه در شرکت‌های دولتی و چه در شرکت‌های خصوصی.

اما مطابق قانون مالیات مستقیم و قانون پنجم توسعه اقتصادی: اعضای هیئت‌ مدیره و مدیرعامل اشخاص حقوقی به‌صورت تضامنی مسئول پرداخت مالیات‌های گذشته هستند.

مالیات معوقه یعنی مالیاتی است که در طول مدیریت آن‌ها ایجاد شده است. در موارد ممنوعیت ثبت شرکت‌ها، طبق قوانین اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شرکت یا مؤسسه برای مدیرانی که اسامی آن‌ها به‌عنوان بدهکار مالیاتی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال‌شده است ممنوع است.

اداره ثبت شرکت‌ها برای ثبت شرکت برای این افراد باید تقاضای اخذ مفاصا حساب مالیاتی کند. این کار برای تعیین بدهی‌های قبلی به اداره امور مالیاتی است. اگر مجوز ثبت شرکت یا موسسه از اداره امور مالیاتی صادر نشود، اداره ثبت شرکت‌ها نمی‌تواند اقدام به ثبت شرکت کند.

6

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان یک رقم ثابت را برای آن تعیین کرد. نوع شرکت، فعالیت شرکت، و همچنین عواملی مانند موقعیت جغرافیایی شرکت و میزان سرمایه اولیه، از جمله عواملی هستند که بر هزینه ثبت شرکت تأثیر می‌گذارند. این هزینه‌ها شامل موارد زیر است:

  • حق ثبت شرکت: حق ثبت شرکت، مبلغی است که برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت می‌شود. این مبلغ، بسته به نوع شرکت و میزان سرمایه اولیه متفاوت است.
  • حق تمبر اظهارنامه ثبت شرکت: حق تمبر اظهارنامه ثبت شرکت، مبلغی است که برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت می‌شود. این مبلغ، بسته به نوع شرکت و میزان سرمایه اولیه متفاوت است.
  • هزینه آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی: هزینه آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی، مبلغی است که برای انتشار آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی پرداخت می‌شود. این مبلغ، بسته به تعداد کلمات آگهی متفاوت است.
  • هزینه‌های مشاوره حقوقی و مالیاتی: هزینه‌های مشاوره حقوقی و مالیاتی، مبلغی است که برای مشاوره با یک وکیل یا حسابدار برای ثبت شرکت پرداخت می‌شود. این هزینه، بسته به میزان پیچیدگی کسب‌وکار متفاوت است.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه ثبت شرکت!!!

عوامل مختلفی بر هزینه ثبت شرکت تأثیر می‌گذارند، از جمله:

نوع شرکت: هزینه ثبت شرکت برای شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های با مسئولیت محدود و شرکت‌های تضامنی متفاوت است.

میزان سرمایه اولیه: هزینه ثبت شرکت برای شرکت‌هایی با سرمایه اولیه بیشتر، بیشتر است.

موقعیت جغرافیایی: هزینه ثبت شرکت در شهرهای بزرگ، بیشتر از شهرهای کوچک است.

چه شرکت‌هایی ملزم به ثبت و پرداخت مالیات هستند؟

باید دقت داشته باشید که تمامی شرکت‌ها ملزم به ثبت در سامانه نیستند. شرکت‌های اقتصادی نیازی به ثبت شرکت ندارند و محدودیت خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است. شرکت‌هایی که لازم است در سامانه ثبت نام کنند؛ شرکت‌هایی هستند که برای توسعه کار خود و تبلیغ به ثبت شرکت نیاز دارند و با ثبت شرکت خود می‌توانند کار خود را شروع کنند. برای مثال اگر کسی بخواهد در کشور‌های دیگری فعالیت کنند باید در ایران اسم شرکت خود را ثبت کنند.

انواع مالیات ثبت شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای تعیین مالیات ثبت شرکت، روش مالیات بر درآمد می‌باشد. بخشی از درآمد شرکت‌ها سالانه باید به صورت مالیات پرداخت گردد. سود و زیان از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین مالیات در این مجموعه می‌باشند.

ترازنامه و اظهارنامه نیز از روش‌های رایج تعیین مالیات شرکت می‌باشند. این مالیات به صورت دائمی و هر ساله به دقت در بخش‌های مختلف تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی سالانه مبلغ لازم که باید به صورت رسمی پرداخت گردد را به صورت دقیق تعیین می‌کند.

کلیه اشخاص بعد از ثبت شرکت باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند. کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می‌باشد که طبق قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می‌نمایند داده می‌شود. از این کد اقتصادی برای شناسایی شرکت‌ها در واحد مالیاتی استفاده می‌شود.

هر شرکت یا موسسه‌ای، بعد از اینکه ثبت شد و آگهی تاسیس آن صادر گردید، دو ماه فرصت دارد در دارایی پرونده تشکیل دهد و اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید. پرونده مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک شرکت تاسیس شد، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی‌تواند کد اقتصادی دریافت نماید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد