عراق از اوپک خارج می‌شود؟

کد خبر: 1403436

این بیانیه پس از آن صادر شد که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع، مدعی شده بود: در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش چشمگیر تولید نفت را ندهد، عراق از این سازمان خارج می‌شود.

عراق از اوپک خارج می‌شود؟

وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای گمانه‌زنی‌ها درباره خروج احتمالی از اوپک را تکذیب کرد.

به گزارش تسنیم، وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تهدید این کشور به خروج از اوپک، منعکس‌کننده موضع رسمی دولت عراق نیست.

در این بیانیه آمده است که عراق پیوسته بر اهمیت ارزیابی مجدد سقف تولید مطابق با ظرفیت‌های تولید پایدار کشورهای عضو تأکید می‌کند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع، مدعی شده بود: در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش چشمگیر تولید نفت را ندهد، عراق از این سازمان خارج می‌شود.

یک مقام ارشد وزارت نفت عراق دیروز پنجشنبه به رویترز گفت که دولت این کشور در نتیجه جنگ با یک بحران مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و افزایش قابل‌توجه سهمیه عراق در اوپک باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود که عراق خروج از اوپک را در نظر داشته، اما برنامه فعلی ماندن در این سازمان و تلاش برای دریافت سهمیه بالاتر است.

این مقام عراقی گفت: «عربستان و سایر متحدان اوپک باید این موضوع را با نهایت جدیت بررسی کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد بود تمام گزینه‌های موجود را در نظر بگیرد.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره خروج از اوپک بحثی شده است، گفت: «هنوز برای این اقدام زود است.»

سهمیه عراق برای ماه ژوئیه 4.378 میلیون بشکه در روز است، هرچند تولید فعلی به دلیل اختلال در تنگه هرمز به طور قابل‌توجهی پایین‌تر از این رقم قرار دارد.

چشم‌انداز خروج عراق ضربه جدی به اوپک وارد خواهد کرد. این سازمان کمتر از دو ماه پیش شاهد خروج امارات بود. عراق پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو مؤسس این سازمان است که در سال 1960 در پایتخت عراق تأسیس شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 
Markets

تازه های سایت